Saturday 23 June 2012

RPH SEJARAH MINGGU KE-25


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1C dan 1G
Tarikh/Hari
18.06.2012/Isnin
Masa: 12.50-2.00ptg/5.10-6.20ptg
Minggu/Tunjang
25/Tatabahasa
Bil Pelajar: 36/36 dan 36/36
Tajuk
Ulangkaji Kata Adjektif/Kata Sifat
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menjawab soalan pemahaman berdasarkan teks yang diberi.
  2. Membezakan kata adjektif dengan kata nama dan kata kerja.
KBT
Mengenalpasti idea utama dan idea sampingan
Penerapan Nilai
Rasional, yakin diri dan berani mencuba
Persediaan Guru
Buku teks dan buku rujukan Tatabahasa Bahasa Melayu Tingkatan 1.
Aktiviti
Pelajar menulis dan menjawab soalan ulangkaji Kata Adjektif secara individu.
Refleksi
Pelajar dapat memahami dan menjawab soalan yang diberi dengan tepat. Pelajar juga dapat membezakan kata adjektif dengan kata-kata lain seperti kata nama dan kata kerja.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 1L dan 1K
Tarikh/Hari
18.06.2012/Isnin
Masa: 3.25-4.00ptg/4.35-5.10ptg
Minggu/Tunjang
25/ Bab 7
Bil Pelajar: 34/34 dan 33/33
Tajuk
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Menceritakan usaha-usaha Sultan Mahmud Shah Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
2.       Menjelaskan pengasasan kerajaan Johor.
Konsep dan Istilah
Warisan, Pengasas dan Tanah Jajahan
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks dan Peta.
Aktiviti
Pelajar melukis dan menulis jadual aliran Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L dapat memahami rentetan peristiwa yang berlaku berdasarkan peta yang perlu mereka lukis dalam buku teks. Walaubagaimanapun, pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan 1K, tidak dapat dijalankan disebabkan oleh waktu tersebut semua pelajar Tingkatan 1 perlu menghadiri pelancaran bulan Sains dan Matematik di Dewan Sri Sadong.


Mata Pelajaran
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
Tingkatan: 3M
Tarikh/Hari
19.06.2012/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg
Minggu/Tunjang
25/ Perbincangan
Bil Pelajar: 31/37
Tajuk
Perbincangan Soalan Peperiksaan Penggal 2
Hasil Pembelajaran:

Pelajar dapat:
1.       Murid  dapat memperolehi pengetahuan dan membincangkan jawapan yang betul pada kertas soalan PSK.
  1. Pelajar dapat membuat pembetulan terhadap soalan yang salah.
Aktiviti
1.       Murid  membincangkan soalan bersama-sama dengan guru.
2.     Murid membuat pembetulan terhadap soalan yang salah
Refleksi
Murid dapat menyelesaikan perbincangan dan selesai membuat pembetulan soalan yang salah.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1C
Tarikh/Hari
19.06.2012/Selasa
Masa: 2.00-3.10ptg
Minggu/Tunjang
25/Karangan Jenis Pendapat
Bil Pelajar: 36/36
Tajuk
Kebaikan Penggunaan Telefon Bimbit
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan kebaikan penggunaan telefon bimbit
  2. Mengetahui penggunaan telefon bimbit secara bijak dan bertanggungjawab.
KBT
Mengenalpasti idea utama, memberi sebab dan akibat
Penerapan Nilai
Bertanggungjawab, rasional dan kerjasama
Persediaan Guru
Buku teks dan buku rujukan Bahasa Melayu Tingkatan 1.
Aktiviti
Pelajar memberi idea kebaikan penggunaan telefon bimbit secara individu. Pelajar menulis rangka karangan yang diberikan oleh guru.
Refleksi
Sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang baik terhadap topik karangan dan dapat mengembangkan rangka karangan yang diberi.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1C
Tarikh/Hari
20.06.2012/Rabu
Masa: 5.10-6.20ptg
Minggu/Tunjang
25/Karangan Jenis Pendapat
Bil Pelajar: 36/36
Tajuk
Kebaikan Penggunaan Telefon Bimbit
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan kebaikan penggunaan telefon bimbit
  2. Mengetahui penggunaan telefon bimbit secara bijak dan bertanggungjawab.
KBT
Mengenalpasti idea utama, memberi sebab dan akibat
Penerapan Nilai
Bertanggungjawab, rasional dan kerjasama
Persediaan Guru
Buku teks dan buku rujukan Bahasa Melayu Tingkatan 1.
Aktiviti
Pelajar memberi idea kebaikan penggunaan telefon bimbit secara individu. Pelajar menulis rangka karangan yang diberikan oleh guru.
Refleksi
Sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang baik terhadap topik karangan dan dapat mengembangkan rangka karangan yang diberi.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1G
Tarikh/Hari
21.06.2012/Khamis
Masa: 12.50-2.00ptg
Minggu/Tunjang
25/KOMSAS Kasut Kelopak Jantung
Bil Pelajar: 35/36
Tajuk
Jangan
Genre
Sajak
Hasil Pembelajaran:

