Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
06.08.2012/Isnin
|
1C: Masa: 12.10-1.15ptg
1G: Masa: 3.35-4.40ptg
|
Minggu/Tunjang
|
32/ Tatabahasa (Kata Arah, Kata
Bilangan dan Kata Bantu)
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 36/37
|
Tajuk
|
Unit 12: Pahlawan Perkasa dan Unit 14: Taman Negara Gunung Malu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Bahasa
Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang diberikan
oleh guru berkenaan dengan kata arah, kata bilangan dan kata bantu. Kemudian,
guru memilih pelajar secara rawak untuk memberi contoh yang mereka tahu
mengenai kata arah, kata bilangan dan
kata bantu. Guru kemudian menerangkan
perbezaan antara kata arah, kata bantu dan kata bilangan. Pelajar
kemudian diberi latihan pengukuhan mengenai kata penguat dan kata penegas
yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan
respon yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar
dapat menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 80 peratus
daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai.
|
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan:
1L
|
Tarikh/Hari
|
06.08.2012/Isnin
|
Masa: 2.35-3.05ptg (30 minit)
|
Minggu/Tunjang
|
32/ Bab 8:
Kerajaan Negeri-Negeri Melayu
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Kerajaan Melayu Tua (Ulangkaji Kerajaan Negeri Kedah).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menceritakan
asal-usul nama kerajaan-kerajaan Melayu iaitu Kedah.
2.
Menceritakan
pengasasan kerajaan Kedah.
3.
Menyatakan
lokasi kerajaan Kedah
4.
Menyenaraikan
keistimewaan dan keunikan negeri Kedah.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Naungan, Ufti dan Bunga Emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kebanggaan terhadap warisan kita iaitu menghargai warisan budaya
negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, kertas fotostat teka silang kata, gambar bendera Kedah, papan
tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru kemudian menerang kembali kepada pelajar
mengenai asal-usul nama, pembentukan kerajaan, keistimewaan dan keunikan
negeri Kedah kepada pelajar. Kemudian, guru memberi latihan pengukuhan
berbentuk teka silang kata kepada pelajar. Pelajar menyalin nota dalam buku
nota masing-masing dan melengkapkan teka silang kata yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L
menyalin nota yang diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan
respon terhadap topik yang diajar. Hampir semua pelajar dapat menjawab teka
silang kata yang diberi. Oleh itu, 90 peratus daripada objektif yang
ditetapkan pada hari ini tercapai dan bakinya 10 peratus memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
07.08.2012/Selasa
|
Masa: 2.35-3.05ptg
|
Minggu/Tunjang
|
32/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 30/33
|
Tajuk
|
Pengasasan Kerajaan Johor (Perang Tiga Segi, Perkembangan
Persuratan Melayu)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menyatakan sebab-sebab kebangkitan
Acheh
2.
Menyenaraikan kuasa-kuasa yang
terlibat dalam Perang Tiga Segi
3.
Menyenaraikan hasil penulisan zaman
kegemilangan kerajaan Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perang Tiga Segi, Pengasas, Tanah Jajahan, Persuratan, Pusat
Keilmuan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menyanjungi dan memelihara warisan Kesultanan Melayu
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota
berbentuk isi tempat kosong berkenaan topik pengajaran. Pelajar perlu mengisi
tempat kosong tersebut dengan jawapan yang terdapat dalam buku teks dibantu
oleh guru. Kemudian, pelajar perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku
nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K mencari dan
melengkapkan jawapan berpandukan buku teks. Walaubagaimanapun, hanya separuh
pengajaran sahaja yang dapat diselesaikan. Oleh itu, pengajaran akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
06.08.2012/Selasa
07.08.2012/Rabu
|
Masa: 3.05-4.40ptg
Masa: 12.05-1.15ptg
|
Minggu/Tunjang
|
32/ Ringkasan Teks
|
Bil Pelajar 1 : 36/36
Bil Pelajar 1 C: 33/37
|
Tajuk
|
Internet Lebih Banyak
Memberikan Kebaikan daripada Keburukan.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi sebab dan akibat dan memberi penerangan berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, tanggungjawab, berfikiran positif, menghargai
masa.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks Tingkatan 1 Bahasa Melayu.
|
|
Aktiviti
|
Guru meminta pendapat pelajar
mengenai isi-isi penting yang terdapat dalam teks. Guru kemudian
menyenaraikan pendapat pelajar dipapan hitam. Guru kemudian menyuruh pelajar
meringkaskan isi-isi penting tersebut menjadi sebuah ringkasan teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kelas tingkatan 1C dan 1G berjalan
seperti yang dirancang. Murid-murid di kedua-dua kelas memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
07.08.2012/Rabu
|
Masa: 2.35-3.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
32/ Peperiksaan Percubaan PMR
|
Bil Pelajar: 37/37
|
Tajuk
|
Peperiksaan
Percubaan PMR (Sains Kertas 1 dan 2).
|
|
|
||
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan:
1L
|
Tarikh/Hari
|
08.08.2012/Rabu
|
Masa: 4.10-5.10-.ptg
|
Minggu/Tunjang
|
32/ Bab 8:
Kerajaan Negeri-Negeri Melayu
|
Bil Pelajar: 34
|
Tajuk
|
Kerajaan Negeri Melayu Tua (Perak)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1:
Menceritakan asal usul nama negeri Perak.
