Saturday 25 January 2014

RPH MINGGU KE-4


RPH MINGGU KE- 4 (20.01.2014-25.01.2014)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
20/01/2014 (Isnin)
21/01/2014 (Selasa)
22/01/2014 (Rabu)
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
Minggu/Tunjang
4/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah 
                  Melayu
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Sambungan: Gerakan Anti-Jepun
PBS: B1D1E1 dan B1D1E2
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyenaraikan nama gerakan anti-Jepun di Tanah Melayu
Aras 2:
1.       Menghuraikan gerakan anti Jepun di Tanah Melayu.
Konsep dan Istilah
Lingkungan  Kesemakmuran  Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menyusun strategi
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan gerakan-gerakan yang terlibat dalam menetang kuasa Jepun di Tanah Melayu kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan 3G, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 3F P&P tidak dapat dijalankan kerana terganggu oleh pemberian wang bantuan kepada pelajar. P&P kelas 3F akan disambung pada waktu pengajaran seterusnya. 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B dan 3F mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut menguji pelajar dengan latihan PBS B1D1E1 dan B1D1E2 di kelas tingkatan 3B dan 3G.





































Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
20.01.2014/Isnin
21.01.2014/Selasa
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
4/ Unit 3: Mutiara Hitam dari Sabah
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Tatabahasa: Bentuk Kata Kerja
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud Kata Kerja.
  2. Membezakan bentuk Kata Kerja.
  3. Memberikan contoh-contoh Kata Kerja.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Kata Kerja  kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis Kata Kerja kepada pelajar.
3.       Guru membuat jadual pembahagian Kata Kerja untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Kerja.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
22.01.2014/Rabu
22.01.2014/Khamis
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
4/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Puisi Tradisional: Pantun Dua Kerat (Nasihat)
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud setiap rangkap pantun.
  2. Memberikan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam pantun ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud setiap rangkap pantun kepada pelajar.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nila dan pengajaran yang terdapat dalam pantun.
3.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengjaran yang relevan.  Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
20/01/2014 (Isnin)
22/01/2014 (Rabu)
24/01/2014 (Jumaat)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Minggu/Tunjang
4/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah 
                  Melayu
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Kesan Pemerintahan Jepun Di Tanah Melayu
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyenaraikan kesan pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Aras 2:
1.       Menjelaskan kesan pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Konsep dan Istilah
Lingkungan  Kesemakmuran  Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menyusun strategi
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai kesan pemerintahan Jepun setelah menduduki Tanah Melayu.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut menguji pelajar dengan latihan PBS B2D1E1.



































Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
23.01.2014/ Khamis
24.01.2014/ Jumaat
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
4/ Ringkasan dan Pemahaman
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
Tajuk
 Sambungan: Hukuman Di Sekolah
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Mencari isi-isi penting yang berkaitan dengan matlamat hukuman di sekolah.
2.       Menulis ringkasan karangan berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi penting dalam teks yang telah disalin oleh pelajar.
2.       Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu perenggan sahaja.
3.       Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam petikan yang telah disalin.
4.       Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di kedua-dua kelas.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
25/01/2014-(Sabtu)
Masa: 12.05-1.05  PTG
Minggu/Tunjang
4/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah 
                  Melayu
Bil Pelajar: 34 (3B)
Tajuk
Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)- B4D1E1 dan B5D1E1
Hasil Pembelajaran

Aras 2: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menghuraikan reaksi penduduk semasa pemerintahan Jepun di negara kita.
Aras 2:
2.       Menilai kesan pendudukan Jepun di Negara kita dalam aspek politik, ekonomi dan sosial.
Konsep dan Istilah
Lingkungan  Kesemakmuran  Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menyusun strategi
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru kemudian mengedarkan kertas PBS kepada setiap pelajar.
3.       Pelajar membuat latihan PBS masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Guru turut menguji pelajar dengan latihan  B4D1E1 dan B5D1E1





























Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
25.01.2014/Sabtu
Masa: 1.05-2.05 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
4/ Unit 3: Mutiara Hitam dari Sabah
Bil Pelajar 1 B: 31/31
Tajuk
 Latihan  Bentuk dan Golongan Kata Kerja
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Mengisi jawapan dengan kata kerja yang sesuai.
  2. Menulis jawapan dengan kata kerja transitif dan kata kerja tak transitif yang sesuai.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan kembali maksud Kata Kerja  kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan bentuk dan golongan Kata Kerja kepada pelajar.
3.       Pelajar membuat latihan kata kerja  dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kelas 1B dapat membuat 20 latihan kata kerja yang diberikan.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
25/01/2014 (Isnin)
Masa: 3.20-3.50 (3F)
Minggu/Tunjang
4/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah 
                  Melayu
Bil Pelajar:  34,(3F)
Tajuk
Sambungan: Kesan Pemerintahan Jepun Di Tanah Melayu
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyenaraikan kesan pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Aras 2:
1.       Menjelaskan kesan pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Konsep dan Istilah
Lingkungan  Kesemakmuran  Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menyusun strategi
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai kesan pemerintahan Jepun setelah menduduki Tanah Melayu.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3F berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3F memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3F mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.