RPH MINGGU KE-30( 21-07-2014 HINGGA 25-07-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
21/07/2014 (Isnin)
|
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ BAB 5
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
BAB 5: KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS
1957
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Memerihalkan
Rpmbongan Merdeka 1956.
2.
Menyatakan
isi Perjanjian London 1956.
Aras 2:
1.
Membandingkan
tentang Rombongan London 1954 dengan Rombongan London 1956
|
|
Konsep dan Istilah
|
Amalan
toleransi, bahasa rasmi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu dan berharmoni, bekerjasama dan tolong menolong
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topic pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan Rombongan Merdeka 1956
kepada pelajar.
3.
Guru juga menerangkan isi Perjanjian London
1956 kepada pelajar berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
22.07.2014/Selasa
|
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1B)
Masa: 4.00-4.55 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ Unit 14: Taman
Negara Gunung Mulu
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Kata Ganda dan Kata Majmuk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai kata
ganda dan kata majmuk.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis kata ganda dan
kata majmuk kepada pelajar di papan
hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
23.07.2014/Rabu
24.07.2014/Khamis
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ PROGRAM NILAM
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
PROGRAM NILAM
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Membaca
bahan bacaan yang mereka minati.
2. Menambahkan
ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengambil bahan bacaan yang mereka minati untuk dibaca.
2.
Guru
kemudian menyuruh pelajar menulis tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit
dan sinopsis buku yang telah dibaca dalam buku NILAM masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan
dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam
buku NILAM masing-masing.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
23/07/2014 (Rabu)
24/07/2014 (Khamis)
25/07/2014 (Jumaat)
|
Masa: 5.10-6.20 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Masa: 5.10-6.20 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ BAB 5: KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
BAB 5: Suruhanjaya Reid
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
3.
Mengumpul
maklumat tentang keanggotaan, maklamat, dan asas penggubalan Suruhanjaya
Reid.
4.
Mengemukakan
perkara-perkara yang dipinda dalam rang undang-undang yang dikemukakan oleh
Suruhanjaya Reid.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Cabinet,
kedudukan raja.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Keluhuran perlembagaan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topic pengajaran pada hari ini.
2.
Guru menjelaskan Suruhanjaya Reid 1956
kepada pelajar.
3.
Guru juga menerangkan isi Suruhanjaya Reid
1956 kepada pelajar berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran
sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai
sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan
pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
23.07.2014/ Khamis
24.07.2014/Jumaat
|
Masa: 2.30-3.30 ptg (1B)
Masa: 2.00- 3.00 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
30/ Pendidikan Keselamatan Jalan
Raya
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
1 G: 31/31
|
Tajuk
|
Sambungan: Pengaruh Rakan Sebaya
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1. Memberikan pendapat dan berhujah dengan intonasi serta gaya yang
sesuai dalam pembentangan.
2. Menyatakan pendirian yang tegas tentang pengaruh positif dan pengaruh
negatif rakan sebaya.
3. Menulis rumusan tentang pengaruh rakan sebaya yang berkaitan dengan
perbuatan dan tingkah laku serta kesan yang mungkin timbul daripada pengaruh
tersebut.
|
|
KBT
|
Pengurusan grafik
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Menyatakan pendirian.
2. Memberikan pendapat dan
berhujah.
3. Menulis rumusan.
2.
Rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|