Sunday 22 September 2013

RPH MINGGU KE-38

RPH MINGGU KE-38. (16.09.2013-20.09.2013)

Tarikh/Hari
16/09/2013. Isnin
Minggu/Tunjang
38. Cuti Sempena Hari Malaysia
Perkara
Cuti peristiwa sempena Hari Malaysia. P&P akan disambung pada hari yang berikutnya.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
19/09/2013 (Khamis)
20/09/2013 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
38/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
Tajuk
7.9. Antanom Pahlawan Anak Rimba Berjiwa Besar
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Antanom.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Antanom.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Antanom.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Antanom.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Sabah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
17.09.2013/Selasa
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
38/ Unit 24: Jasamu Dalam Ingatan.
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Tajuk

Tatabahasa: Ayat Pasif
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud ayat pasif.
  2. Membezakan jenis ayat pasif atau aktif.
  3. Menulis ayat pasif  dengan betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks,buku rujukan, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud ayat pasif  kepada pelajar.
2.       Guru menyuruh pelajar membina ayat pasif dengan betul.
3.       Guru kemudian memberi latihan ayat pasif kepada pelajar.
4.       Pelajar membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
18/09/2013 (Rabu)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
38/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 35 (2C)
                  : 33 (2B)
Tajuk
7.10. Tok Janggut Pejuang Jihad.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Tok Janggut.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Tok Janggut.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Tok Janggut.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, 
 faktor, peristiwa dan kesan penentangan Tok Janggut.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Kelantan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
17/09/2013 (Selasa)
19/09/2013 (Khamis)
20/09/2013 (Jumaat)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
38/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
Tajuk
7.11. Haji Abdul Rahman Limbong Pejuang Tani.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Haji Abdul Rahman Limbong.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Haji Abdul Rahman Limbong.

Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Haji Abdul Rahman Limbong.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Haji Abdul Rahman Limbong.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
18/09/2013 (Rabu)
19/09/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
38/ Penilaian Berasaskan Sekolah. (PBS) Band 5
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Tajuk
PBS BAND 5 (DL1E1)
Aktiviti
1.       Guru memberikan kertas PBS kepada semua pelajar.
2.       Guru kemudian menyuruh menyiapkan PBS Band 5 DL1E1 dalam tempoh masa yang ditetapkan.
3.       Pelajar kemudian melengkapkan PBS masing-masing.
Refleksi
PBS kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap PBS BAND 5. Pelajar juga dapat membuat latihan PBS BAND5 yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.







RPH MINGGU KE-37

RPH MINGGU KE-37. (09.09.2013-13.09.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
09/09/2013 (Isnin)
12/09/2013 (Khamis)
13/09/2013 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa: 12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
37/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
Tajuk
7.6 Yamtuan Antah Mempertahankan Kedaulatan Seri Menanti
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Yamtuan Antah.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Yamtuan Antah.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Yamtuan Antah.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Yamtuan Antah.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Sembilan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
09.09.2013/Isnin
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
37/ Unit 23: Sastera Tradisional Warisan Bangsa
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Tajuk

Tatabahasa: Ayat Aktif
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud ayat aktif.
  2. Membezakan jenis ayat aktif atau pasif.
  3. Menulis ayat aktif mengikut dengan betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks,buku rujukan, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud ayat aktif  kepada pelajar.
2.       Guru menyuruh pelajar membina ayat aktif dengan betul.
3.       Guru kemudian memberi latihan ayat aktif kepada pelajar.
4.       Pelajar membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
10.09.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
Minggu/Tunjang
37/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Tajuk

KOMSAS: Prosa Tradisional: Hikayat Marakarma.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Mengetahui jalan cerita Hikayat Marakarma.
2.       Memberikan sinopsis, tema, persoalan, plot, watak dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam prosa tradisional ini.
  1. Membuat latihan yang berkaitan dengan topik pengajaran ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku Teks, Buku Rujukan dan kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru memilih beberapa orang pelajar secara rawak untuk menceritakan kembali kisah Hikayat Marakarma ini.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari sinopsis, tema, persoalan, plot, latar, watak dan perwatakan,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan prosa tradisional yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
09/09/2013 (Isnin)
11/09/2013 (Rabu)
Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
37/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 33 (2M)
                  : 35 (2C)
                  : 33 (2B)
Tajuk
7.7. Dato’ Bahaman Pahlawan Pahang.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Dato’ Bahaman.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Dato Bahaman.
Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Dato Bahaman.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang,  
 faktor, peristiwa dan kesan penentangan Dato Bahaman.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Negeri Pahang seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
10/09/2013 (Selasa)
12/09/2013 (Khamis)
13/09/2013 (Jumaat)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
37/ BAB 7: Perjuangan Rakyat Tempatan Mengembalikan Kedaulatan Bangsa
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
Tajuk
7.8 Mat Salleh Menyanggah SBUB.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan latar belakang Mat Salleh.
2.       Menyenaraikan faktor-faktor penentangan Mat Salleh.

Aras 2:
         1:    Menghuraikan kesan penentangan Mat Salleh.
Konsep dan Istilah
Pejuang, pemimpin setempat dan hak tradisi.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Semangat patriotik iaitu sanggup berjuang mempertahankan kedaulatan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, buku rujukan, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang, faktor, peristiwa dan kesan penentangan Mat Salleh di Sabah.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
11/09/2013 (Rabu)
12/09/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
37/ KARANGAN
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Tajuk
Karangan Fikyen Sains: Makhluk Asing.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis karangan ini berdasarkan imaginasi masing-masing dengan menggunakan pengetahuan sains yang sedia ada.
2.       Menghuraikan isi-isi karangan dengan menggunakan perkataan yang sesuai dan tepat.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama, kemasyarakatan dan kerajinan.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengalaman pelajar dengan topk pengjaran pada hari ini.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar berimaginasi dengan topik pengajaran.
3.       Guru membantu pelajar membuat rangka karangan berdasasarkan imaginasi masing-masing.
4.       Pelajar kemudian melengkapkan karangan ini berdasarkan rangka yang telah diberikan oleh guru.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan karangan  yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.