Tuesday 27 May 2014

RPH MINGGU KE-19 HINGGA KE-21

RPH MINGGU KE-19 HINGGA KE-21

SMK SERIAN

JADUAL PEPERIKSAAN SEMESTER 1 / BULAN MEI 2014


HARI/TARIKH
MASA
MATAPELAJARAN
TEMPOH

RABU
14 MEI 2014

1.00-2.30 PTG

3.00-4.20 PTG

4.20-5.20 PTG

BAHASA MELAYU

ULANGKAJI

PJK

I JAM 15 MINIT

I JAM 20 MINIT

I JAM


KHAMIS
15 MEI 2014

1.00-3.00 PTG

3.15-3.45 PTG

3.50-5.20 PTG

BAHASA CINA

ULANGKAJI

ABM

2 JAM

30 MINIT

I JAM 30 MINIT


ISNIN
19 MEI 2014

1.15-2.45 PTG

3.00-3.45 PTG

3.45- 4.45 PTG

B. INGGERIS

ULANGKAJI

PSV

I JAM 30 MINIT

45 MINIT

I JAM


SELASA-KHAMIS
20-22 MEI

PERALIHAN DAN TINGKATAN 1 TIDAK BERSEKOLAH
TINGKATAN 2 DAN 3 ULANGKAJI DI SEKOLAH




HARI/TARIKH
MASA
MATAPELAJARAN
TEMPOH

JUMAAT
23 MEI 2014

2.15-4.15 PTG

KHB

2 JAM

ISNIN
26 MEI 2014

1.15-2.15 PTG

2.15-3.15 PTG

3.30-4.45 PTG

PEND. MORAL

ULANGKAJI

SEJARAH


I JAM

I JAM

I JAM 15 MINIT

SELASA
27 MEI 2014

1.15-2.15 PTG

2.15-3.15 PTG

3.30- 4.30 PTG

PSK

ULANGKAJI

PSV


I JAM

I JAM

I JAM

Monday 26 May 2014

RPH MINGGU KE-18

RPH MINGGU KE-18 ( 05-05-2014 HINGGA 10-05-2014)


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
05/05/2014 (Isnin)
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.10-6.20 (3G)
Minggu/Tunjang
18/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Memerihalkan tuntutan pilihan ray a
2.       Mengumpul maklumat tentang Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan.
Aras 2:
1.       Membincangkan kepentingan pilihan raya
2.       Membandingkan Pilihan Ray a Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan.
Konsep dan Istilah
Kerjasama kaumPilihan ray aPerikatanManifesto,  Pilihan Ray a Majlis
Bandaran,  Pilihan Raya Negeri,  Pilihan Ray a Umum.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan tentang Pilihan Raya Majlis Perundangan Persekutuan dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu semasa.
3.       Guru juga menerangkan istilah-istilah yang tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Tarikh/Hari
06/05/2014 (Selasa) hingga 10/05/2014 (Sabtu)

Minggu/Tunjang
18
Perkara
KURSUS INDUKSI PROGRAM TRANSFORMASI MINDA
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F, 3G, 1B dan 1G tidak dapat dijalankan kerana guru menghadiri Kursus Induksi Program Tranformasi Minda selama 5 hari di Hotel Penview Inn, Kuching. Oleh itu, P&P kelas-kelas di atas akan disambung pada minggu hadapan.













Sunday 11 May 2014

RPH MINGGU KE-17

RPH MINGGU KE-17 ( 28-04-2014 HINGGA 02-05-2014)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
28/04/2014 (Isnin)
29/04/2014 (Selasa)
30/04/2014 (Rabu)
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
Minggu/Tunjang
17/ BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Pilihan Raya Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Negeri
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Memerihalkan tuntutan pilihan ray a
2.       Mengumpul maklumat tentang Pilihan Raya Majlis Bandaran dan Pilihan Ray a Umum 1955
Aras 2:
1.       Membincangkan kepentingan pilihan raya
2.       Membandingkan Pilihan Ray a Majlis Bandaran dan Pilihan Ray a Umum 1955
Konsep dan Istilah
Kerjasama kaumPilihan ray aPerikatanManifesto,  Pilihan Ray a Majlis
Bandaran,  Pilihan Raya Negeri,  Pilihan Ray a Umum.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan tentang Pilihan Raya Bandaran dan Pilihan Raya Negeri dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu semasa.
3.       Guru juga menerangkan istilah-istilah yang tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan 3G  berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
28.04.2014/Isnin
29.04.2014/Selasa
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
17/ Unit 10: Lima Langkawi
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Tatabahasa: Kata Arah dan Kata Bilangan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memahami maksud kata arah dan kata bilangan.
  2. Membezakan antara jenis-jenis kata arah dan kata bilangan.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai kata arah dan kata bilangan.
2.       Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.       Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata arah dan kata bilangan kepada pelajar di papan hitam.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan soalan yang telah ditanya.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.




Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
30.04.2014/Rabu
01.05.2014/Khamis
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
17/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Komsas: Pantun Empat Kerat Agama
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Mendeklamasikan pantun dengan intonasi yang betul.
  2. Menyatakan tema, persoalan,nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.

KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru memilih pelajar secara rawak untuk mendeklamasikan pantun ini dengan intonasi yang betul dan sesuai.
2.       Guru kemudian menerangkan tema, persoalan, nada, bentuk dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa, nilai dan pengajaran kepada pelajar.
3.       Guru menguji pelajar dengan memberikan latihan berkenaan pantun Empat Kerat Agama ini .
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang relevan.  Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
28/04/2014 (Isnin)
30/04/2014 (Rabu)
02/05/2014 (Jumaat)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Minggu/Tunjang
17/  BAB 4: Kerjasama Kaum Ke Aarah Kemerdekaan.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Sambungan:  Pilihan Raya Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Negeri
Hasil Pembelajaran

Aras 1:
1.       Memerihalkan tuntutan pilihan ray a
2.       Mengumpul maklumat tentang Pilihan Raya Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Umum 1955
Aras 2:
1.       Membincangkan kepentingan pilihan raya
2.       Membandingkan Pilihan Ray a Majlis Bandaran dan Pilihan Raya Umum 1955
Konsep dan Istilah
Kerjasama kaumPilihan ray aPerikatanManifesto,  Pilihan Ray a Majlis
Bandaran,  Pilihan Raya Negeri,  Pilihan Ray a Umum.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan tentang Pilihan Raya Negeri dan Pilihan Raya Majlis Bandaran kepada pelajar dengan mengaitkan topik ini dengan isu-isu semasa.
3.       Guru juga menerangkan istilah-istilah yang tidak dapat difahami kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
01.05.2014/ Khamis
02.05.2014/ Jumaat
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
17/ Karangan Berbantukan Bahan Rangsangan
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
Tajuk
 Sambungan: Pengangkutan Awam.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis karangan  berbantukan bahan rangsangan  dengan betul.
2.       Mengembangkan isi-isi karangan ini berdasarkan gambar  yang telah diberikan.
3.       Mengarang karangan ini dengan lengkap.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, buku rujukan B.M, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis karangan surat rasmi dengan betul.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang telah diberi.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di kedua-dua kelas.