RPH MINGGU KE-8
(17.02.2014-22.02.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
17/02/2014
(Isnin)
18/02/2014
(Selasa)
19/02/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ BAB 2: Malayan
Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Faktor
Menyokong Malayan Union dan Cara Penentangan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan faktor-faktor menyokong Malayan Union.
2. Menyenaraikan cara penentangan terhadap Malayan
Union.
3. Mentakrifkan konsep kerakyatan terbuka.
Aras 2:
1. Menghuraikan faktor-faktor menyokong Malayan Union.
2. Menghuraikan cara penentangan terhadap Malayan
Union.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung, kempen, kesatuan, penentangan, jus soli,
tunjuk perasaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kekalkan
kedaulatan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru menjelaskan
faktor-faktor menyokong dan cara penentangan terhadap Malayan Union kepada
pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3F dan 3G memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 81 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Walaubagaimanapun,
kelas 3B P&P tidak berjalan seperti yang dirancang kerana guru MC pada
hari Isnin dan P&P kelas ini akan disambung pada waktu pengajaran yang
akan datang pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
17.02.2014/Isnin
18.02.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ Unit 5: Komputer Dalam Kehidupan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Sambungan: Kata Adjektif
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Adjektif. kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Adjektif. kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata
Adjektif.untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1G
memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
jenis-jenis Kata Adjektif. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru. Walaubagaimanapun,
kelas 1B P&P tidak berjalan seperti yang dirancang kerana guru MC pada
hari Isnin dan P&P kelas ini akan disambung pada waktu pengajaran yang
akan datang pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
19.02.2014/Rabu
20.02.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Drama: Sambungan: Surat Untuk Ina
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara
rawak untuk melakonkan semula watak dalam drama ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan,
plot, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengjaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
17/02/2014 (Isnin)
19/02/2014 (Rabu)
21/02/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Penubuhan UMNO- Perjuangan UMNO
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menceritakan peristiwa
yang membawa kepada penubuhan UMNO.
2.
Mengumpul maklumat
tokoh-tokoh yang telah menggubal perlembagaan UMNO.
Aras 2:
1.
Membincangkan usaha UMNO
menyatupadukan orang Melayu
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung,
kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan, ketuanan Melayu,
kerakyatan, perlembagaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kekalkan kedaulatan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
sejarah penubuhan UMNO serta pemimpin-pemimpin yang terlibat.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan
3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan
3G memberi respon dan maklum balas
yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Walaubagaimanapun, kelas 3B P&P tidak
berjalan seperti yang dirancang kerana guru MC pada hari Isnin dan P&P
kelas ini akan disambung pada waktu pengajaran yang akan datang pada minggu
hadapan.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
20.02.2014/ Khamis
21.02.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ Ringkasan dan
Pemahaman
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Sambungan: Aktiviti-Aktiviti
Pada Musim Cuti Persekolahan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan aktiviti-aktiviti pada Musim Cuti Persekolahan.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi
penting dalam teks yang telah disalin oleh pelajar.
2.
Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam
petikan yang telah disalin.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
22/02/2014 (Sabtu)
|
Masa: 12.50-2.00 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Bil Pelajar: 22/34(3G)
|
Tajuk
|
Tokoh-Tokoh Perjuangan UMNO dan
Perkembangan UMNO
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyatakan tokoh-tokoh perjuangan UMNO seperti Dato
Onn Jaafar, Dato Panglima Bukit Gantang, Nik Ahmed Kamil dan Zaaba.
2.
Menyenaraikan
perkembangan UMNO mengikut tahun.
Aras 2:
1.
Menghuraikan latar
belakang perjuangan tokoh-tokoh UMNO.
2.
Menguraikan perkembangan
UMNO.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung,
kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan, kerakyatan,
perlembagaan, ketuanan Melayu.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kekalkan kedaulatan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan sejarah latar belakang setiap tokoh
kepada pelajar dan perkembangan UMNO.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3G memberi
respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada
bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu
istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 65
peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3G mencapai sasaran dan
baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
22.02.2014/Sabtu
|
Masa: 3.50-4.50 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 G: 25/32
|
Tajuk
|
Drama: Sambungan: Surat Untuk Ina
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara
rawak untuk melakonkan semula watak dalam drama ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan,
plot, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1G memberikan
respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas
dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengjaran
yang relevan. Oleh itu, 60% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|