Sunday 23 February 2014

RPH MINGGU KE-8

RPH MINGGU KE-8 (17.02.2014-22.02.2014)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
17/02/2014 (Isnin)
18/02/2014 (Selasa)
19/02/2014 (Rabu)
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
Minggu/Tunjang
8/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Faktor Menyokong Malayan Union dan Cara Penentangan
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan faktor-faktor menyokong Malayan Union.
2.       Menyenaraikan cara penentangan terhadap Malayan Union.
3.       Mentakrifkan konsep kerakyatan terbuka.
Aras 2:
1.       Menghuraikan faktor-faktor menyokong Malayan Union.
2.       Menghuraikan cara penentangan terhadap Malayan Union.
Konsep dan Istilah
Berkabung, kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kekalkan kedaulatan Negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan faktor-faktor menyokong dan cara penentangan terhadap Malayan Union kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3F dan 3G  berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan  3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 81 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Walaubagaimanapun, kelas 3B P&P tidak berjalan seperti yang dirancang kerana guru MC pada hari Isnin dan P&P kelas ini akan disambung pada waktu pengajaran yang akan datang pada minggu hadapan.




































Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
17.02.2014/Isnin
18.02.2014/Selasa
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
8/ Unit 5: Komputer Dalam Kehidupan
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Tatabahasa: Sambungan: Kata Adjektif
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud Kata Adjektif.
  2. Membezakan bentuk Kata Adjektif.
  3. Memberikan contoh-contoh Kata Adjektif.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Kata  Adjektif. kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis Kata Adjektif. kepada pelajar.
3.       Guru membuat jadual pembahagian Kata  Adjektif.untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Adjektif.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Walaubagaimanapun, kelas 1B P&P tidak berjalan seperti yang dirancang kerana guru MC pada hari Isnin dan P&P kelas ini akan disambung pada waktu pengajaran yang akan datang pada minggu hadapan.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
19.02.2014/Rabu
20.02.2014/Khamis
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
8/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Drama: Sambungan: Surat Untuk Ina
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan sinopsis drama ini.
  2. Memberikan tema, persoalan, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam drama ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.        Guru memilih pelajar secara rawak untuk melakonkan semula watak dalam drama ini.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, plot,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengjaran yang relevan.  Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
17/02/2014 (Isnin)
19/02/2014 (Rabu)
21/02/2014 (Jumaat)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Minggu/Tunjang
8/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Penubuhan UMNO- Perjuangan UMNO
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menceritakan peristiwa yang membawa kepada penubuhan UMNO.
2.       Mengumpul maklumat tokoh-tokoh yang telah menggubal perlembagaan UMNO.
Aras 2:
1.       Membincangkan usaha UMNO menyatupadukan orang Melayu
Konsep dan Istilah
Berkabung, kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan, ketuanan Melayu, kerakyatan, perlembagaan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kekalkan kedaulatan Negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai sejarah penubuhan UMNO serta pemimpin-pemimpin yang terlibat.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B dan 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.  Walaubagaimanapun, kelas 3B P&P tidak berjalan seperti yang dirancang kerana guru MC pada hari Isnin dan P&P kelas ini akan disambung pada waktu pengajaran yang akan datang pada minggu hadapan.




































Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
20.02.2014/ Khamis
21.02.2014/ Jumaat
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
8/ Ringkasan dan Pemahaman
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
Tajuk
 Sambungan: Aktiviti-Aktiviti Pada Musim Cuti Persekolahan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Mencari isi-isi penting yang berkaitan dengan aktiviti-aktiviti pada Musim Cuti Persekolahan.
2.       Menulis ringkasan karangan berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi penting dalam teks yang telah disalin oleh pelajar.
2.       Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu perenggan sahaja.
3.       Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam petikan yang telah disalin.
4.       Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di kedua-dua kelas.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
22/02/2014 (Sabtu)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Minggu/Tunjang
8/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
Bil Pelajar: 22/34(3G)
Tajuk
Tokoh-Tokoh Perjuangan UMNO dan Perkembangan UMNO
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan  tokoh-tokoh perjuangan UMNO seperti Dato Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Nik Ahmed Kamil dan Zaaba.
2.       Menyenaraikan perkembangan UMNO mengikut tahun.
Aras 2:
1.       Menghuraikan latar belakang perjuangan tokoh-tokoh UMNO.
2.       Menguraikan perkembangan UMNO.
Konsep dan Istilah
Berkabung, kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan, kerakyatan, perlembagaan, ketuanan Melayu.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kekalkan kedaulatan Negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan sejarah latar belakang setiap tokoh kepada pelajar dan perkembangan UMNO.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3G  berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 65 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
































Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
22.02.2014/Sabtu
Masa: 3.50-4.50 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
8/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 G: 25/32
Tajuk
 Drama: Sambungan: Surat Untuk Ina
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan sinopsis drama ini.
  2. Memberikan tema, persoalan, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam drama ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.        Guru memilih pelajar secara rawak untuk melakonkan semula watak dalam drama ini.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, plot,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.       Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
4.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengjaran yang relevan.  Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.