Wednesday 13 February 2013

RPH MINGGU KE-6


RPH MINGGU KE-6. (04.02.2013-08.02.2013)


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
04/02/2013 (Isnin)
05/02/2013 (Selasa)
Masa: 2.00-2.35 (2C), 4.35-5.10(2M).
Masa: 3.25-4.00 (2B),
Minggu/Tunjang
6/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi Mendorong Campur Tangan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Revolusi Perindustrian, Terusan Suez dan Kapal Wap.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan maksud Revolusi Perindustrian.
2.       Membincangkan persaingan perdagangan disebabkan oleh Terusan Suez dan Kapal Wap.
Konsep dan Istilah
Revolusi Perindustrian, Dasar Campur Tangan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai revolusi perindustrian, terusan suez dan kapal wap yang menjadi punca campur tangan British.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar melukis peta seperti yang terdapat buku teks sejarah.
3.       Pelajar menyalin nota dan melukis peta dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65% sahaja manakala  87% daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
04.02.2013/Isnin
05.02.2013/Selasa
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
Minggu/Tunjang
6/ Unit 5: Komputer Dalam Kehidupan
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Tajuk
 Tatabahasa: Kata Adjektif/Sifat
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud Kata Adjektif.
  2. Membezakan jenis-jenis Kata Adjektif.
  3. Memberikan contoh-contoh Kata Adjektif.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Kata Adjektif kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis Kata Adjektif kepada pelajar.
3.       Guru membuat jadual pembahagian Kata Adjektif untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.       Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada pelajar.
5.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Adjektif.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
05.02.2013/Selasa
06.02.2013/Rabu
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
Minggu/Tunjang
6/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Tajuk
 Novel: Sambungan Novel Istana Menanti
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memerihalkan gaya bahasa Novel Istana Menanti.
  2. Memberikan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan gaya bahasa novel Istana Menanti kepada pelajar.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel ini.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Walaubagaimanapun, gaya bahasa, nilai dan pengajaran tidak sempat dijalankan. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
06/02/2013 (Rabu)
07/02/2013 (Khamis)
08/02/2013(Jumaat)
Masa: 12.50-2.00 (2B)
Masa:  2.00-3.10 (2M).
Masa: 2.00-3.10 (2C),
Minggu/Tunjang
6/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi Mendorong Campur Tangan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Keadaan di Perak Mendorong Campur Tangan British
Hasil Pembelajaran

Aras 2: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menjelaskan keadaan di Perak membawa kepada campur tangan British.
Konsep dan Istilah
Dasar Campur Tangan, Konsi Gelap,Residen, Gabenor, Sistem Perwarisan Takhta di Perak.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan berwaspada dengan unsur-unsur luar.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai ketidakstabilan pentadbiran politik negeri Perak menyebabkan campur tangan British.
2.       Pelajar mendengar dan menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B,2C dan 2M mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
07.02.2013/Khamis
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
Minggu/Tunjang
6/ Karangan Berformat
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Tajuk
 Karangan Surat Tidak Rasmi
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis pendahuluan, perenggan isi dan menulis penutup karangan surat tidak rasmi.
2.       Mengarang surat kiriman tidak rasmi mengikut format yang betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan format karangan surat kiriman tidak rasmi.
2.       Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi pendahuluan, isi dan penutup karangan surat kiriman tidak rasmi.
3.       Guru kemudian membuat rangka contoh mengikut format yang betul untu mengarang karangan surat kiriman tidak rasmi ini.
4.       Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.       Pelajar menyalin notadan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

RPH MINGGU KE-5


RPH MINGGU KE-5. (28.01.2013-02.02.2013)


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
28/01/2013 (Isnin)
29/01/2013 (Selasa)
Masa: 2.00-2.35 (2C), 4.35-5.10(2M).
Masa: 3.25-4.00 (2B),
Minggu/Tunjang
5/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Ulangkaji: Perpecahan Kepulauan Melayu (Perjanjian Inggeris-Belanda 1824)
Hasil Pembelajaran

Aras 2: Pelajar dapat;                                                             
1.       Membincangkan Perjanjian Inggeris Belnada dan kesannya.
Konsep dan Istilah
Pusat Perdagangan Bebas, Negeri-Negeri Selat, Jajahan Mahkota, Laluan Kapal Dagang.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perpecahan Kepulauan Melayu dan kesannya.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar melukis peta seperti yang terdapat buku teks sejarah.
3.       Pelajar menyalin nota dan melukis peta dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65% sahaja manakala  90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga melaksanakan aktiviti PBS Band 3 (B3D1E1).


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
28.01.2013/Isnin
29.01.2013/Selasa
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
Minggu/Tunjang
5/ Unit 4: Manisnya Senyumanmu
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Tajuk
 Tatabahasa: Golongan Kata Kerja
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud Kata Kerja Tak Transitif dan Transitif.
  2. Membezakan golongan Kata Kerja Transitif dan Tak Transitif.
  3. Memberikan contoh-contoh Kata Kerja Transitif dan Tak Transitif.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Kata Kerja Transitif  dan Tak Transitif kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis Kata Kerja Transitif dan Tak Transitif kepada pelajar.
3.       Guru membuat jadual pembahagian Kata Kerja Transitif dan Tak Transitif untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.       Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada pelajar.
5.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Kerja Transitif dan Kata Kerja Tak Transitif.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
29.01.2013/Selasa
30.01.2013/Rabu
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
Minggu/Tunjang
5/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Tajuk
 Novel: Sambungan Novel Istana Menanti
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memerihalkan tema Novel Istana Menanti.
  2. Memberikan persoalan, plot, watak dan perwatakan yang terdapat dalam novel ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tema novel Istana Menanti kepada pelajar.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari persoalan, watak dan perwatakan, plot yang terdapat dalam novel ini.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Walaubagaimanapun, gaya bahasa, nilai dan pengajaran tidak sempat dijalankan. Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. P&P akan disambung pada minggu hadapan.



Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
30/01/2013 (Rabu)
31/01/2013 (Khamis)
01/02/2013(Jumaat)
Masa: 12.50-2.00 (2B)
Masa:  2.00-3.10 (2M).
Masa: 2.00-3.10 (2C),
Minggu/Tunjang
5/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Ulangkaji Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan sebab-sebab British mengambil Pulau Pinang, Singapura, Seberang Perai dan Melaka
2.       Memerihalkan penapakan British di Pulau Pinang, Seberang Perai, Singapura dan Melaka.
Aras 2:
1.       Menghuraikan proses pembentukan Negeri-Negeri Selat.
Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan, Negeri-Negeri Selat, Jajahan Mahkota.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar secara rumusan keseluruhan Bab 1.
2.       Guru kemudian bertanya kembali kepada pelajar beberapa soalan berkenaan Bab 1 terutamanya mengenai kajian peta.
3.       Pelajar mendengar dan menambah beberapa nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Guru turut melaksanakan aktiviti PBS Band 4 (B4 D1 E1) di kedua-dua kelas ini. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M guru tidak menjankan aktiviti PBS kerana tahap penguasaan mereka tidak mencapai Band 4. 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
30.01.2013/Khamis
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
Minggu/Tunjang
5/ Karangan Jenis Fakta
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Tajuk
 Kebaikan Telefon Bimbit.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis pendahuluan, perenggan isi dan menulis penutup karangan jenis fakta.
2.       Mengarang karangan fakta ini dengan betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menanyakan soalan mengenai kebaikan telefon bimbit untuk menguji pengetahuan sedia ada pelajar mengenai topik karangan.
2.       Guru kemudian membincangkan bagaimana untuk mengembangkan karangan berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Semua pelajar di kedua-dua kelas dapat mengarang karangan jenis ini dengan baik. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
29/01/2013 (Selasa)
30/01/2013 (Rabu)
01/02/2013(Jumaat)
Masa: 5.45-6.20 (2C)
Masa:  4.35-5.10 (2M).
Masa: 3.25-4.00 (2B),
Minggu/Tunjang
5/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi Mendorong Campur Tangan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
 Dasar Campur Tangan British di Negeri-Negeri Melayu.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyenaraikan faktor-faktor yang menyebabkan campur tangan British di Negeri-Negeri Melayu.
2.       Menyatakan maksud Revolusi Perindustrian.
Konsep dan Istilah
Revolusi Perindustrian, Dasar Campur Tangan, Perebutan Takhta.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berwaspada terhadap unsure-unsur luar.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai Revolusi Perindustrian dan Faktor-faktor yang mendorong campur tangan British.
2.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C DAN 2M memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B,2C DAN 2M mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
02.02.2013/Sabtu
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
Minggu/Tunjang
5/ Ulangkaji: Hari Pertama di Sekolah Menengah.
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Tajuk
 Berkenalan Dengan Rakan Baru, Kata Nama, Kata Kerja, Kata Adjektif dan Kata Sendi Nama.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Membaca dan mendengar perbualan daripada teks yang terdapat dalam buku teks.
  2. Membaca dengan menyebut beberapa perkataan yang susah dengan tepat dan betul.
  3. Mengisi dan memberi jawapan yang tepat mengenai Kata Nama, Kata Kerja, Kata Adjektif dan Kata Sendi Nama.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan dan menyuruh mereka membaca petikan perbualan seperti yang terdapat dalam buku teks.
2.       Guru kemudian memilih pelajar secara rawak untuk membaca petikan teks yang diberi dengan menyebut bebrapa perkataan yang susah dengan betul.
3.       Guru menerangkan sedikit sebanyak mengenai 4 jenis kata kepada pelajar dan menyuruh pelajar mengisi jawapan dalam kertas yang diberi.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Semua pelajar di kedua-dua kelas dapat mengarang karangan jenis ini dengan baik. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut melaksanakan aktiviti PBS Band 1 ( B1DL1E1, B1DB1E1, B1DT1E1).





Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
02/02/2013 (Sabtu)
Masa:  2.00-3.10 (2M).
Minggu/Tunjang
5/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 35 (2M)
Tajuk
Ulangkaji Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan sebab-sebab British mengambil Pulau Pinang, Singapura, Seberang Perai dan Melaka
2.       Memerihalkan penapakan British di Pulau Pinang, Seberang Perai, Singapura dan Melaka.
Aras 2:
3.       Menghuraikan proses pembentukan Negeri-Negeri Selat.
Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan, Negeri-Negeri Selat, Jajahan Mahkota.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar secara rumusan keseluruhan Bab 1.
2.       Guru kemudian bertanya kembali kepada pelajar beberapa soalan berkenaan Bab 1 terutamanya mengenai kajian peta.
3.       Pelajar mendengar dan menambah beberapa nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2M berjalan seperti yang dirancang. Walaubagaimanapun, hamper separuh kelas tidak hadir menyebabkan guru membuat kuiz berkaitan dengan bab 1. 70%  daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.