RPH MINGGU
KE-38. (16.09.2013-20.09.2013)
Tarikh/Hari
|
16/09/2013. Isnin
|
Minggu/Tunjang
|
38. Cuti Sempena Hari Malaysia
|
Perkara
|
Cuti peristiwa sempena Hari
Malaysia. P&P akan disambung pada hari yang berikutnya.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
19/09/2013 (Khamis)
20/09/2013 (Jumaat)
|
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
38/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
|
Tajuk
|
7.9. Antanom
Pahlawan Anak Rimba Berjiwa Besar
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Antanom.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Antanom.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kesan penentangan Antanom.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Antanom.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Sabah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
17.09.2013/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Unit 24: Jasamu Dalam Ingatan.
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Ayat Pasif
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud ayat pasif kepada pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar membina ayat pasif
dengan betul.
3. Guru kemudian memberi latihan ayat pasif
kepada pelajar.
4. Pelajar membuat latihan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
18/09/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
38/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
7.10. Tok
Janggut Pejuang Jihad.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Tok Janggut.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Tok Janggut.
Aras 2:
1: Menghuraikan kesan
penentangan Tok Janggut.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang,
faktor, peristiwa dan kesan penentangan Tok Janggut.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Kelantan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
17/09/2013 (Selasa)
19/09/2013 (Khamis)
20/09/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
38/ BAB 7: Perjuangan Rakyat
Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
|
Tajuk
|
7.11. Haji
Abdul Rahman Limbong Pejuang Tani.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang Haji Abdul Rahman Limbong.
2. Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Haji Abdul
Rahman Limbong.
Aras 2:
1:
Menghuraikan kesan penentangan Haji Abdul Rahman Limbong.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pejuang,
pemimpin setempat dan hak tradisi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Semangat
patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan
Haji Abdul Rahman Limbong.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
18/09/2013 (Rabu)
19/09/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Penilaian Berasaskan Sekolah.
(PBS) Band 5
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 E: 32/33
|
Tajuk
|
PBS BAND 5 (DL1E1)
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memberikan kertas PBS kepada semua
pelajar.
2. Guru kemudian menyuruh menyiapkan PBS
Band 5 DL1E1 dalam tempoh masa yang ditetapkan.
3. Pelajar kemudian melengkapkan PBS
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
PBS kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap
PBS BAND 5. Pelajar juga dapat membuat latihan PBS BAND5 yang telah diberikan
kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua
kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|