Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
24.09.2012/Isnin
|
1C: Masa:
12.50-2.00ptg
1G: Masa: 4.35-5.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ Tatabahasa (Ayat Aktif dan Ayat
Pasif)
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Unit 22: Tukang Emas
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan
menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat
menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa
Melayu Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Pembentukan Kata Dalam Bahasa Melayu.
|
|
Aktiviti
|
Guru
menerangkan maksud Ayat Aktif dan Ayat Pasif. Guru mengajar pelajar cara
untuk membina ayat aktif dan pasif dengan teknik yang betul. Pelajar kemudian
diberi latihan pengukuhan mengenai Pola Ayat Dasar dan Susunan Ayat Tunggal.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kedua-dua
kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan respon
yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar dapat
menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 80 peratus daripada
objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
22.09.2012/Isnin
|
Masa: 3.10-3.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ Bab 9
|
Bil Pelajar: 37/37
|
Tajuk
|
Sambungan: Sosiobudaya
Masyarakat Melayu Tradisional
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan susun lapis masyarakat Melayu tradisional.
2. Menyenaraikan peranan setiap susun lapis
masyarakat.
3. Menceritakan gaya hidup golongan bangsawan dan
rakyat jelata.
4. Menyenaraikan kegiatan masa lapang.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Golongan pemerintah,
golongan diperintah, golongan Merdeheka, