Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
23.07.2012/Isnin
|
Masa: 1.15-2.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
30/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Kemerosotan Kerajaan Johor (Perebutan Kuasa dan Perebutan
Takhta.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Memerihalkan perebutan kuasa yang
menyebabkan kemerosotan kerajaan Johor.
2.
Menyenaraikan nama tokoh yang
terlibat dalam perebutan kuasa dan takhta.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan takhta, merampas kuasa.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Taat dan setia kepada Negara dengan berwaspada terhadap anasir
yang boleh merosakkan Negara.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang
telah diringkaskan oleh guru di papan hitam mengenai topik yang diajar.
Kemudian, guru menerangkan kepada pelajar mengenai kronologi perebutan kuasa
dan takhta di Johor. Guru kemudian menyoal kembali kepada pelajar mengenai
topik yang telah diajar berdasarkan gambar yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin nota
yang diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap
topik yang diajar. Pelajar memberikan maklum balas yang memberansangkan
apabila guru menanya soalan berkaitan topik kepada mereka.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
23.07.2012/Isnin
24.07.2012/Selasa
|
Masa: 4.10-5.10ptg
Masa: 3.05-4.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
30/ Tatabahasa (Kata Penguat dan
Kata Penegas)
|
Bil Pelajar 1 G: 36/37
Bil Pelajar 1 C: 34/36
|
Tajuk
|
Unit 9: Indahnya Bumi Kenyalang
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Bahasa
Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang
diberikan oleh guru berkenaan dengan kata penguat dan kata penegas. Kemudian,
guru memilih pelajar secara rawak untuk memberi contoh yang mereka tahu
mengenai kata penegas dan kata penguat. Guru kemudian menerangkan mengenai
perbezaan antara kata penguat dengan kata penegas. Pelajar kemudian diberi
latihan pengukuhan mengenai kata penguat dan kata penegas yang terdapat dalam
buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan
respon yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar
dapat menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
24.07.2012/Selasa
|
Masa: 2.35-3.05ptg
|
Minggu/Tunjang
|
30/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Pengasasan Kerajaan Johor (Usaha Johor Menguasai Melaka)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menceritaka usaha-usaha Johor
menguasai Melaka.
2.
Menyatakan tokoh yang terlibat
dalam usaha menawan semula Melaka.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Warisan, Tanah Jajahan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Mengamalkan sikap tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota
berbentuk isi tempat kosong berkenaan topik pengajaran. Pelajar perlu mengisi
tempat kosong tersebut dengan jawapan yang terdapat dalam buku teks dibantu
oleh guru. Kemudian, pelajar perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku
nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K mencari dan
melengkapkan jawapan berpandukan buku teks. Walaubagaimanapun, hanya separuh
pengajaran sahaja yang dapat diselesaikan. Objektif yang ditetapkan tidak
tercapai seperti yang ditetapkan. Oleh itu, pengajaran akan disambung pada
minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
25.07.2012/Rabu
26.07.2012/Khamis
|
Masa: 12.05-12.40ptg
Masa: 2.35-3.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Karangan Berbentuk Dialog
(Sambungan)
|
Bil Pelajar 1 G: 36/37
Bil Pelajar 1 C: 36/36
|
Tajuk
|
Kempen Cegah Salah Laku
Pelajar dan Cara-Cara Meningkatkan Tahap Kesihatan Pelajar.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi sebab dan akibat dan memberi penerangan berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, bertanggungjawab, berdisiplin dan beraklak mulia.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks Tingkatan 1 Bahasa Melayu dan Buku Rujukan Bahasa
Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Guru memberikan salinan
fotostat karangan dialog yang sebenar kepada pelajar memandangkan ramai pelajar
yang tidak faham untuk membuat karangan dialog. Pelajar perlu melekatkan
salinan tersebut dalam buku karangan masing-masing. Guru memberi tajuk
karangan dialog yang baru sebagai latihan kepada pelajar berdasarkan contoh
karangan yang telah diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kelas tingkatan 1C tidak berjalan seperti yang dirancang. Keadaan ini
disebabkan oleh pertukaran kelas yang berlaku kerana kelas 1C perlu menjalani
ujian.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
25.07.2012/Rabu
|
Masa: 2.35-3.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29/ TEMA:5; Malaysia Negara
Berdaulat
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Unit
7, B: Suruhanjaya Diraja.
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Mengenalpasti tugas dan peranan
Suruhanjaya Diraja.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar bersama-sama guru
membaca petikan teks yang terdapat dalam buku teks.
2. Kemudian, pelajar menyalin nota yang
diberikan oleh guru dalam bentuk pecahan jadual.
3. Guru kemudian menguji pelajar dengan
menyuruh pelajar mengisi semula jadual yang telah dikosongkan dengan jawapan
yang tepat.
4. Guru menyuruh pelajar menyiapkan latihan
yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar menunjukkan
minat dan memberikan maklum balas yang positif mengenai topik yang diajar
berkenaan dengan Suruhanjaya Diraja. Pelajar secara sukarela menjawab dengan
tepat apabila guru menguji mereka dengan beberapa soalan berkaitan dengan
topik pengajaran dan hanya segelintir pelajar yang tidak dapat menjawab
soalan yang diberikan. Pelajar kemudian menghantar latihan di akhir P&P. Oleh
itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
25.07.2012/Rabu
|
Masa: 4.10-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
30/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Subtopik: Kemerosotan Kerajaan Johor, (Penglibatan Bugis di
Johor dan Pengaruh Syarikat Hindia Timur di Belanda).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menceritakan penglibatan Bugis
dalam pemerintahan Johor
2.
Menyatakan pengaruh Syarikat Hindia
Timur Belanda di Johor.
Aras 2: Pelajar dapat;
3.
Menghuraikan peranan Bugis dalam
Kerajaan Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan takhta, merampas kuasa dan campur tangan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepentingan perpaduan dengan mengamalkan sikap bersatu padu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang
terdapat dalam buku teks. Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
topik pengajaran.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar Tingkatan 1L menyalin nota
yang diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap
topik pengajaran.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
26.07.2012/Khamis
|
Masa: 4.10-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
30/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 30/33
|
Tajuk
|
Subtopik (Usaha Johor Menguasai Melaka, Kebangkitan Acheh,
Persaingan antara Johor dengan Acheh dan Portugis).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Mengetahui lokasi ibukota Kerajaan
Johor.
2.
Menyatakan sebab-sebab kebangkitan
Acheh.
3.
Menyenaraikan kuasa-kuasa yang
terlibat dalam Perang Tiga Segi.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Warisan, Perang Tiga Segi, Pengasas dan Tanah Jajahan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Keberanian dan ketabahan dalam perjuangan dan mengamalkan sikap
tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru memberikan salinan
fotostat berkenaan dengan topik pengajaran kepada semua pelajar. Pelajar 1K,
dikehendaki mengisi isi tempat kosong yang telah disediakan dengan merujuk
buku teks masing-masing. Pelajar dikehendaki melekat kertas yang telah
lengkap diisi dalam buku nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
P&P kelas 1K, berjalan
seperti yang dirancang. Pelajar 1K dapat mengisi jawapan berpandukan buku
teks tetapi dengan bantuan guru. Sebilangan pelajar bertanya mengenai
beberapa istilah yang mereka kurang fahami seterusnya wujud komunikasi dua
hala. 80 peratus objektif yang ditetapkan hari ini tercapai. Bakinya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru pada P&P yang akan
datang.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
27.07.2012/Jumaat (1C) ( Bil
Pelajar: /36)
27.07.2012/Jumaat (1C) ( Bil
Pelajar: /36 )
|
Masa: 2.00-2.50ptg
Masa: 4.20-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
30/ KOMSAS ANTOLOGI KASUT KELOPAK
JANTUNG
|
|
Tajuk
|
Cerpen: Yuran
|
|
Genre
|
Cerpen
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Berunding secara santun untuk mendapatkan
persetujuan dan kata sepakat.
Fokus
sampingan:
Menyatakan pendirian yang jelas dengan
mengemukakan maklumat yang relevan.
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, sabar, hormat menghormati, rajin, berani,
mengambil berat dan tidak berputus asa.
|
|
KBT
|
Merumus idea utama dan idea sampingan, menilai dan
membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung dan Buku Aktiviti Bahasa Malaysia Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar perlu ingat kembali jalan cerita cerpen
Yuran.
2.
Pelajar menyalin nota berkaitan nilai dan
pengajaran.
3.
Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan cerpen dan sajak yang telah dipelajari.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar di kedua-dua kelas. Beberapa wakil
pelajar yang telah dipilih secara rawak telah berjaya menyatakan pendapat mereka
mengenai cerpen yang telah dipelajari. Pelajar juga memahami jalan cerita
yang telah dipelajari disamping dibantu oleh guru untuk mendapatkan watak dan
perwatakan, gaya bahasa, plot, latar, nilai dan pengajaran yang terdapat
dalam cerpen ini. Akhir P&P, guru memberikan latihan pengukuhan berkaitan
dengan cerpen Tempang dan sajak ’Jangan’ kepada pelajar. Objektif yang
ditetapkan mencapai tahap 90% dan bakinya memerlukan pemerhatian khusus daripada
guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
27.07.2012/Jumaat
|
Masa: 2.50-3.15ptg
|
Minggu/Tunjang
|
30/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Sambungan Perbincangan; Subtopik: Kemerosotan Kerajaan Johor,
(Perebutan Kuasa dan Perebutan Takhta).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan tokoh yang terlibat dalam perebutan kuasa dan perebutan
takhta di Johor.
2. Memberikan kesan ekoran perebutan kuasa dan perebutan takhta yang
berlaku di Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan takhta, merampas kuasa dan campur tangan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berwaspada terhadap anasir yang boleh merosakkan Negara.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar telah menyalin nota
untuk subtopik ini. Guru hanya menerang kembali kronologi untuk subtopik
dengan penjelasan sesetengah istilah atau konsep supaya pelajar-pelajar lebih
memahami.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar Tingkatan 1L mendengar
penerangan guru berkenaan topik yang diajar. Pelajar juga kerap bertanya
mengenai susuatu istilah yang mereka kurang fahami. Pelajar gjuga memberi
respon yang positif apabila disoal oleh guru. Oleh itu, objektif yang
ditetapkan hari ini mencapai sasaran sebanyak 70 peratus sahaja kerana masa
yang terhad iaitu 25 minit sahaja. P&P akan disambung pada minggu
hadapan.
|
No comments:
Post a Comment