Sunday 27 January 2013

RPH MINGGU KE-4



RPH MINGGU KE-4. (21.01.2013-25.01.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
21/01/2013 (Isnin)
22/01/2013 (Selasa)
Masa: 2.00-2.35 (2C), 4.35-5.10(2M).
Masa: 3.25-4.00 (2B),
Minggu/Tunjang
4/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Pertapakan SHTI di Singapura (SHTI gagal memajukan Pulau Pinang dan Singapura Pangkalan Perdagangan yang Strategik)
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan sebab mengapa Pulau Pinang gagal dimajukan oleh SHTI.
2.       Memberikan sebab mengapa Singapura menjadi pangkalan strategik SHTI.
Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, Perang Napoleon, gabenor.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengapa S.H.T.I gagal memajukan Pulau Pinang dengan merujuk peta dan kedudukan Singapura yang strategic.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar melukis peta seperti yang terdapat buku teks sejarah.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65% sahaja manakala  90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
21.01.2013/Isnin
22.01.2013/Selasa
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
Minggu/Tunjang
4/ Unit 3: Mutiara Hitam dari Sabah
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Tajuk
 Tatabahasa: Bentuk Kata Kerja
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud Kata Kerja.
  2. Membezakan bentuk Kata Kerja.
  3. Memberikan contoh-contoh Kata Kerja.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Kata Kerja  kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis Kata Kerja kepada pelajar.
3.       Guru membuat jadual pembahagian Kata Kerja untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Ganti Nama.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.





Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
22.01.2013/Selasa
23.01.2013/Rabu
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
Minggu/Tunjang
4/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Tajuk
 Novel: Istana Menanti
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
    1. Memerihalkan sinopsis Istana Menanti.
    2. Memberikan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan synopsis novel Istana Menanti kepada pelajar.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Walaubagaimanapun, perbincangan tema, persoalan, plot, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran tidak sempat dijalankan. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. P&P akan disambung pada minggu hadapan.



Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
23/01/2013 (Rabu)
24/01/2013 (Khamis)
25/01/2013(Jumaat)
Masa: 12.50-2.00 (2B)
Masa:  2.00-3.10 (2M).
Masa: 2.00-3.10 (2C),
Minggu/Tunjang
4/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Taktik Raffles Mengambil Singapura, SHTI Mencengkam Singapura, Perpecahan Kepulauan Melayu.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan taktik Raffles mengambil Singapura.
2.       Menyenaraikan nama tokoh-tokoh Johor yang terlibat dalam pengambilan Singapura. oleh SHTI.
Aras 2:
1.       Menyenaraikan syarat-syarat Perjanjian antara Temenggung A. Rahman dengan Stamford Raffles 1819.
2.       Menghuraikan syarat-syarat Perjanjian 7 Jun 1823 dan 2 Ogos 1824.
3.       Memerihalkan masalah pewarisan takhta Kerajaan Johor.
4.       Menjelaskan Perjanjian Inggeris-Belanda 1824.

Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengapa S.H.T.I mengambil Seberang Perai.
2.       Guru kemudian menerangkan syarat-syarat Perjanjian Persahabatan dan Perikatan 1800 dan Perjanjian Burney 1826 kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M, P&P tidak dapat dijalankan kerana sekolah cuti sempena sambutan Maulidur Rasul. Oleh itu, P&P kelas ini akan disambung pada minggu hadapan. 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
24.01.2013/Khamis
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
Minggu/Tunjang
4/ Karangan
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Tajuk
 Karangan SuratTidak Rasmi
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis pendahuluan, perenggan isi dan menulis penutup karangan surat tidak rasmi.
2.       Mengarang surat kiriman tidak rasmi mengikut format yang betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan format karangan surat kiriman tidak rasmi.
2.       Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi pendahuluan, isi dan penutup karangan surat kiriman tidak rasmi.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B tidak dapat dijalankan kerana sekolah bercuti sempena Sambutan Maulidur Rasul. P&P akan disambung pada minggu hadapan.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
22/01/2013 (Selasa)
23/01/2013 (Rabu)
25/01/2013(Jumaat)
Masa: 5.45-6.20 (2C)
Masa:  4.35-5.10 (2M).
Masa: 3.25-4.00 (2B),
Minggu/Tunjang
4/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
 Penubuhan dan Pentadbiran Negeri-Negeri Selat
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Memerihalkan bagaimana penubuhan dan pentadbiran Negeri-Negeri Selat.
2.       Mengkategorikan struktur pentadbiran Negeri-Negeri Selat.
3.       Menyatakan faktor pemindahan pentadbiran N.N.S. dari India ke London.
Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, gabenor, residen konsuler, N.N.S.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar sedikit sebanyak mengenai Negeri-Negeri Selat dan kajian peta mengenainya.
2.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C DAN 2M memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B,2C DAN 2M mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga melaksanakan aktiviti PBS Band 1(B1D1E3) dan Band 2(B2DIE1).



RPH MINGGU KE-3



RPH MINGGU KE-3. (14.01.2013-18.01.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
14/01/2013 (Isnin)
15/01/2013 (Selasa)
Masa: 2.00-2.35 (2C), 4.35-5.10(2M).
Masa: 3.25-4.00 (2B),
Minggu/Tunjang
3/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
SHTI Mungkir Janji
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan sebab S.H.T.I mungkir janji dalam Perjanjian 1786.
Aras 2:
1.       Menyenaraikan syarat-syarat Perjanjian Persahabatan dan Keamanan Inggeris-Kedah 1 Mei 1791.

Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, mungkir janji, gabenor.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengapa S.H.T.I tidak memunaikan janji mereka.
2.       Guru kemudian menerangkan syarat-syarat Perjanjian Persahabatan dan Keamanan Inggeris Kedah 1786 kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65% sahaja manakala  90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
14.01.2013/Isnin
15.01.2013/Selasa
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
Minggu/Tunjang
3/ Unit 2: Berhemat Semasa Belanja
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Tajuk
 Tatabahasa: Kata Ganti Nama Diri/Tunjuk
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud Kata Ganti Nama Diri dan Kata Kata Ganti Nama Tunjuk.
  2. Membezakan Kata Ganti Nama Diri dan Kata Ganti Nama Tunjuk.
  3. Memberikan contoh-contoh Kata Ganti Nama Diri dan Kata Ganti Nama Tunjuk.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Kata Ganti Nama Diri/Tunjuk  kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis Kata Ganti Nama kepada pelajar.
3.       Guru membuat jadual pembahagian Kata Ganti Nama untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Ganti Nama.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
15.01.2013/Selasa
16.01.2013/Rabu
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
Minggu/Tunjang
3/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Tajuk
 Puisi Tradisional: Pantun Dua Kerat (Nasihat)
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
    1. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
    2. Memberikan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud setiap rangkap pantun kepada pelajar.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nila dan pengajaran yang terdapat dalam pantun.
3.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengjaran yang relevan.  Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
16/01/2013 (Rabu)
17/01/2013 (Khamis)
18/01/2013(Jumaat)
Masa: 12.50-2.00 (2B)
Masa:  2.00-3.10 (2M).
Masa: 2.00-3.10 (2C),
Minggu/Tunjang
3/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
SHTI Mengambil Seberang Perai
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil Seberang Perai.
2.       Memerihalkan penapakan British di Seberang Perai.
Aras 2:
1.       Menyenaraikan syarat-syarat Perjanjian Persahabatan dan Perikatan 1800.
2.       Menghuraikan syarat-syarat Perjanjian Burney 1826.

Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengapa S.H.T.I mengambil Seberang Perai.
2.       Guru kemudian menerangkan syarat-syarat Perjanjian Persahabatan dan Perikatan 1800 dan Perjanjian Burney 1826 kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65% sahaja manakala  90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
18.01.2013/Khamis
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
Minggu/Tunjang
3/ Karangan (Strategi dan Format)
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Tajuk
 Format Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan dan Karangan Umum.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Mentafsir bahan rangsangan dan menulis rangka karangan.
2.       Menulis pendahuluan, perenggan isi dan menulis penutup karangan.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan bagaimana untuk menjawab karangan berdasarkan bahan rangsangan dan karangan umum.
2.       Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi pendahuluan, isi dan penutup karangan.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
15/01/2013 (Selasa)
16/01/2013 (Rabu)
18/01/2013(Jumaat)
Masa: 5.45-6.20 (2C)
Masa:  4.35-5.10 (2M).
Masa: 3.25-4.00 (2B),
Minggu/Tunjang
3/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
 Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
2.       Menyatakan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan P.Pinang.
3.       Memberi syarat Sultan Kedah sebelum Francis Light menduduki P.Pinang.
3.       Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil Seberang Perai.
4.       Memerihalkan penapakan British di Seberang Perai.
Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar sedikit sebanyak mengenai Negeri-Negeri Selat dan kajian peta mengenainya.
2.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C DAN 2M memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B,2C DAN 2M mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga melaksanakan aktiviti PBS Band 1(B1D1E1) dan (BIDIE2).