Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
30.07.2012/Isnin
|
1C: Masa: 12.10-1.15ptg
1G: Masa: 3.35-4.40ptg
|
Minggu/Tunjang
|
31/ Tatabahasa (Kata Penguat dan
Kata Penegas)
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 36/37
|
Tajuk
|
Unit 9: Indahnya Bumi Kenyalang
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Bahasa
Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang
diberikan oleh guru berkenaan dengan kata penguat dan kata penegas. Kemudian,
guru memilih pelajar secara rawak untuk memberi contoh yang mereka tahu
mengenai kata penegas dan kata penguat. Guru kemudian menerangkan mengenai
perbezaan antara kata penguat dengan kata penegas. Pelajar kemudian diberi
latihan pengukuhan mengenai kata penguat dan kata penegas yang terdapat dalam
buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan
respon yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar
dapat menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai.
|
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan:
1L
|
Tarikh/Hari
|
30.07.2012/Isnin
|
Masa: 2.35-3.05ptg (30 minit)
|
Minggu/Tunjang
|
31/ Bab 8:
Kerajaan Negeri-Negeri Melayu
|
Bil Pelajar: 37/37
|
Tajuk
|
Kerajaan Melayu Tua (Kedah).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menceritakan
asal-usul nama kerajaan-kerajaan Melayu iaitu Kedah.
2.
Menceritakan
pengasasan kerajaan Kedah.
3.
Menyatakan
lokasi kerajaan Kedah
4.
Menyenaraikan
keistimewaan dan keunikan negeri Kedah.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Naungan, Ufti dan Bunga Emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kebanggaan terhadap warisan kita iaitu menghargai warisan budaya
negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, kertas fotostat teka silang kata, gambar bendera Kedah, papan
tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru menunjukkan gambar bendera Kedah kepada
pelajar. Guru kemudian menerangkan kerajaan-kerajaan Melayu secara pecahan
jadual kepada pelajar. Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
asal-usul nama, pembentukan kerajaan, keistimewaan dan keunikan negeri Kedah
kepada pelajar. Kemudian, guru memberi latihan pengukuhan berbentuk teka
silang kata kepada pelajar. Pelajar menyalin nota dalam buku nota
masing-masing dan melengkapkan teka silang kata yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L
menyalin nota yang diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon
terhadap topik yang diajar. 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan pada
hari ini tercapai dan bakinya 20 peratus memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
31.07.2012/Selasa
|
Masa: 2.35-3.05ptg
|
Minggu/Tunjang
|
31/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Pengasasan Kerajaan Johor (Usaha Johor Menguasai Melaka)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menceritaka usaha-usaha Johor
menguasai Melaka.
2.
Menyatakan tokoh yang terlibat
dalam usaha menawan semula Melaka.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Warisan, Tanah Jajahan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Mengamalkan sikap tidak berputus asa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota
berbentuk isi tempat kosong berkenaan topik pengajaran. Pelajar perlu mengisi
tempat kosong tersebut dengan jawapan yang terdapat dalam buku teks dibantu
oleh guru. Kemudian, pelajar perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku
nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K mencari dan
melengkapkan jawapan berpandukan buku teks. Walaubagaimanapun, hanya separuh
pengajaran sahaja yang dapat diselesaikan. Objektif yang ditetapkan tidak
tercapai seperti yang ditetapkan. Oleh itu, pengajaran akan disambung pada
minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
31.07.2012/Selasa
01.08.2012/Rabu
|
Masa: 3.05-4.40ptg
Masa: 12.05-1.15ptg
|
Minggu/Tunjang
|
31/ Karangan Berbantukan Bahan Rangsangan
(Jadual)
|
Bil Pelajar 1 : 36/36
Bil Pelajar 1 C: 33/37
|
Tajuk
|
Langkah-Langkah
Mengurangkan Kadar Kemalangan Jalan Raya di Negara Kita.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi sebab dan akibat dan memberi penerangan berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, kesabaran, bertimbang rasa dan beraklak mulia.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks Tingkatan 1 Bahasa Melayu dan Buku Rujukan Bahasa
Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Guru meminta pendapat pelajar
mengenai langkah-langkah yang sesuai untuk mengatasi kemalangan jalan raya.
Guru kemudian menyenaraikan pendapat pelajar dipapan hitam. Guru kemudian membuat
jadual statistik kemalangan jalan raya dan pelajar dikehendaki menyalin
jadual ini dalam buku karangan masing. Berdasarkan, isi yang dicari oleh
pelajar guru menerangkan cara-cara untuk mengembangkan isi karangan mereka
dengan cara yang betul.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kelas tingkatan 1C dan 1G berjalan
seperti yang dirancang. Murid-murid di kedua-dua kelas memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
01.08.2012/Rabu
|
Masa: 2.35-3.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
31/ TEMA:5; Malaysia Negara
Berdaulat
|
Bil Pelajar: /37
|
Tajuk
|
Unit
8: Kenali Kementerian-Kementerian di Malaysia.
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Mengenalpasti
kementerian-kementerian dan jabatan-jabatan di bawah kementerian di Malaysia.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar diminta memberikan
pendapat mereka mengenai nama-nama kementerian yang mereka tahu.
2. Kemudian, guru mengaitkan pendapat
pelajar dengan kementerian-kementerian yang terdapat di Malaysia.
