Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
13.08.2012/Isnin
|
1C: Masa: 12.10-1.15ptg
1G: Masa: 3.35-4.40ptg
|
Minggu/Tunjang
|
33/ Tatabahasa (Kata Terbitan)
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 36/37
|
Tajuk
|
Unit 15: Belia Harapan
Negara
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan
menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat
menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa Melayu
Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Pembentukan Kata Dalam Bahasa Melayu.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan maksud kata terbitan
beserta jenis-jenisnya kepada pelajar Bagi imbuhan awalan guru menerangkan
dengan terperinci dan pelajar menyalin nota yang diberikan dalam buku
masing-masing. Pelajar kemudian diberi latihan pengukuhan mengenai kata
terbitan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kedua-dua
kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan respon
yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar dapat
menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
13.08.2012/Isnin
|
Masa:
2.35-3.05ptg (30 minit)
|
Minggu/Tunjang
|
33/ Bab 8: Kerajaan Negeri-Negeri
Melayu
|
Bil Pelajar:
35/37
|
Tajuk
|
Kerajaan
Melayu Tua (Pahang).
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan asal-usul nama negeri Pahang.
2. Menceritakan pengasasan kerajaan Pahang.
3. Menyatakan lokasi kerajaan Pahang
4. Menyenaraikan keistimewaan dan keunikan negeri
Pahang.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Naungan,
Ufti dan Bunga Emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebanggaan
terhadap warisan kita iaitu menghargai warisan budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerang kepada pelajar
mengenai asal-usul nama, pembentukan kerajaan, keistimewaan dan keunikan
negeri Pahang kepada pelajar. Pelajar menyalin nota dalam buku nota
masing-masing. Guru kemudian memilih pelajar secara rawak dan menyoal kembali
topik pengajaran.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan
1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin nota yang diberikan
oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap topik yang
diajar. Oleh itu, 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini
tercapai dan bakinya 20 peratus memerlukan pemerhatian yang khusus daripada
guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
14.08.2012/Selasa
|
Masa: 2.35-3.05ptg
|
Minggu/Tunjang
|
33/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Pengasasan Kerajaan
Johor (Perebutan Kuasa, Perebutan Takhta dan Penglibatan Bugis di Johor)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan
kemerosotan kerajaan Johor.
2.
Menceritakan penglibatan Bugis dalam
pemerintahan Johor.
3.
Menceritakan tentang Perang Johor-Jambi.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan takhta ,
merampas kuasa dan campur tangan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Taat dan setia pada
Negara.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota berbentuk isi
tempat kosong berkenaan topik pengajaran. Pelajar perlu mengisi tempat kosong
tersebut dengan jawapan yang terdapat dalam buku teks dibantu oleh guru.
Kemudian, pelajar perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku nota
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K mencari dan
melengkapkan jawapan berpandukan buku teks. Walaubagaimanapun, hanya separuh
pengajaran sahaja yang dapat diselesaikan. Oleh itu, pengajaran akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C
|
Tarikh/Hari
|
14.08.2012/Selasa
|
Masa: 3.05-4.40ptg
|
Minggu/Tunjang
|
33/ Program NILAM
|
Bil Pelajar : 36/36
|
Tajuk
|
Program NILAM
|
|
Refleksi
|
Pelajar-pelajar tingkatan 1C
membaca buku-buku yang terdapat di perpustakaan dan mencatatkan bahan bacaan
mereka dalam buku NILAM masing-masing.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G
|
Tarikh/Hari
|
15.08.2012/Rabu
|
Masa: 12.05-1.15ptg
|
Minggu/Tunjang
|
33/ Ringkasan Teks
|
Bil Pelajar 1 G: 36/36
|
Tajuk
|
Internet Lebih Banyak Memberikan Kebaikan daripada
Keburukan.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi sebab dan
akibat dan memberi penerangan berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang,
tanggungjawab, berfikiran positif, menghargai masa.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks Tingkatan 1
Bahasa Melayu.
|
|
Aktiviti
|
Guru meminta pendapat pelajar mengenai
isi-isi penting yang terdapat dalam teks. Guru kemudian menyenaraikan
pendapat pelajar dipapan hitam. Guru kemudian menyuruh pelajar meringkaskan
isi-isi penting tersebut menjadi sebuah ringkasan teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas
tingkatan 1G berjalan seperti
yang dirancang. Murid-murid di kedua-dua kelas memberikan respon yang baik
sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan
tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
15.08.2012/Rabu
|
Masa: 2.35-3.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
33/ Tema 5: Malaysia Negara
Berdaulat
|
Bil Pelajar: 30/37
|
Tajuk
|
Pentadbiran Berkesan Negara
Gemilang
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Mengenalpasti peranan kementerian-kementerian di Malaysia dalam
pembangunan Negara.
2. Mengumpulkan maklumat tentang peranan kementerian di Malaysia dalam pembangunan Negara.
3. Menghargai peranan kementerian-kementerian dalam pembangunan
Negara.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar bersama-sama guru membaca petikan
teks yang terdapat dalam buku teks.
2. Kemudian,
guru menunjukkan beberapa keratan akhbar yang berkaitan dengan topik
pengajaran.
3. Guru kemudian menguji pelajar dengan
menyuruh pelajar mengaitkan keratan akhbar dengan topik pengajaran.
4. Guru menyuruh pelajar menyiapkan nota dan
latihan yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar menunjukkan minat dan
memberikan maklum balas yang positif mengenai topik yang diajar. Pelajar
secara sukarela menjawab dengan tepat apabila guru menguji mereka dengan
beberapa soalan berkaitan dengan topik pengajaran dan hanya segelintir
pelajar yang tidak dapat menjawab soalan yang diberikan. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
15.08.2012/Rabu
|
Masa:
4.10-5.10-.ptg
|
Minggu/Tunjang
|
33/ Bab 8: Kerajaan Negeri-Negeri
Melayu
|
Bil Pelajar:
36/37
|
Tajuk
|
Kerajaan Negeri Melayu Baru (Kelantan dan Terengganu)
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1: Menceritakan asal usul nama
negeri Kelantan dan Terengganu
2: Menceritakan pengasasan kerajaan
negeri Kelantan dan Terengganu
3: Menyatakan lokasi kerajaan
Kelantan dan Terengganu
4: Menyenaraikan keistimewaan negeri
Kelantan dan Terengganu.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Naungan,
Ufti, Demokrasi
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebanggaan
terhadap warisan budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menunjukkan
bendera negeri Kelantan dan Terengganu kepada pelajar seperti yang terdapat
dalam buku teks.
2. Guru kemudian
memilih pelajar secara rawak untuk membaca petikan dalam buku teks.
3. Guru menerangkan
kembali kepada pelajar mengenai istilah, asal usul nama, pembentukan dan
keistimewaan negeri Perak kepada pelajar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1L, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 1L, memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 80 peratus
daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|