RPH MINGGU
KE-19. (06.05.2013-10.05.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
06/04/2013 (Isnin)
09/05/2013 (Khamis)
10/05/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
19/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi
Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan: Perubahan
Sosial di Bawah Pentadbiran Keluarga Brooke
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan jenis-jenis hasil bumi dan hasil hutan yang
terdapat di negeri Sarawak.
2. Menyatakan tanaman baru yang diperkenalakan oleh
James Brooke.
Aras 2:
1:
Menghuraikan perubahan ekonomi yang dilakukan oleh James Brooke.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerahan
tenaga, Raja Putih, Monarki.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap
kepimpinan cemerlang.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke
dan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 86%
daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P
kelas Tingkatan 2M pula terpaksa ditangguhkan. P&P terganggu kerana guru menghadiri
Kejohanan Bola Baling (MSSM) Di Tabuan Jaya. P&P akan disambung pada
minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
06.05.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
19/ Unit 15: Belia Harapan Negara
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 33/33
|
Tajuk
|
Kata Ganda dan Kata
Majmuk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud kata ganda dan
kata majmuk kepada pelajar.
2. Guru menerangkan contoh ayat kata ganda
dan kata majmuk kepada pelajar.
3. Guru kemudian memberi latihan berkaitan
topik pengajaran kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
07.05.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
19/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Cerpen: Tempang
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, Buku Rujukan KOMSAS, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk menceritakan kembali secara ringkas mengenai cerpen
Tempang ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari
tema, persoalan, latar, plot, gaya
bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
cerpen yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 83%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
06/05/2013 (Isnin)
08/05/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
19/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi
Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan: Perubahan
Sosial DiBawah Pentadbiran Keluarga Brooke
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan jenis-jenis hasil bumi dan hasil hutan yang
terdapat di negeri Sarawak.
2. Menyatakan tanaman baru yang diperkenalakan oleh
James Brooke.
Aras 2:
1: Menghuraikan perubahan
ekonomi yang dilakukan oleh James Brooke.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerahan
tenaga, Raja Putih, Monarki.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap
kepimpinan cemerlang.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke
dan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2M
berjalan seperti yang dirancang. Kelas Tingkatan 2M pula kurang memberikan
respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh latihan sahaja dapat
dijawab oleh pelajar di kelas ini. Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M
hanya mencapai 65% dan memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru untuk
P&P yang akan datang. Pengajaran kelas tingkatan 2B dan 2C tidak berjalan
seperti yang dirancang. P&P terganggu kerana guru menghadiri Kejohanan
Bola Baling (MSSM) Di Tabuan Jaya. P&P akan disambung pada minggu
hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
07/04/2013 (Selasa)
09/05/2013 (Khamis)
10/05/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
19/ BAB 4: Kekayaan Ekonomi
Sarawak Mendorong Penjajahan Keluarga Brooke
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan: Perubahan
Sosial di Bawah Pentadbiran Keluarga Brooke
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan perubahan sosial yang dilakukan dibawah
pemerintahan Brooke.
2. Menamakan bandar-bandar baru aiaitu Kuching, Miri
dan Sibu.
Aras 2: Pelajar dapat:
1. Membincangkan perubahan sosial yang dilakukan oleh
keluarga Brooke.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerahan
tenaga, Raja Putih, Monarki.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap
kepimpinan cemerlang.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
4.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
5.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai perubahan sosial yang dilakukan dibawah pemerintahan Brooke
dan peranan pemimpin-pemimpin tempatan dalam pentadbiran di Sarawak.
6.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2C dan
2M berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88%
daripada objektif yang ditetapkan di kelas 2C tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala kelas Tingkatan 2M
pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh
latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Objektif yang
ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 68% dan memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru untuk P&P yang akan datang. P&P tingkatan 2B
terganggu kerana guru menghadiri Kejohanan Bola Baling (MSSM) Di Tabuan Jaya.
P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
08/05/2013 (Rabu)
09/05/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
19/ Karangan Berbantukan Bahan
Rangsangan
|
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Sambungan: Pengangkutan
Awam.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Menulis
karangan berbantukan bahan rangsangan dengan betul.
2. Mengembangkan
isi-isi karangan ini berdasarkan gambar yang telah diberikan.
3. Mengarang
karangan ini dengan lengkap.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, buku rujukan
B.M, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan tentang cara yang betul
untuk menulis karangan surat rasmi dengan betul.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar
mengembangkan isi-isi penting yang telah diberi.
3. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
karangan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B tidak berjalan seperti yang dirancang. P&P
terganggu kerana guru menghadiri Kejohanan Bola Baling (MSSM) Di Tabuan Jaya.
P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
No comments:
Post a Comment