RPH MINGGU KE- 4
(20.01.2014-25.01.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
20/01/2014
(Isnin)
21/01/2014
(Selasa)
22/01/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ BAB 1:
Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Sambungan: Gerakan
Anti-Jepun
PBS: B1D1E1
dan B1D1E2
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan nama gerakan anti-Jepun di Tanah
Melayu
Aras 2:
1. Menghuraikan gerakan anti Jepun di Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan
Kesemakmuran Bersama Asia Timur
Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus”
,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru menjelaskan
gerakan-gerakan yang terlibat dalam menetang kuasa Jepun di Tanah Melayu
kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan 3G, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan 3G memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 3F P&P tidak dapat dijalankan kerana terganggu oleh
pemberian wang bantuan kepada pelajar. P&P kelas 3F akan disambung pada
waktu pengajaran seterusnya. 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan
untuk kelas 3B dan 3F mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut menguji pelajar dengan
latihan PBS B1D1E1 dan B1D1E2 di kelas tingkatan 3B dan 3G.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
20.01.2014/Isnin
21.01.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ Unit 3: Mutiara Hitam dari Sabah
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Bentuk Kata Kerja
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Kerja
kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Kerja kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Kerja untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B
dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan
1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
jenis-jenis Kata Kerja. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
22.01.2014/Rabu
22.01.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Puisi Tradisional: Pantun Dua Kerat
(Nasihat)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud setiap rangkap pantun kepada pelajar.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, bentuk,
gaya bahasa, nila dan pengajaran yang terdapat dalam pantun.
3.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengjaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
20/01/2014 (Isnin)
22/01/2014 (Rabu)
24/01/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Kesan Pemerintahan Jepun Di Tanah Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan kesan
pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Aras 2:
1.
Menjelaskan kesan
pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
kesan pemerintahan Jepun setelah menduduki Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F
dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B,
3F dan 3G memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut menguji
pelajar dengan latihan PBS B2D1E1.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
23.01.2014/ Khamis
24.01.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ Ringkasan dan
Pemahaman
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Sambungan: Hukuman
Di Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan matlamat hukuman di sekolah.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi
penting dalam teks yang telah disalin oleh pelajar.
2.
Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam
petikan yang telah disalin.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
25/01/2014-(Sabtu)
|
Masa: 12.05-1.05 PTG
|
Minggu/Tunjang
|
4/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar: 34 (3B)
|
Tajuk
|
Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)-
B4D1E1 dan B5D1E1
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 2:
Pelajar dapat;
1.
Menghuraikan reaksi
penduduk semasa pemerintahan Jepun di negara kita.
Aras 2:
2.
Menilai kesan pendudukan
Jepun di Negara kita dalam aspek politik, ekonomi dan sosial.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian mengedarkan kertas PBS kepada setiap
pelajar.
3.
Pelajar membuat latihan PBS masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B
berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama
ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai
sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan
pelajar. Guru turut menguji pelajar dengan latihan B4D1E1 dan B5D1E1
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
25.01.2014/Sabtu
|
Masa: 1.05-2.05 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ Unit 3: Mutiara Hitam dari Sabah
|
Bil Pelajar 1 B: 31/31
|
Tajuk
|
Latihan Bentuk dan Golongan Kata Kerja
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan kembali maksud Kata Kerja kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan bentuk dan golongan Kata Kerja kepada pelajar.
3.
Pelajar membuat latihan kata kerja dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B
berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B memberikan
respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kelas 1B dapat
membuat 20 latihan kata kerja yang diberikan.
Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
25/01/2014 (Isnin)
|
Masa: 3.20-3.50 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
4/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar: 34,(3F)
|
Tajuk
|
Sambungan: Kesan Pemerintahan Jepun Di
Tanah Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan kesan
pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Aras 2:
1.
Menjelaskan kesan
pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
kesan pemerintahan Jepun setelah menduduki Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3F
berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3F
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama
ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai
sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan
pelajar. 85 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3F mencapai
sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|