RPH MINGGU
KE-25. (17.06.2013-21.06.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
17/06/2013 (Isnin)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
|
Minggu/Tunjang
|
25/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi
Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan:
Perubahan Sosial di Bawah Pentadbiran Keluarga Brooke
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan jenis-jenis hasil bumi dan hasil hutan yang
terdapat di negeri Sarawak.
2. Menyatakan tanaman baru yang diperkenalakan oleh
James Brooke.
Aras 2:
1:
Menghuraikan perubahan ekonomi yang dilakukan oleh James Brooke.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerahan
tenaga, Raja Putih, Monarki.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap
kepimpinan cemerlang.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial
yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke dan peranan
pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua
murid di kelas Tingkatan 2C memberi respon yang positif terhadap topik
pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi
dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang
telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 86% daripada objektif yang
ditetapkan di kelas 2C tercapai dan
baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
17.06.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
25/ Unit 15: Belia Harapan Negara
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Sambungan: Kata Ganda
dan Kata Majmuk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud kata ganda dan
kata majmuk kepada pelajar.
2. Guru menerangkan contoh ayat kata ganda
dan kata majmuk kepada pelajar.
3. Guru kemudian memberi latihan berkaitan
topik pengajaran kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid memberi respon yang positif
terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
18.06.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
|
Minggu/Tunjang
|
25/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Drama: Mendung Hitam
Beralih Jua
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, Buku Rujukan KOMSAS, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar secara
rawak untuk melakonkan kembali secara ringkas mengenai drama Mendung Hitam
Beralih Jua ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, latar, plot,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
drama yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1E
berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di memberi respon yang positif
terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 83% daripada
objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
dan Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1 dan 2
|
Tarikh/Hari
|
17/06/2013 (Isnin)
18/06/2013 (Selasa)
|
Masa:
4.35-5.45 (1B)
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
3.25-4.35 (1B)
Masa:
5.45-6.20 (2M)
|
Minggu/Tunjang
|
25
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
: 33 (1B)
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 2M tidak berjalan seperti yang
dirancang. P&P terganggu kerana guru memberi fokus kepada latihan Bicara
Berirama untuk pertandingan itu di peringkat negeri Sarawak. P&P akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
dan Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1 dan 2
|
Tarikh/Hari
|
19/06/2013 (Rabu)
20/06/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
(1E)
Masa:
3.25-4.00 (2C)
Masa: 4.35-
5.10 (2B)
Masa: 12.50-2.00
(2M)
Masa: 2.00-3.10
(1B)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
|
Minggu/Tunjang
|
25
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
: 33 (1B)
: 35 (2C)
: 34 (1E)
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B, 1E, 2B, 2C dan 2M tidak berjalan seperti yang
dirancang. P&P terganggu kerana guru menghadiri mesyuarat pada 19/06 dan Pertandingan Bicara Berirama peringkat Negeri Sarawak
pada 20/06. P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
21/06/2013 (Jumaat)
|
Masa:
2.00-2.35 (2C)
Masa:
5.10-6.20 (2B)
|
Minggu/Tunjang
|
25/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi
Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan: Perubahan
Sosial di Bawah Pentadbiran Keluarga Brooke
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan perubahan sosial yang dilakukan dibawah
pemerintahan Brooke.
2. Menamakan bandar-bandar baru aiaitu Kuching, Miri
dan Sibu.
Aras 2: Pelajar dapat:
1. Membincangkan perubahan sosial yang dilakukan oleh
keluarga Brooke.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerahan
tenaga, Raja Putih, Monarki.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap
kepimpinan cemerlang.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial
yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke dan peranan
pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2C dan 2B memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88%
daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2Cdan 2B tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. P&P akan disambung pada minggu
hadapan.
|