Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
25.06.2012/Isnin
|
Masa: 12.50-2.00ptg/5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
26/Tatabahasa
|
Bil Pelajar: 35/36 dan 34/36
|
Tajuk
|
Kata Hubung
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kerjasama, berani mencuba, hormat-menghormati dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks dan buku rujukan Tatabahasa Bahasa Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menulis maksud dan 3
kategori kata hubung dalam buku nota masing-masing. Guru memberi penerangan
kepada pelajar dengan memberi beberapa contoh ayat merangkumi 3 kategori kata
hubung kepada pelajar. Pelajar membuat latihan kata hubung seperti yang
terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan
respon yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Pelajar juga dapat
menjawab soalan-soalan contoh yang diberikan oleh guru selepas guru memberi
penerangan kepada mereka. Oleh itu, objektif yang ditetapkan pada hari ini
tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
25.06.2012/Isnin
|
Masa: 3.25-4.00ptg/4.35-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
26/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 33/34 dan 32/33
|
Tajuk
|
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka.
(Kebangkitan Acheh).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menyatakan sebab-sebab kebangkitan
Acheh.
2.
Menyenaraikan negeri-negeri yang
dapat ditakluk oleh Acheh.
3.
Menamakan tokoh yang terlibat dalam
kebangkitan Acheh.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Warisan, Pengasas dan Tanah Jajahan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa
dan keberanian dalam perjuangan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang
diberikan oleh guru dalam bentuk isi-isi penting dan secara peta minda. Guru
kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai sebab-sebab kebangkitan Acheh
berdasarkan peta yang terdapat dalam buku teks. Pelajar kemudian membuat
latihan yang diberikan oleh guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L dapat
memahami rentetan peristiwa yang berlaku berdasarkan peta yang perlu mereka
lukis seperti yang terdapat dalam buku teks. Pelajar juga menunjukkan minat
terhadap topik yang diajar berdasarkan pertanyaan mereka dalam kelas
seterusnya wujud komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Latihan yang
diberikan juga dapat dijawab dan objektif yang ditetapkan pada hari itu
tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
26.06.2012/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
26/ Adat Resam dan Pantang Larang
Pelbagai Kaum.
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Keunikan
Kaum di Malaysia
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Memahami adat resam dan pantang
larang pelbagai kaum.
|
|
|
||
Aktiviti
|
1. Pelajar dipilih oleh guru untuk
membaca dialog seperti dalam buku teks
2. Pelajar dibahagi kepada 4 kumpulan yang
mewakili 4 suku kaum yang berbeza dengan menceritakan adat resam dan pantang
larang dalam kelahiran, perkahwinan, perayaan dan pertanian.
3. Pelajar diberi latihan pengukuhan seperti
yang terdapat dalam buku teks
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar memahami dan
menghormati adat dan pantang larang kaum-kaum yang terdapat di Malaysia
dengan memberikan respon yang positif apabila disoal oleh guru. Akhir
P&P, guru telah memberikan latihan pengukuhan kepada pelajar.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
26.06.2012/Selasa (Bil Pelajar: 35/36)
27.06.2012/Rabu (Bil Pelajar: 36/36)
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1C)
Masa: 5.10-6.20ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
26/Karangan Jenis Laporan
|
|
Tajuk
|
Laporan Lawatan Sambil Belajar ke Kuching.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Mengenalpasti idea utama, memberi sebab dan akibat
|
|
Penerapan Nilai
|
Bertanggungjawab, kasih sayang dan kerjasama
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks dan buku rujukan Bahasa Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar dipilih secara rawak
oleh guru untuk membaca karangan laporan yang terdapat dalam buku teks.
Pelajar kemudiannya diberi arahan untuk mengenalpasti format-format yang
perlu ada dalam membuat karangan jenis laporan. Kemudian guru membantu
pelajar untuk membuat isi-isi penting karangan berdasarkan kaedah penyoalan.
Pelajar membuat karangan laporan yang lengkap berdasarkan contoh karangan
dalam buku teks dan isi-isi penting yang telah dibincangkan.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran di kedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Pelajar memberi
respon yang baik terhadap topik karangan dan dapat mengembangkan rangka
karangan seperti yang dikehendaki.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
28.06.2012/Khamis (1G) ( Bil
Pelajar: 36/36)
29.06.2012/Jumaat (1C) ( Bil Pelajar:
35/36 )
|
Masa: 12.50-2.00ptg
Masa: 2.35-3.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/KOMSAS Kasut Kelopak Jantung
|
|
Tajuk
|
Tempang
|
|
Genre
|
Cerpen
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Berunding secara santun untuk mendapatkan
persetujuan dan kata sepakat.
Fokus sampingan:
Menyatakan pendirian yang jelas dengan
mengemukakan maklumat yang relevan.
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, sabar, hormat menghormati, rajin, berani,
sedia memaafkan orang lain.
|
|
KBT
|
Merumus idea utama dan idea sampingan, menilai dan
membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung dan Buku Aktiviti Bahasa Malaysia Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar diberi masa untuk membaca keseluruhan
cerpen ini dalam masa 15 minit.
2.
Pelajar dipilih secara rawak oleh guru tentang
apakah yang mereka faham mengenai cerpen ini.
3.
Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan cerpen yang telah dipelajari.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar di kedua-dua kelas. Beberapa wakil
pelajar yang telah dipilih secara rawak telah berjaya menyatakan pendapat
mereka mengenai cerpen yang telah dibaca. Pelajar juga memahami jalan cerita
yang telah dipelajari disamping dibantu oleh guru untuk mendapatkan tema,
persoalan, ciri-ciri, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam
cerpen ini.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
28.06.2012/Khamis
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
|
Minggu/Tunjang
|
26/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 30/33
|
Tajuk
|
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan Kesultanan Melayu Melaka
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
|
|
Konsep dan Istilah
|
Warisan, Pengasas dan Tanah Jajahan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks.
|
|
Aktiviti
|
Guru menceritakan rentetan
peristiwa yang berlaku dengan mengaitkan bab terdahulu iaitu bab 6 dengan bab
yang sedang dipelajari bab 7 dan memastikan bahawa pelajar betul-betul dapat
memahami bab ini. Guru juga menerangkan konsep dan istilah supaya faham
maksudnya. Pelajar mendengar penerangan guru dan memberikan respon yang
memberansangkan apabila disoal oleh guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K mendapat sedikit
sebanyak memahami jalan cerita pada bab ini. Namun begitu, pelajar 1K tidak
sempat menyalin nota. Guru banyak membantu pelajar 1K untuk memahami teks
yang dibincangkan dengan memberi penerangan yang berulang kali disebabkan
kebanyakan mereka lemah dalam penulisan. Oleh itu, untuk pengajaran dan
pembelajaran pada masa akan datang, guru akan mengubah cara pengajaran dan
pembelajaran dengan menggunakan bahasa yang mudah, menarik dan kreatif
memandangkan kelas ini agak lemah.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
28.06.2012/Khamis
|
Masa: 4.35-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 33/34
|
Tajuk
|
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan
Kesultanan Melayu Melaka.
(Persaingan Johor dengan Portugis
dan Acheh/Perang Tiga Segi).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan sebab-sebab berlakunya Perang Tiga Segi.
2.
Menyenaraikan kuasa-kuasa yang
terlibat dalam Perang Tiga Segi.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perang Tiga Segi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks dan Peta.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar mendengar penerangan
guru mengenai Perang Tiga Segi. Pelajar menyalin nota dengan melukis
gambarajah tiga segi antara tiga kuasa yang terlibat berserta peta minda
mengenai sebab-sebab berlakunya Perang Tiga Segi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L tidak dapat dijalankan berikutan perhimpunan yang diadakan
bagi menyambut Pelancaran Bulan Koperasi Sekolah.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
29.06.2012/Jumaat
|
Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 27/34
|
Tajuk
|
Johor Menegakkan Semula Kewibawaan
Kesultanan Melayu Melaka.
(Persaingan Johor dengan Portugis
dan Acheh/Perang Tiga Segi dan Kegemilangan kerajaan Johor mengukuhkan
ketuanan Melayu)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan sebab-sebab berlakunya Pernag Tiga Segi.
2.
Menyenaraikan kuasa-kuasa yang
terlibat dalam Perang Tiga Segi.
3.
Menyenaraikan faktor-faktor yang
menyumbang kepada kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perang Tiga Segi, Salasilah, Pelabuhan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersikap cekal dan tabah, mengamalkan sikap tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks dan Peta.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar mendengar penerangan
guru mengenai Perang Tiga Segi. Pelajar menyalin nota dengan melukis
gambarajah tiga segi antara tiga kuasa yang terlibat berserta peta minda mengenai
sebab-sebab berlakunya Perang Tiga Segi. Pelajar juga menyalin peta minda
mengenai faktor-faktor yang menyumbang kepada kebangkitan Johor sebagai pusat
perdagangan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pada permulaan P&P guru
memberikan nota terlebih dahulu sebelum menerangkannya kepada pelajar.
Penerangan guru selepas pelajar menyalin nota ternyata berjaya membuat
pelajar tingkatan 1L memahami rentetan peristiwa yang berlaku berdasarkan
gambarajah segi tiga dan peta minda yang ditulis dan dilukis oleh guru.
Pelajar juga memberikan respon yang baik berkaitan topik apabila disoal oleh
guru. Akhir pengajaran dan pembelajaran guru telah memberikan latihan kepada
pelajar dan rata-rata pelajar dapat menjawab soalan yang diberikan.
|
No comments:
Post a Comment