 Fokus utama:
Menulis kesimpulan tentang tajuk perbincangan berdasarkan satu pandangan tertentu
Fokus sampingan:
Menghuraikan sesuatu perkara berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada
Objektif
Pada akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
  1. Melatih pelajar mengenalpasti serta menghuraikan tema, persoalan, bentuk dan gaya bahasa yang terdapat dalam sajak.
  2. Melatih pelajar mengesan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak
Sistem Bahasa
Kata Pascakata
Penerapan Nilai
Kasih sayang, sabar dan tidak berputus asa
KBT
Merumus idea, menilai dan membuat kesimpulan
Persediaan Guru
Antologi KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung.
Aktiviti
1.       Pelajar mendeklamasikan sajak, mencatat tema, persoalan, ciri-ciri , gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2.       Menjawab soalan pemahaman berdasarkan sajak yang telah dipelajari.
Refleksi
Sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Beberapa wakil pelajar yang telah dipilih secara sukarela berani mencuba mendeklamasikan sajak dengan intonasi yang betul. Pelajar juga memahami maksud sajak yang telah dipelajari disamping dibantu oleh guru untuk mendapatkan tema, persoalan, ciri-ciri, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak ini.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 1K
Tarikh/Hari
21.06.2012/Khamis
Masa: 2.00-3.10 ptg
Minggu/Tunjang
25/ Bab 6
Bil Pelajar: 29/33
Tajuk
Kemerosotan Melaka
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis
2.       Menggambarkan serangan Portugis ke atas Melaka
Konsep dan Istilah
Berkubu, pertahanan
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks.
Aktiviti
Pelajar menyalin nota sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis dan melihat gambar serangan Portugis ke atas Melaka dalam buku teks sambil memberikan respon yang positif.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K dapat menyalin nota. Namun begitu, pelajar 1K kurang memahami rentetan peristiwa yang dibincangkan. Guru banyak membantu pelajar 1K untuk memahami teks yang dibincang namun hasilnya kurang memuaskan. Oleh itu, untuk pengajaran dan pembelajaran pada masa akan datang, guru akan mengubah cara pengajaran dan pembelajaran dengan menggunakan bahasa yang mudah, menarik dan kreatif memandangkan kelas ini agak lemah.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 1L
Tarikh/Hari
21.06.2012/Khamis
Masa: 4.35-5.10ptg
Minggu/Tunjang
25/ Bab 7
Bil Pelajar: 33/34
Tajuk
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Menjelaskan pengasasan kerajaan Johor.
2.       Menceritakan mengenai pengasasan Empayar Johor
3.       Mengetahui lokasi ibukota Kerajaan Johor.
Konsep dan Istilah
Warisan, Pengasas dan Tanah Jajahan
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks dan Peta.
Aktiviti
Pelajar melukis dan menulis jadual aliran Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L dapat memahami rentetan peristiwa yang berlaku berdasarkan jadual dan peta minda yang ditulis dan dilukis oleh guru. Pelajar juga memberikan respon yang baik berkaitan topik apabila disoal oleh guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1G
Tarikh/Hari
22.06.2012/Jumaat
Masa: 2.35-3.45ptg
Minggu/Tunjang
25/KOMSAS Kasut Kelopak Jantung
Bil Pelajar: 35/36
Tajuk
Jangan
Genre
Sajak
Hasil Pembelajaran:

 Fokus utama:
Menulis kesimpulan tentang tajuk perbincangan berdasarkan satu pandangan tertentu
Fokus sampingan:
Menghuraikan sesuatu perkara berdasarkan pengetahuan dan pengalaman sedia ada
Objektif
Pada akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
  1. Melatih pelajar mengenalpasti serta menghuraikan tema, persoalan, bentuk dan gaya bahasa yang terdapat dalam sajak.
  2. Melatih pelajar mengesan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak
Sistem Bahasa
Kata Pascakata
Penerapan Nilai
Kasih sayang, sabar dan tidak berputus asa
KBT
Merumus idea, menilai dan membuat kesimpulan
Persediaan Guru
Antologi KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung.
Aktiviti
3.       Pelajar mendeklamasikan sajak, mencatat tema, persoalan, ciri-ciri , gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
4.       Menjawab soalan pemahaman berdasarkan sajak yang telah dipelajari.
Refleksi
Sesi pengajaran dan pembelajaran berjalan dengan lancar. Beberapa wakil pelajar yang telah dipilih oleh guru berani mencuba mendeklamasikan sajak dengan intonasi yang betul. Pelajar juga memahami maksud sajak yang telah dipelajari disamping dibantu oleh guru untuk mendapatkan tema, persoalan, ciri-ciri, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak ini.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 1L
Tarikh/Hari
21.06.2012/Jumaat
Masa: 5.10-6.20ptg
Minggu/Tunjang
25/ Bab 7
Bil Pelajar: 27/34
Tajuk
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Menyatakan kesan kejatuhan Melaka.
2.       Menjelaskan pengasasan kerajaan Johor.
3.       Menceritakan mengenai pengasasan Empayar Johor
4.       Mengetahui lokasi ibukota Kerajaan Johor.
Konsep dan Istilah
Warisan, Pengasas dan Tanah Jajahan
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks dan Peta.
Aktiviti
Pelajar mencatat nota yang diberikan oleh guru ke dalam buku nota dalam bentuk peta minda dan isi-isi penting. Pelajar juga menyalin dan membuat latihan yang diberikan oleh guru.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pada permulaan P&P guru memberikan nota terlebih dahulu sebelum menerangkannya kepada pelajar. Penerangan guru selepas pelajar menyalin nota ternyata berjaya membuat pelajar tingkatan 1L memahami rentetan peristiwa yang berlaku berdasarkan jadual dan peta minda yang ditulis dan dilukis oleh guru. Pelajar juga memberikan respon yang baik berkaitan topik apabila disoal oleh guru. Akhir pengajaran dan pembelajaran guru telah memberikan latihan kepada pelajar dan rata-rata pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan.