RPH MINGGU
KE-6. (04.02.2013-08.02.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
04/02/2013 (Isnin)
05/02/2013 (Selasa)
|
Masa: 2.00-2.35
(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa:
3.25-4.00 (2B),
|
Minggu/Tunjang
|
6/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Revolusi Perindustrian,
Terusan Suez dan Kapal Wap.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud Revolusi Perindustrian.
2. Membincangkan persaingan perdagangan disebabkan oleh
Terusan Suez dan Kapal Wap.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Revolusi
Perindustrian, Dasar Campur Tangan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai revolusi perindustrian, terusan suez dan kapal wap yang menjadi
punca campur tangan British.
2. Guru kemudian
menyuruh pelajar melukis peta seperti yang terdapat buku teks sejarah.
3. Pelajar menyalin
nota dan melukis peta dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
65% sahaja manakala 87% daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
04.02.2013/Isnin
05.02.2013/Selasa
|
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ Unit 5: Komputer
Dalam Kehidupan
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata
Adjektif/Sifat
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Adjektif kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Adjektif kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Adjektif untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada
pelajar.
5.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Adjektif. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
05.02.2013/Selasa
06.02.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Novel: Sambungan
Novel Istana Menanti
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan
bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan gaya bahasa novel Istana Menanti kepada pelajar.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari nilai dan pengajaran
yang terdapat dalam novel ini.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Walaubagaimanapun, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran tidak sempat dijalankan. Oleh itu, 88% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
06/02/2013 (Rabu)
07/02/2013 (Khamis)
08/02/2013(Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00
(2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
6/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Keadaan di
Perak Mendorong Campur Tangan British
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 2: Pelajar dapat;
1. Menjelaskan keadaan di Perak membawa kepada campur
tangan British.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Dasar Campur
Tangan, Konsi Gelap,Residen, Gabenor, Sistem Perwarisan Takhta di Perak.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada dengan unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
ketidakstabilan pentadbiran politik negeri Perak menyebabkan campur tangan
British.
2. Pelajar mendengar
dan menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B,2C dan 2M mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
07.02.2013/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ Karangan Berformat
|
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Karangan
Surat Tidak Rasmi
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menulis pendahuluan, perenggan isi
dan menulis penutup karangan surat tidak rasmi.
2.
Mengarang surat kiriman tidak rasmi
mengikut format yang betul.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan format karangan surat kiriman tidak rasmi.
2.
Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi
pendahuluan, isi dan penutup karangan surat kiriman tidak rasmi.
3.
Guru kemudian membuat rangka contoh mengikut format yang betul untu
mengarang karangan surat kiriman tidak rasmi ini.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin notadan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan lancar. Semua pelajar di
kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|