RPH MINGGU
KE-4. (21.01.2013-25.01.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
21/01/2013 (Isnin)
22/01/2013 (Selasa)
|
Masa: 2.00-2.35
(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa:
3.25-4.00 (2B),
|
Minggu/Tunjang
|
4/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Pertapakan
SHTI di Singapura (SHTI gagal memajukan Pulau Pinang dan Singapura Pangkalan
Perdagangan yang Strategik)
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan sebab mengapa Pulau Pinang gagal
dimajukan oleh SHTI.
2. Memberikan sebab mengapa Singapura menjadi pangkalan
strategik SHTI.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, Perang Napoleon, gabenor.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengapa S.H.T.I gagal memajukan Pulau Pinang dengan merujuk peta dan kedudukan
Singapura yang strategic.
2. Guru kemudian menyuruh
pelajar melukis peta seperti yang terdapat buku teks sejarah.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
65% sahaja manakala 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan
baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
21.01.2013/Isnin
22.01.2013/Selasa
|
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ Unit 3: Mutiara
Hitam dari Sabah
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Bentuk
Kata Kerja
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Kerja kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Kerja kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Kerja untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Ganti Nama. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
22.01.2013/Selasa
23.01.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Novel: Istana
Menanti
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan
bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan synopsis novel Istana Menanti kepada pelajar.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, watak
dan perwatakan, plot, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat
dalam novel.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Walaubagaimanapun, perbincangan tema,
persoalan, plot, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran
tidak sempat dijalankan. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan
tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
23/01/2013 (Rabu)
24/01/2013 (Khamis)
25/01/2013(Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00
(2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
4/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Taktik
Raffles Mengambil Singapura, SHTI Mencengkam Singapura, Perpecahan Kepulauan
Melayu.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan taktik Raffles mengambil Singapura.
2. Menyenaraikan nama tokoh-tokoh Johor yang terlibat
dalam pengambilan Singapura. oleh SHTI.
Aras 2:
1. Menyenaraikan syarat-syarat Perjanjian antara
Temenggung A. Rahman dengan Stamford Raffles 1819.
2. Menghuraikan syarat-syarat Perjanjian 7 Jun 1823 dan
2 Ogos 1824.
3. Memerihalkan masalah pewarisan takhta Kerajaan
Johor.
4. Menjelaskan Perjanjian Inggeris-Belanda 1824.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengapa S.H.T.I mengambil Seberang Perai.
2. Guru kemudian menerangkan
syarat-syarat Perjanjian Persahabatan dan Perikatan 1800 dan Perjanjian
Burney 1826 kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M, P&P tidak dapat dijalankan kerana sekolah cuti
sempena sambutan Maulidur Rasul. Oleh itu, P&P kelas ini akan disambung
pada minggu hadapan. 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas
2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
24.01.2013/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ Karangan
|
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Karangan
SuratTidak Rasmi
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menulis pendahuluan, perenggan isi
dan menulis penutup karangan surat tidak rasmi.
2.
Mengarang surat kiriman tidak rasmi
mengikut format yang betul.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan format karangan surat kiriman tidak rasmi.
2.
Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi
pendahuluan, isi dan penutup karangan surat kiriman tidak rasmi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B tidak dapat dijalankan kerana
sekolah bercuti sempena Sambutan Maulidur Rasul. P&P akan disambung pada
minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
22/01/2013 (Selasa)
23/01/2013 (Rabu)
25/01/2013(Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20
(2C)
Masa: 4.35-5.10 (2M).
Masa:
3.25-4.00 (2B),
|
Minggu/Tunjang
|
4/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Penubuhan dan Pentadbiran Negeri-Negeri
Selat
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan bagaimana penubuhan dan pentadbiran
Negeri-Negeri Selat.
2. Mengkategorikan struktur pentadbiran Negeri-Negeri
Selat.
3. Menyatakan faktor pemindahan pentadbiran N.N.S. dari
India ke London.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, gabenor, residen konsuler, N.N.S.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
sedikit sebanyak mengenai Negeri-Negeri Selat dan kajian peta mengenainya.
2. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C DAN 2M memberi respon
dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B,2C DAN 2M mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru
juga melaksanakan aktiviti PBS Band 1(B1D1E3) dan Band 2(B2DIE1).
|