2:
Menceritakan pengasasan kerajaan negeri Perak.
3:
Menyatakan lokasi kerajaan Perak
|
|
Konsep dan Istilah
|
Naungan, Ufti, Demokrasi
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kebanggaan terhadap warisan budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru
menunjukkan bendera negeri Perak kepada pelajar seperti yang terdapat dalam
buku teks.
2. Guru
kemudian memilih pelajar secara rawak untuk membaca petikan dalam buku teks.
3. Guru
menerangkan kembali kepada pelajar mengenai istilah, asal usul nama,
pembentukan dan keistimewaan negeri Perak kepada pelajar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1L,
berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 1L,
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama
ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai
sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan
pelajar. Oleh itu, 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan mencapai
sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
09.08.2012/Khamis (1G) ( Bil
Pelajar: 34/36)
10.08.2012/Jumaat (1C) ( Bil
Pelajar: 36/36 )
|
Masa: 2.35-3.35ptg
Masa: 12.05-1.15ptg
|
Minggu/Tunjang
|
32/ KOMSAS ANTOLOGI KASUT KELOPAK
JANTUNG
|
|
Tajuk
|
Drama: Mendung Hitam Beralih Jua.
|
|
Genre
|
Drama
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Berunding secara santun untuk mendapatkan
persetujuan dan kata sepakat.
Fokus
sampingan:
Menyatakan pendirian yang jelas dengan
mengemukakan maklumat yang relevan.
|
|
Objektif
|
Pada
akhir pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, sabar, pemaaf, rajin, berani, mengambil
berat dan tidak berputus asa.
|
|
KBT
|
Merumus idea utama dan idea sampingan, menilai dan
membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung dan Buku Aktiviti Bahasa Malaysia Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih beberapa orang pelajar untuk
melakonkan kembali drama ini.
2.
Pelajar yang terpilih perlu melakonkan watak
mereka didalam kelas.
3.
Guru
membimbing pelajar mencari sinopsis, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran yang terdapat dalam cerpen ini.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar di kedua-dua kelas. Beberapa wakil
pelajar yang telah dipilih berjaya melakonkan kembali drama ini. Pelajar juga
memahami jalan cerita yang telah dipelajari disamping dibantu oleh guru untuk
mendapatkan watak dan perwatakan, gaya bahasa, plot, latar, nilai dan pengajaran
yang terdapat dalam drama ini. Objektif yang ditetapkan mencapai tahap 85%
dan bakinya memerlukan pemerhatian khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
9.07.2012/Khamis
|
Masa: 4.10-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
32/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Kemerosotan Kerajaan Johor (Perang Johor Jambi)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menceritakan tentang Perang
Johor-Jambi
2.
Menyatakan tokoh-tokoh yang
terlibat dalam Perang Johor-Jambi.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan Kuasa, campur tangan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepentingan perpaduan dengan mengamalkan sikap bersatu padu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota
berbentuk isi tempat kosong berkenaan topik pengajaran. Pelajar perlu mengisi
tempat kosong tersebut dengan jawapan yang terdapat dalam buku teks dibantu
oleh guru. Kemudian, pelajar perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku
nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K mencari dan
melengkapkan jawapan berpandukan buku teks. Objektif yang ditetapkan tercapai
seperti yang ditetapkan. Oleh itu, pengajaran akan disambung pada minggu
hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
10.08.2012/Jumaat
|
Masa: 1.15-1.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
32/ Bab 8
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Bab 8: Kerajaan Negeri-Negeri Melayu (Pahang).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Menyatakan nama dan asal usul nama
negeri Pahang
2.
Menceritakan pengasasan kerajaan
negeri Pahang.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Naungan, ufti, demokrasi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebanggaan terhadap warisan kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar telah menyalin nota
untuk subtopik ini. Guru hanya menerang kembali kronologi untuk subtopik
dengan penjelasan sesetengah istilah atau konsep supaya pelajar-pelajar lebih
memahami.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar Tingkatan 1L mendengar
penerangan guru berkenaan topik yang diajar. Pelajar juga kerap bertanya
mengenai susuatu istilah yang mereka kurang fahami. Pelajar juga memberi
respon yang positif apabila disoal oleh guru. Oleh itu, objektif yang
ditetapkan hari ini mencapai sasaran sebanyak 70 peratus sahaja kerana masa
yang terhad iaitu 25 minit sahaja. P&P akan disambung pada minggu
hadapan.
|
No comments:
Post a Comment