3. Guru menerangkan kepada pelajar mengenai
carta organisasi kemnetreian di Malaysia dan menyuruh pelajar menyalin nota
dalam buku nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar menunjukkan
minat dan memberikan maklum balas yang positif mengenai topik yang diajar berkenaan
dengan kementerian-kementerian di Malaysia. Oleh itu, 75% daripada objektif
yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian
yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan:
1L
|
Tarikh/Hari
|
01.08.2012/Rabu
|
Masa: 4.10-5.10-.ptg
|
Minggu/Tunjang
|
31/ PBS
|
Bil Pelajar: 34
|
Tajuk
|
Pembetulan Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) Sejarah.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Mendefinisikan
istilah sejarah
2.
Menyenaraikan
ciri-ciri sejarah.
3.
Menyatakan
kaedah pengkajian sejarah
4.
Menyenaraikan
tujuan mempelajari sejarah
5.
Menyatakan
tahap perkembangan zaman prasejarah
Aras 2: Pelajar dapat;
6.
Menggunakan
istilah yang berkaitan dengan masa.
7.
Mengelaskan
kaedah pengkajian sejarah
Aras 3: Pelajar dapat;
8.
Mengelaskan
sumber sejarah
|
|
Konsep dan Istilah
|
Arkeologi, Dekad, Sejarawan, Kronologi, Purba, Peleolitik, Mesolitik,
Neolitik.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Berbangga dengan warisan Negara dengan menghargai tinggalan sejarah.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru
memulangkan kembali kertas ujian masing-masing kepada pelajar.
2. Pelajar
mengambil kertas ujian masing-masing.
3. Guru
menyuruh pelajar membuat pembetulan berpandukan buku teks sejarah.
4. Pelajar,
kemudian dibantu oleh guru mencari dan membuat pembetulan dengan jawapan yang
betul seperti yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1L,
berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 1L,
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama
ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai
sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan
pelajar. Oleh itu, 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan mencapai
sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
02.08.2012/Khamis (1G) ( Bil
Pelajar: /36)
03.08.2012/Jumaat (1C) ( Bil
Pelajar: /36 )
|
Masa: 2.35-3.35ptg
Masa: 12.05-1.15ptg
|
Minggu/Tunjang
|
31/ KOMSAS ANTOLOGI KASUT KELOPAK
JANTUNG
|
|
Tajuk
|
Drama: Surat Untuk Ina.
|
|
Genre
|
Drama
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Berunding secara santun untuk mendapatkan
persetujuan dan kata sepakat.
Fokus
sampingan:
Menyatakan pendirian yang jelas dengan
mengemukakan maklumat yang relevan.
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, sabar, pemaaf, rajin, berani, mengambil
berat dan tidak berputus asa.
|
|
KBT
|
Merumus idea utama dan idea sampingan, menilai dan
membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung dan Buku Aktiviti Bahasa Malaysia Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih beberapa orang pelajar untuk
melakonkan kembali drama ini.
2.
Pelajar yang terpilih perlu melakonkan watak
mereka dihadapan kelas.
3.
Guru
membimbing pelajar mencari sinopsis, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran yang terdapat dalam cerpen ini.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar di kedua-dua kelas. Beberapa wakil
pelajar yang telah dipilih berjaya melakonkan kembali drama ini. Pelajar juga
memahami jalan cerita yang telah dipelajari disamping dibantu oleh guru untuk
mendapatkan watak dan perwatakan, gaya bahasa, plot, latar, nilai dan pengajaran
yang terdapat dalam drama ini. Objektif yang ditetapkan mencapai tahap 90%
dan bakinya memerlukan pemerhatian khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
31.07.2012/Selasa
|
Masa: 4.10-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
31/ PBS
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Pembetulan Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah PBS
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Mendefinisikan
istilah sejarah
2.
Menyenaraikan
ciri-ciri sejarah.
3.
Menyatakan
kaedah pengkajian sejarah
4.
Menyenaraikan
tujuan mempelajari sejarah
5.
Menyatakan
tahap perkembangan zaman prasejarah.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Arkeologi, Dekad, Sejarawan, Kronologi,
Purba, Peleolitik, Mesolitik, Neolitik.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berbangga dengan warisan negara dengan
menghargai tinggalan sejarah.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru memulangkan kembali kertas ujian masing-masing
kepada pelajar.Pelajar mengambil kertas ujian masing-masing. Guru menyuruh
pelajar membuat pembetulan berpandukan buku teks sejarah. Pelajar, kemudian
dibantu oleh guru mencari dan membuat pembetulan dengan jawapan yang betul
seperti yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas tingkatan 1K berjalan seperti yang dirancang. Objektif yang ditetapkan
pada hari ini mencapai tahap 70 peratus dan selebihnya memerlukan pemerhatian
yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
03.08.2012/Jumaat
|
Masa: 1.15-1.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
31/ Ulangkaji
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Ulangkaji Bab 8. (Topik Kerajaan Negeri-Negeri Melayu: Kedah)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menyatakan asal usul nama negeri
Kedah.
2.
Menceritakan pengasasan dan
pentadbiran negeri Kedah
3.
Menyenaraikan keistimewaan negeri
Kedah
|
|
Konsep dan Istilah
|
Bunga emas, ufti, naungan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai warisan budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar telah menyalin nota
untuk subtopik ini. Guru hanya menerang kembali kronologi untuk subtopik
dengan penjelasan sesetengah istilah atau konsep supaya pelajar-pelajar lebih
memahami.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar Tingkatan 1L mendengar
penerangan guru berkenaan topik yang diajar. Pelajar juga kerap bertanya
mengenai susuatu istilah yang mereka kurang fahami. Pelajar juga memberi
respon yang positif apabila disoal oleh guru. Oleh itu, objektif yang
ditetapkan hari ini mencapai sasaran sebanyak 90 peratus. P&P akan disambung
pada minggu hadapan.
|
No comments:
Post a Comment