Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
18.06.2012/Isnin
|
Masa: 12.50-2.00ptg/5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/Tatabahasa
|
Bil Pelajar: 36/36 dan 36/36
|
Tajuk
|
Ulangkaji Kata Adjektif/Kata Sifat
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Mengenalpasti idea utama dan idea sampingan
|
|
Penerapan Nilai
|
Rasional, yakin diri dan berani mencuba
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks dan buku rujukan Tatabahasa Bahasa Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menulis dan menjawab
soalan ulangkaji Kata Adjektif secara individu.
|
|
Refleksi
|
Pelajar dapat memahami dan
menjawab soalan yang diberi dengan tepat. Pelajar juga dapat membezakan kata
adjektif dengan kata-kata lain seperti kata nama dan kata kerja.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L dan 1K
|
Tarikh/Hari
|
18.06.2012/Isnin
|
Masa: 3.25-4.00ptg/4.35-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 34/34 dan 33/33
|
Tajuk
|
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan usaha-usaha Sultan Mahmud Shah Menegakkan
Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
2. Menjelaskan pengasasan kerajaan Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Warisan, Pengasas dan Tanah Jajahan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks dan Peta.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar melukis dan menulis
jadual aliran Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L dapat
memahami rentetan peristiwa yang berlaku berdasarkan peta yang perlu mereka
lukis dalam buku teks. Walaubagaimanapun, pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K, tidak dapat dijalankan disebabkan oleh waktu tersebut semua
pelajar Tingkatan 1 perlu menghadiri pelancaran bulan Sains dan Matematik di
Dewan Sri Sadong.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
19.06.2012/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/ Perbincangan
|
Bil Pelajar: 31/37
|
Tajuk
|
Perbincangan
Soalan Peperiksaan Penggal 2
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Murid dapat memperolehi pengetahuan dan
membincangkan jawapan yang betul pada kertas soalan PSK.
|
|
Aktiviti
|
1. Murid membincangkan soalan bersama-sama dengan
guru.
2. Murid membuat pembetulan terhadap soalan
yang salah
|
|
Refleksi
|
Murid dapat
menyelesaikan perbincangan dan selesai membuat pembetulan soalan yang salah.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C
|
Tarikh/Hari
|
19.06.2012/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/Karangan Jenis Pendapat
|
Bil Pelajar: 36/36
|
Tajuk
|
Kebaikan Penggunaan Telefon Bimbit
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Mengenalpasti idea utama, memberi sebab dan akibat
|
|
Penerapan Nilai
|
Bertanggungjawab, rasional dan kerjasama
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks dan buku rujukan Bahasa Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar memberi idea kebaikan
penggunaan telefon bimbit secara individu. Pelajar menulis rangka karangan
yang diberikan oleh guru.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang baik
terhadap topik karangan dan dapat mengembangkan rangka karangan yang diberi.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C
|
Tarikh/Hari
|
20.06.2012/Rabu
|
Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/Karangan Jenis Pendapat
|
Bil Pelajar: 36/36
|
Tajuk
|
Kebaikan Penggunaan Telefon Bimbit
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Mengenalpasti idea utama, memberi sebab dan akibat
|
|
Penerapan Nilai
|
Bertanggungjawab, rasional dan kerjasama
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks dan buku rujukan Bahasa Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar memberi idea kebaikan
penggunaan telefon bimbit secara individu. Pelajar menulis rangka karangan
yang diberikan oleh guru.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar. Pelajar memberi respon yang baik
terhadap topik karangan dan dapat mengembangkan rangka karangan yang diberi.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G
|
Tarikh/Hari
|
21.06.2012/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/KOMSAS Kasut Kelopak Jantung
|
Bil Pelajar: 35/36
|
Tajuk
|
Jangan
|
|
Genre
|
Sajak
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Menulis kesimpulan tentang tajuk perbincangan berdasarkan
satu pandangan tertentu
Fokus
sampingan:
Menghuraikan sesuatu perkara berdasarkan
pengetahuan dan pengalaman sedia ada
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, sabar dan tidak berputus asa
|
|
KBT
|
Merumus idea, menilai dan membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung.
|
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar mendeklamasikan sajak, mencatat tema,
persoalan, ciri-ciri , gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2.
Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan sajak yang telah dipelajari.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar. Beberapa wakil pelajar yang telah
dipilih secara sukarela berani mencuba mendeklamasikan sajak dengan intonasi
yang betul. Pelajar juga memahami maksud sajak yang telah dipelajari
disamping dibantu oleh guru untuk mendapatkan tema, persoalan, ciri-ciri,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak ini.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
21.06.2012/Khamis
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/ Bab 6
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Kemerosotan Melaka
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan sebab kekalahan Melaka di tangan Portugis
2. Menggambarkan serangan Portugis ke atas Melaka
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkubu, pertahanan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersedia berkorban untuk bangsa dan negara.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota sebab
kekalahan Melaka di tangan Portugis dan melihat gambar serangan Portugis ke
atas Melaka dalam buku teks sambil memberikan respon yang positif.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K dapat menyalin
nota. Namun begitu, pelajar 1K kurang memahami rentetan peristiwa yang
dibincangkan. Guru banyak membantu pelajar 1K untuk memahami teks yang dibincang
namun hasilnya kurang memuaskan. Oleh itu, untuk pengajaran dan pembelajaran
pada masa akan datang, guru akan mengubah cara pengajaran dan pembelajaran
dengan menggunakan bahasa yang mudah, menarik dan kreatif memandangkan kelas
ini agak lemah.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
21.06.2012/Khamis
|
Masa: 4.35-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 33/34
|
Tajuk
|
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menjelaskan pengasasan kerajaan Johor.
2.
Menceritakan mengenai pengasasan
Empayar Johor
3.
Mengetahui lokasi ibukota Kerajaan
Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Warisan, Pengasas dan Tanah Jajahan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks dan Peta.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar melukis dan menulis
jadual aliran Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L dapat
memahami rentetan peristiwa yang berlaku berdasarkan jadual dan peta minda
yang ditulis dan dilukis oleh guru. Pelajar juga memberikan respon yang baik
berkaitan topik apabila disoal oleh guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G
|
Tarikh/Hari
|
22.06.2012/Jumaat
|
Masa: 2.35-3.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/KOMSAS Kasut Kelopak Jantung
|
Bil Pelajar: 35/36
|
Tajuk
|
Jangan
|
|
Genre
|
Sajak
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Menulis kesimpulan tentang tajuk perbincangan
berdasarkan satu pandangan tertentu
Fokus
sampingan:
Menghuraikan sesuatu perkara berdasarkan
pengetahuan dan pengalaman sedia ada
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, sabar dan tidak berputus asa
|
|
KBT
|
Merumus idea, menilai dan membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung.
|
|
Aktiviti
|
3.
Pelajar mendeklamasikan sajak, mencatat tema,
persoalan, ciri-ciri , gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
4.
Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan sajak yang telah dipelajari.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar. Beberapa wakil pelajar yang telah dipilih
oleh guru berani mencuba mendeklamasikan sajak dengan intonasi yang betul.
Pelajar juga memahami maksud sajak yang telah dipelajari disamping dibantu
oleh guru untuk mendapatkan tema, persoalan, ciri-ciri, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran yang terdapat dalam sajak ini.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
21.06.2012/Jumaat
|
Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 27/34
|
Tajuk
|
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan kesan kejatuhan Melaka.
2. Menjelaskan pengasasan kerajaan Johor.
3. Menceritakan mengenai pengasasan Empayar Johor
4. Mengetahui lokasi ibukota Kerajaan Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Warisan, Pengasas dan Tanah Jajahan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks dan Peta.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar mencatat nota yang
diberikan oleh guru ke dalam buku nota dalam bentuk peta minda dan isi-isi
penting. Pelajar juga menyalin dan membuat latihan yang diberikan oleh guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pada permulaan P&P guru memberikan
nota terlebih dahulu sebelum menerangkannya kepada pelajar. Penerangan guru
selepas pelajar menyalin nota ternyata berjaya membuat pelajar tingkatan 1L
memahami rentetan peristiwa yang berlaku berdasarkan jadual dan peta minda
yang ditulis dan dilukis oleh guru. Pelajar juga memberikan respon yang baik
berkaitan topik apabila disoal oleh guru. Akhir pengajaran dan pembelajaran
guru telah memberikan latihan kepada pelajar dan rata-rata pelajar dapat
menjawab soalan yang diberikan.
|
No comments:
Post a Comment