Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
16.07.2012/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) Sejarah Tingkatan 1.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
16.07.2012/Isnin
17.07.2012/Selasa
|
Masa: 5.10-6.20ptg
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Tatabahasa (Peribahasa (Bidalan
dan Pepatah)
|
Bil Pelajar 1 G: 36/37
Bil Pelajar 1 C: 36/36
|
Tajuk
|
Unit 8: Ibu Negara Malaysia dan Unit 9: Indahnya Bumi Kenyalang
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa Melayu Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Bahasa
Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang
diberikan oleh guru berkenaan dengan peribahasa. Kemudian, guru memilih
pelajar secara rawak untuk memberi contoh yang mereka tahu mengenai peribahasa,
bidalan dan pepatah. Guru kemudian menerangkan mengenai perbezaan antara
bidalan dan pepatah. Pelajar kemudian diberi latihan pengukuhan mengenai
bidalan dan pepatah yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan
respon yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar
dapat menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
17.07.2012/Selasa
|
Masa: 2.35-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Bab 1 dan 2
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Ulangkaji Bab 1
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Mendefinisikan istilah sejarah.
2.
Menyenaraikan ciri-ciri sejarah dan
sumber sejarah.
3.
Menyatakan kaedah pengkajian
sejarah
|
|
Konsep dan Istilah
|
Abad, masa, arkeologi, kronologi, sejarawan dan purba.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai tinggalan sejarah.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar membuat ulangkaji
mengenai bab 1. Guru kemudian membantu pelajar untuk memahami dan mengingati
fakta-fakta penting bab 1 sebagai persediaan untuk mereka menjawab Ujian PBS
Sejarah Tingkatan 1.
|
|
Refleksi
|
Ulangkaji Bab 1 bersama kelas
Tingkatan 1 K berjalan dengan lancar. Walaupun ramai pelajar yang tidak
memahami banyak istilah dan tidak dapat mengingati fakta sejarah yang penting
tetapi mereka menunjukkan kesungguhan untuk belajar apabila dibnatu oleh
guru.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
18.07.2012/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29/ TEMA:5; Malaysia Negara
Berdaulat
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Unit
7, A: Badan-Badan Kerajaan (Legislatif, Eksekutif dan Kehakiman).
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Memahami peranan dan tugas
badan-badan kerajaan.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar dipilih oleh guru untuk
membaca petikan teks Badan-Badan Kerajaan
seperti yang terdapat dalam buku teks
2. Kemudian, pelajar menyalin nota yang
diberikan oleh guru dalam bentuk isi-isi penting dan pecahan jadual.
3. Guru kemudian menguji pelajar dengan
menyuruh pelajar mengisi semula jadual yang telah dikosongkan dengan jawapan
yang tepat.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar menunjukkan
minat dan memberikan maklum balas yang positif mengenai topik yang diajar
berkenaan dengan Badan-Badan Kerajaan. Pelajar secara sukarela menjawab
dengan tepat apabila guru menguji mereka dengan beberapa soalan berkaitan
dengan topik pengajaran dan hanya segelintir pelajar yang tidak dapat
menjawab soalan yang diberikan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan pada hari ini tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
18.07.2012/Rabu
19.07.2012/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35ptg
Masa: 2.00-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
28/ Karangan Berbentuk Dialog
|
Bil Pelajar 1 G: 36/37
Bil Pelajar 1 C: 36/36
|
Tajuk
|
Kempen Cegah Salah Laku
Pelajar
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi sebab dan akibat dan memberi penerangan berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, bertanggungjawab, berdisiplin dan beraklak mulia.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Rujukan Tingkatan 1 Bahasa Melayu dan Buku Rujukan Bahasa
Melayu Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan kepada
pelajar mengenai format untuk membuat karangan dialog yang betul. Kemudian,
guru memberi nota mengenai rangka karangan dialog kepada pelajar. Pelajar,
kemudian menyalin rangka karangan yang diberi dalam buku nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di
kedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan
respon yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Pelajar yang dipilih
secara rawak dapat memberi idea atau isi karangan yang baik dan tepat. Oleh
itu,85 peratus daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai,
manakala 15 peratus lagi masih tidak mencapai objektif yang ditetapkan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
18.07.2012/Rabu
|
Masa: 4.35-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Subtopik: Kemerosotan Kerajaan Johor, (Perebutan Kuasa)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Memerihalkan perebutan kuasa yang
menyebabkan kemerosotan kerajaan Johor.
2.
Menyatakan tokoh yang terlibat
dalam perebutan kuasa negeri Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan takhta.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Taat dan setia kepada Negara dengan berwaspada terhadap anasir
yang boleh merosakkan negara.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang telah dibuat oleh guru di papan hitam
mengenai topik yang diajar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin nota
yang diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap
topik pengajaran.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
19.07.2012/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) Sejarah Tingkatan 1.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
19.07.2012/Khamis
|
Masa: 4.35-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Subtopik: Kemerosotan Kerajaan Johor, (Perebutan Takhta)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Memerihalkan perebutan takhta yang
menyebabkan kemerosotan kerajaan Johor.
2.
Menyatakan tokoh yang terlibat
dalam perebutan takhta negeri Johor.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan takhta.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Taat dan setia kepada Negara dengan berwaspada terhadap anasir
yang boleh merosakkan negara.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar menyalin nota yang telah dibuat oleh guru di papan hitam
mengenai topik yang diajar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas Tingkatan 1L ditangguhkan pada minggu hadapan kerana pelajar-pelajar
tingkatan 1L, terlibat menyaksikan persembahan video.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G
|
Tarikh/Hari
|
19.07.2012/Khamis
|
Masa: 5.10-6.20 ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Perhimpunan
|
Bil Pelajar 1 G: 36/37
|
P&P tidak dapat dijalankan akibat perhimpunan yang diadakan
melibatkan semua tingkatan. Oleh itu, P&P kelas tingkatan 1G,akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C
|
Tarikh/Hari
|
20.07.2012/Jumaat
|
Masa: 5.10-6.20 ptg
|
Minggu/Tunjang
|
29/ Ujian PBS Sejarah
|
Bil Pelajar 1 C: 35/36
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas tingkatan 1C untuk Bahasa
Melayu KOMSAS ditangguhkan pada minggu hadapan kerana kelas Tingkatan 1C pada
minngu ini menjalani Ujian PBS Sejarah Tingkatan 1.
|
No comments:
Post a Comment