Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
09.07.2012/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Kegemilangan Kerajaan
Johor,(Johor sebagai Pusat Perdagangan dan Perkembangan Persuratan Melayu).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan faktor-faktor yang menyumbang
kepada kebangkitan Johor sebagai pusat perdagangan.
2.
Menyenaraikan hasil penulisan zaman kegemilangan
kerajaan Johor.
Aras 2: Pelajar dapat;
3.
Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat
kegiatan ekonomi serantau.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Salasilah, pelabuhan
entrepot, persuratan, pusat keilmuan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menyanjungi dan
memelihara warisan Kesultanan Melayu dan menghargai karya agung bangsa kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang telah
diringkaskan oleh guru di papan hitam mengenai topik yang diajar. Kemudian,
guru menerangkan kepada pelajar mengenai faktor-faktor penting berkenaan
topik. Guru kemudian menyoal kembali kepada pelajar mengenai topik yang telah
diajar berdasarkan peta dan gambar yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin nota yang
diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap topik
yang diajar. Pelajar memberikan maklum balas yang memberansangkan apabila
guru menanya soalan berkaitan topik kepada mereka.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
09.07.2012/Isnin
10.07.2012/Selasa
|
Masa: 5.10-6.20ptg
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Tatabahasa (Kata Tanya, Kata
Seru, Kata Perintah)
|
Bil Pelajar 1 G: 36/37
Bil Pelajar 1 C: 35/36
|
Tajuk
|
Unit 8: Ibu Negara
Malaysia
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi sebab dan
akibat dan memberi penerangan berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat
menghormati dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa Melayu
Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar membaca petikan cerita yang
terdapat dalam buku teks masing-masing. Guru menyuruh pelajar menyebut
perkataan yang bercetak tebal dengan kuat seterusnya menyuruh pelajar
mengkategorikan perkataan tersebut kepada kata tanya, kata seru dan kata
perintah. Kemudian guru menerangkan kepada pelajar maksud, jenis perkataan
serta tanda baca yang perlu ada dalam ketiga-tiga jenis kata ini. Pelajar
menyalin nota yang diberikan oleh guru disamping memberi respon yang positif
terhadap topik yang diajar. Guru kemudian memberikan latihan yang terdapat
dalam buku teks di akhir pengajaran.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kedua-dua
kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan respon
yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar dapat
menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 90 peratus daripada
objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai, manakala 10 peratus lagi
tidak tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
10.07.2012/Selasa
|
Masa: 2.35-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Sambungan Pengasasan Kerajaan
Johor.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Menceritakan mengenai pengasasan Empayar Johor.
2.
Mengetahui lokasi ibukota Kerajaan Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Pengasas, Tanah
Jajahan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Keberanian dan
ketabahan dalam perjuangan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang telah
diringkaskan oleh guru di papan hitam mengenai topik yang diajar. Kemudian,
guru menerangkan kepada pelajar mengenai kesinambungan pengasasan kerajaan
Johor. Guru kemudian menyoal kembali kepada pelajar mengenai topik yang telah
diajar berdasarkan peta dan gambar yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K menyalin nota yang
diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap topik
yang diajar. Pelajar memberikan maklum balas yang memberansangkan apabila
guru menanya soalan berkaitan topik kepada mereka.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
11.07.2012/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ TEMA:5; Malaysia Negara
Berdaulat
|
Bil Pelajar: 34/37
|
Tajuk
|
Unit 7: Jentera Pentadbiran Negara
Malaysia
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Mengetahui jentera pentadbiran Negara
Malaysia.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar dipilih oleh guru untuk membaca
petikan teks jentera pentadbiran negara
seperti yang terdapat dalam buku teks
2. Kemudian,
pelajar menyalin nota yang diberikan oleh guru dalam bentuk isi-isi penting
dan pecahan jadual.
3. Guru
kemudian menguji pelajar dengan menyuruh pelajar mengisi semula jadual yang
telah dikosongkan dengan jawapan yang tepat.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar menunjukkan minat dan
memberikan maklum balas yang positif mengenai topik yang diajar berkenaan
dengan jentera pentadbiran Malaysia. Pelajar secara sukarela menjawab dengan
tepat apabila guru menguji mereka dengan beberapa soalan berkaitan dengan
topik pengajaran dan hanya segelintir pelajar yang tidak dapat menjawab
soalan yang diberikan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan pada
hari ini tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
11.07.2012/Rabu
12.07.2012/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35ptg
Masa: 2.00-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Karangan Berbantukan Bahan
Rangsangan
(Gambar Foto)
|
Bil Pelajar 1 G: 36/37
Bil Pelajar 1 C: 35/36
|
Tajuk
|
Kebaikan Bersukan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi sebab dan akibat
dan memberi penerangan berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Perpaduan, kerjasama,
tidak berputus asa, gigih berusaha.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Rujukan Tingkatan
1 Bahasa Melayu, 78 set salinan gambar foto.
|
|
Aktiviti
|
Setiap pelajar diberi salinan fotostat
gambar iaitu kanak-kanak bermain bola sepak. Kemudian, setiap pelajar dipilih
secara rawak untuk memberi pendapat mereka mengenai kebaikan bersukan. Guru
kemudian memilih dan membincangkan kebaikan bersukan yang sesuai. Hasil dari
perbincangan tersebut, guru memberi rangka karangan kepada pelajar dan mereka
kemudiannya disuruh untuk melengkapkan karangan tersebut sebagai latihan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kedua-dua
kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan respon
yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Pelajar yang dipilih secara
rawak dapat memberi idea atau isi karangan yang baik dan tepat. Oleh itu,85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai, manakala 15 peratus
lagi masih tidak mencapai objektif yang ditetapkan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
11.07.2012/Rabu
|
Masa: 4.35-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 31/37
|
Tajuk
|
Latihan Pengukuhan
(subtopik Kegemilangan Kerajaan Johor)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan faktor-faktor kegemilangan
Kerajaan Johor.
2.
Menyenaraikan barang dagangan sama ada tempatan
atau import semasa Johor menjadi pusat perdagangan terkenal.
Aras 2: Pelajar dapat;
3.
Menghuraikan peranan Johor sebagai pusat
perdagangan.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Salasilah, pelabuhan
entrepot, persuratan, pusat keilmuan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menyanjungi dan
memelihara warisan Kesultanan Melayu dan menghargai karya agung bangsa kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,buku rujukan
sejarah, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin latihan yang telah dibuat oleh guru di papan hitam
mengenai topik yang diajar. Kemudian, pelajar menjawab soalan dan menghantar
latihan yang telah dijawab.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin latihan yang
diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap
latihan yang diberikan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
12.07.2012/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 31/37
|
Tajuk
|
Subtopik: Usaha Johor
Menguasai Melaka
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Menceritakan mengenai pengasasan Empayar Johor.
2.
Mengetahui lokasi ibukota Kerajaan Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Tanah Jajahan,
Pengasas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Keberanian dan
ketabahan dalam perjuangan
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,buku rujukan
sejarah, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pengajaran dan pembelajaran tidak
berjalan seperti yang dirancang. Kelas Tingkatan 1L, menghadapi Ujian
Diagnostik Bahasa Inggeris pada waktu ini selama 1 jam 30 minit yang
melibatkan semua tingkatan 1.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran tidak
berjalan seperti yang dirancang. Kelas Tingkatan 1L, menghadapi Ujian
Diagnostik Bahasa Inggeris pada waktu ini selama 1 jam 30 minit yang
melibatkan semua tingkatan 1.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
12.07.2012/Khamis
|
Masa: 4.35-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Subtopik: Kemerosotan
Kerajaan Johor, (Perang Johor-Jambi).
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Memerihalkan perebutan kuasa yang menyebabkan
kemerosotan kerajaan Johor.
2.
Menceritakan tentang Perang Johor-Jambi.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan takhta,
merampas kuasa dan campur tangan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Taat dan setias kepada
Negara dengan berwaspada terhadap anasir yang boleh merosakkan Negara.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,buku rujukan
sejarah, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota dalam bentuk peta
minda yang telah dibuat oleh guru di papan hitam mengenai topik yang diajar.
Kemudian guru memberi penerangan menganai topik ini kepada pelajar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin nota yang
diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap topik
yang diajar.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
12.07.2012/Khamis (1G) ( Bil
Pelajar: 33/36)
13.07.2012/Jumaat (1C) ( Bil
Pelajar: 36/36 )
|
Masa: 5.10-6.20ptg
Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
25/KOMSAS Kasut Kelopak Jantung
|
|
Tajuk
|
Sambungan Cerpen Tempang, Nilai, Pengajaran
dan Latihan dan Latihan Sajak ‘Jangan’.
|
|
Genre
|
Cerpen dan Sajak
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Berunding secara santun untuk mendapatkan persetujuan dan kata
sepakat.
Fokus sampingan:
Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang
relevan.
|
|
Objektif
|
Pada akhir
pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, sabar, hormat menghormati, rajin, berani,
sedia memaafkan orang lain.
|
|
KBT
|
Merumus idea utama dan idea sampingan, menilai dan
membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung dan Buku Aktiviti Bahasa Malaysia Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar perlu ingat kembali jalan cerita cerpen
Tempang.
2.
Pelajar menyalin nota berkaitan nilai dan
pengajaran.
3.
Menjawab
soalan pemahaman berdasarkan cerpen dan sajak yang telah dipelajari.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar di kedua-dua kelas. Beberapa wakil
pelajar yang telah dipilih secara rawak telah berjaya menyatakan pendapat
mereka mengenai cerpen dan sajak yang telah dipelajari. Pelajar juga memahami
jalan cerita yang telah dipelajari disamping dibantu oleh guru untuk
mendapatkan nilai dan pengajaran yang terdapat dalam cerpen ini. Akhir P&P,
guru memberikan latihan pengukuhan berkaitan dengan cerpen Tempang dan sajak
’Jangan’ kepada pelajar.
|
No comments:
Post a Comment