RPH
MINGGU KE- 6 (02.02.2015-06.02.2015)
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
02.02.2015/Isnin
|
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1C)
Masa:4.35-5.10 ptg (1L)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ Unit 4: Manisnya Senyumanmu
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Golongan Kata Kerja
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud
Kata Kerja Tak Transitif dan Kata Kerja Transitif kepada pelajar.
2. Guru menerangkan
jenis-jenis Kata Kerja Tak Transitif dan Kata Kerja
Transitif dalam bentuk jadual kepada pelajar.
3. Guru membuat jadual
pembahagian Kata Kerja Tak Transitif dan Kata Kerja
Transitif untuk
diisi contoh oleh pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1C dan 1L berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1C
dan 1L memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
jenis-jenis Kata Kerja. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
02/02/2015 (Isnin)
04/02/2015 (Rabu)
|
Masa:
3.25-4.00 (3K)
Masa:
3.25-4.00 (3D)
Masa:
4.35-5.10 (3J)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ BAB 1:
Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar:
29 (3K), 30,(3D), 31 (3J)
|
Tajuk
|
Penilaian Berasaskan
Sekolah PBS BAND 2 dan BAND 3
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 3: Pelajar dapat;
1. Menganalisis reaksi penduduk semasa pemerintahan
Jepun di Negara kita.
2. Menilai kesan penduduk Jepun di Negara kita dalam
aspek politik, ekonomi dan sosial.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan
Kesemakmuran Bersama Asia Timur
Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus”
,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menjelaskan
dan mengingatkan kembali reaksi penduduk semasa pemerintahan Jepun kepada
pelajar.
2. Guru juga turut
mengingatkan kembali pelajar mengenai kesan pendudukan Jepun sebelum
mengedarkan kertasa soalan PBS kepada pelajar.
3. Pelajar mencari
jawapan berpandukan buku teks dan buku nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3D dan 3K, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3D dan 3K memberi respon dan maklum balas yang positif
berkenaan soalan band 4 dan 5 sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan
ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 70 peratus daripada objektif
yang ditetapkan untuk kelas 3D dan 3K mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Walaubagaimanapun, kelas 3J
soalan PBS ynag diuji hanyalah Band 4.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
03.02.2015/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1C).
Masa: 5.10-6.10 ptg
(1L).
|
Minggu/Tunjang
|
6/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 C: 32/32
Bil Pelajar 1 L: 37/37
|
Tajuk
|
Antologi Ku Ingin
Berterima Kasih : Pantun Dua Kerat Nasihat
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Ku Ingin
Berterima Kasih, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menceritakan secara ringkas
berkenaan cerpen ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan cerpen yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1C dan 1L berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1C dan
1L memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 88%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
04/02/2015 (Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3K)
Masa:
3.25-4.00 (3D)
Masa: 4.35-5.45 (3J)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar: 39 (3K), 30,(3D), 30(3J)
|
Tajuk
|
Latihan Bab 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan dan
membezakan jenis-jenis bangsa yang anti-Jepun dan pro-Jepun.
2. Menyenaraikan
nama gerakan anti-Jepun di Tanah
Melayu.
Aras 2:
1.
Menjelaskan reaksi
penduduk tempatan mengikut bangsa terhadap pemerintahan Jepun di Tanah
Melayu.
2.
Menghuraikan gerakan
anti-Jepun di Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan kembali secara ringkas keseluruhan
Bab 1, Pendudukan Jepun di Tanah Melayu kepada pelajar.
2.
Guru mengarahkan pelajar membuat latihan Bab 1
dengan merujuk buku teks masing-masing.
3.
Pelajar membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3D, 3K
dan 3J berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3D,
3K dan 3J memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. 78 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk
kelas 3D, 3K dan 3J mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
05.02.2015/Khamis
06.02.2015/ Jumaat
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1L)
: 3.25-4.35 ptg (1C)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ Karangan Berbantukan Bahan
Rangsangan
|
Bil Pelajar 1 L: 36/36
Bil Pelajar 1 C: 32/32
|
Tajuk
|
Punca-Punca Pelajar Ponteng Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang berkaitan
dengan punca-punca pelajar ponteng sekolah.
2.
Membuat rangka karangan berkaitan
punca-punca pelajar ponteng sekolah dalam bentuk jadual.
3.
Membuat karangan lengkap berkaitan
punca-punca pelajar ponteng sekolah.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk membuat rangka
karangan berbantukan bahan rangsangan.
2.
Guru menerangkan bahawa karangan berbantukan bahan rangsangan perlu mempunyai sekurang-kurangnya 4
perenggan.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar membuat rangka karangan dalam bentuk
jadual.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1C dan 1L berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon
yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Guru turut memberi latihan menulis ringkasan karangan
sebagai latihan di rumah di kedua-dua kelas.
|
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
22/01/2015 (Khamis)
23/01/2015
(Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (3K)
Masa:
4.00-5.10 (3D)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ BAB 2: Malayan
Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Bil Pelajar:
39 (3K), 30,(3D), 30(3J)
|
Tajuk
|
Tanah Melayu
Selepas Kekalahan Jepun dan Keganasan 14 Hari
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Mengumpul maklumat tentang “Keganasan 14 hari”
2.
Menceritakan tentang latar belakang Bintang Tiga
Aras 2:
1.
Meny atakan tindakan ganas oleh Bintang Tiga
|
|
Konsep dan Istilah
|
Keganasan 14 hari. kekosongan politik, negeri
naungan, Tanah Jajahan Mahkota, Jus Soli, radikal,
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Di mana bumi dipijak, disitu langit dijunjung.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru kemudian
menceritakan hura-hara yang dilakukan oleh Bintang Tiga.
3. Guru seterusnya
menyuruh pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3D, 3J dan 3K, berjalan seperti
yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3D, 3J dan 3K memberi
respon dan maklum balas yang positif sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 70 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3D, 3J dan 3K mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|