Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
01.10.2012/Isnin
|
1C: Masa:
12.50-2.00ptg
1G: Masa: 4.35-5.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
40/ Tatabahasa (Ayat Majmuk
Gabungan, Ayat Majmuk Pancangan Relatif dan Ayat Komplemen)
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Unit 25: Parlimen
Negara Kita
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan
menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat
menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa
Melayu Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Pembentukan Kata Dalam Bahasa Melayu.
|
|
Aktiviti
|
Guru
menerangkan maksud Ayat Majmuk Gabungan, Majmuk Pancangan Relatif dan Ayat
Komplemen. Guru mengajar pelajar cara untuk membina ayat majmuk gabungan,
pancangan relative dan komplemen dengan teknik yang betul. Pelajar kemudian
diberi latihan pengukuhan mengenai ketiga-tiga ayat majmuk gabungan,
pancangan relative dan ayat komplemen.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kedua-dua
kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan respon
yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar dapat
menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 80 peratus daripada
objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
01.10.2012/Isnin
|
Masa:
3.10-3.45 ptg
|
Minggu/Tunjang
|
40/ PBS
|
Bil Pelajar:
37/37
|
Tajuk
|
Ujian
Penilaian Berasaskan Sekolah Sejarah Bab 6.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
02.10.2012/Selasa
|
Masa: 3.25-4.00
ptg.
|
Minggu/Tunjang
|
40/ PBS
|
Bil Pelajar:
30/33
|
Tajuk
|
Ujian
Penilaian Berasaskan Sekolah Sejarah Bab 6.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
02.10.2012/Selasa
03.10.2012/Rabu
|
Masa: 4.00-5.10ptg
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
40/ Pendidikan Keselamatan Jalan
Raya
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Unit 3; Pengaruh Rakan Sebaya (Sambungan)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Menaakul, rasional
|
|
Penerapan Nilai
|
rasional, berdisiplin
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia, Buku Aktiviti
|
|
Aktiviti
|
Menyatakan
pendirian, memberikan pendapat dan berhujah, menulis rumusan dan rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas
tingkatan 1C dan 1G berjalan seperti
yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1C dan 1G memberikan respon
yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
03.10.2012/Rabu
|
Masa: 3.25-4.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
40/ Tema 6: Cabaran Masa Depan
|
Bil Pelajar: 33/37
|
Tajuk
|
Unit 10: Perspektif Kemanusiaan,
Had-Had dalam Konflik Bersenjata dan Pelaksanaan Undang-Undang.
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1.
Mengenalpasti peraturan
dan undang-undang untuk mengurangkan kemusnahan dan penderitaan akibat
konflik bersenjata.
2.
Mengetahui peraturan-peraturan
asas dalam Undang-undang Kemanusiaan Antarabangsa.
3.
Membincangkan tentang
pelaksanaan Undang-undang Kemanusiaan Antarabangsa.
|
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar bersama-sama guru membaca petikan teks yang terdapat dalam
buku teks.
2.
Kemudian, guru menunjukkan keratan akhbar
yang berkaitan dengan topik pengajaran.
3.
Guru kemudian menguji pelajar dengan
menyuruh pelajar mengaitkan keratan akhbar dengan topik pengajaran.
4.
Guru menyuruh pelajar menyiapkan nota dan
latihan yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar menunjukkan minat dan
memberikan maklum balas yang positif mengenai topik yang diajar. Pelajar
secara sukarela menjawab soalan apabila guru menguji mereka dengan beberapa
soalan berkaitan dengan topik pengajaran dan hanya segelintir pelajar yang
tidak dapat menjawab soalan yang diberikan. Oleh itu, 80% daripada objektif
yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan bakinya memerlukan pemerhatian
yang khusus daripada guru dari semasa ke semasa.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
03.10.2012/Rabu
|
Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
40/ Bab 10 dan Bab 11.
|
Bil Pelajar: 37/37
|
Tajuk
|
Bab 10-Sarawak dan
Bab11- Sabah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang sejarah Sarawak dan
Sabah.
2. Menyenaraikan kempulan etnik masyarakat Sarawak
dan Sabah
3. Membincangkan kegiatan sosiobudaya masyarakat
Sarawak dan Sabah.
4. Menjelaskan kegiatan ekonomi masyarakat Sarawak
dan Sabah.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Pendidikan formal dan
tidak formal, etnik, tuai rumah, Aki Kopuno, animism
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai dan
mengamalkan tradisi budaya bangsa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru
menerangkan latar belakang, sistem masyarakat, kegiatan sosiobudaya dan
ekonomi masyarakat Sarawak dan Sabah kepada pelajar. Setiap pelajar
dibekalkan sekeping nota bab ini dan mereka perlu menggariskan isi-isi
penting dengan bimbingan guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1L berjalan seperti yang dirancang. Objektif yang ditetapkan pada
hari ini mencapai tahap 80 peratus dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G
|
Tarikh/Hari
|
04.10.2012/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
40/ KOMSAS: Antologi Kasut Kelopak
Jantung
|
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Drama: Pantun Empat Kerat (Teka Teki)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Mereka cipta
|
|
Penerapan Nilai
|
Bertolak ansur, kasih
sayang, tanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, Buku Rujukan.
|
|
Aktiviti
|
Guru
memilih beberapa orang pelajar untuk membaca teks pantun empat kerat ini.
Kemudian guru menyuruh pelajar mencari tema, persoalan, gaya bahasa, nilai,
plot dan pengajaran dengan bimbingan guru. Kemudian pelajar diberi latihan
pengukuhan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas
tingkatan 1C dan 1G berjalan seperti
yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1G dan 1C memberikan respon
yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
04.10.2012/Khamis
|
Masa:
5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
40/ PBS
|
Bil Pelajar:
30/35
|
Tajuk
|
Ujian
Penilaian Berasaskan Sekolah Sejarah Bab 7 dan 9.
|
Tarikh/Hari
|
05.10.2012/Jumaat
|
Masa:2.00-5.30ptg
|
Minggu/Tunjang
|
40/ Peperiksaan Akhir Tahun
Tingkatan 1
|
|
Tajuk
|
Pengajaran dan
Pembelajaran tidak dapat dijalankan kerana pelajar menjalani Peperiksaan
Akhir Tahun Tingkatan 1 Kertas Bahasa Cina/Iban dan Pendidikan Jasmani /Kesihatan.
|
No comments:
Post a Comment