RPH MINGGU KE-29 ( 14-07-2014 HINGGA
18-07-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
14/07/2014 (Isnin)
|
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Peperiksaan PT3 Sejarah
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
PEPERIKSAAN PT3 ( Proses Awal
Kajian Rencana Sejarah PT3)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Pengenalan
proses rencana.
2.
Mengumpul
maklumat dari pelbagai sumber untuk menghasilkan rencana yang baik.
Aras 2:
1.
Membuat
proses kajian rencana merangkumi pengenalan, kepentingan, faktor, cadangan,
langkah-langkah dan rumusan.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perpaduan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
kertas soalan PT3.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengedarkan keras soalan PT3 kepada
semua pelajar.
2.
Guru menjelaskan proses yang betul untuk
membuat proses awal kajian rencana yang betul dan tepat.
3.
Guru juga menerangkan proses awal yang
sesuai untuk kajian pelajar masing-masing.
4.
Pelajar melengkapkan tugasan rencana
masing-masing dan menghantar setiap tugasan mereka selepas selesai waktu
P&P.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
15.07.2014/Selasa
|
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1B)
Masa: 4.00-4.55 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Unit 14: Taman
Negara Gunung Mulu
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Sambungan: Tatabahasa: Kata Pascakata dan
Kata Bantu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai kata
pascakata dan kata bantu.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata pascakata dan
kata bantu kepada pelajar di papan
hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
16.07.2014/Rabu
17.07.2014/Khamis
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ PROGRAM NILAM
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
PROGRAM NILAM
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Membaca
bahan bacaan yang mereka minati.
2. Menambahkan
ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengambil bahan bacaan yang mereka minati untuk dibaca.
2.
Guru
kemudian menyuruh pelajar menulis tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit
dan sinopsis buku yang telah dibaca dalam buku NILAM masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan
dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam
buku NILAM masing-masing.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
16/07/2014 (Rabu)
17/07/2014 (Khamis)
18/07/2014 (Jumaat)
|
Masa: 5.10-6.20 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Masa: 5.10-6.20 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Peperiksaan PT3 Sejarah
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
PEPERIKSAAN PT3 ( Esei Lengkap
Kajian Rencana Sejarah PT3)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Pengenalan
tajuk kajian esei rencana.
2.
Mengumpul
maklumat dari pelbagai sumber untuk menghasilkan rencana yang baik.
Aras 2:
1.
Menghuraikan
pengenalan, kepentingan, faktor, cadangan dan langkah-langkah dan rumusan
kajian rencana.
2.
Menulis
kajian rencana yang selengkap.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perpaduan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
kertas soalan PT3.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengedarkan keras soalan PT3 kepada
semua pelajar.
2.
Guru menjelaskan proses yang betul untuk
membuat kajian rencana yang betul dan tepat.
3.
Guru juga menerangkan tajuk kajian rencana
yang sesuai untuk kajian pelajar masing-masing.
4.
Pelajar melengkapkan tugasan rencana
masing-masing dan menghantar setiap tugasan mereka selepas selesai waktu
P&P.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka
mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara
guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
17.07.2014/ Khamis
18.07.2014/Jumaat
|
Masa: 2.30-3.30 ptg (1B)
Masa: 2.00- 3.00 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Pendidikan Keselamatan Jalan
Raya
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
1 G: 31/31
|
Tajuk
|
Sambungan; Pengaruh
Rakan Sebaya
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1. Memberikan pendapat dan berhujah dengan intonasi serta gaya yang
sesuai dalam pembentangan.
2. Menyatakan pendirian yang tegas tentang pengaruh positif dan pengaruh
negatif rakan sebaya.
3. Menulis rumusan tentang pengaruh rakan sebaya yang berkaitan dengan
perbuatan dan tingkah laku serta kesan yang mungkin timbul daripada pengaruh
tersebut.
|
|
KBT
|
Pengurusan grafik
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Menyatakan pendirian.
2. Memberikan pendapat dan
berhujah.
3. Menulis rumusan.
2.
Rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|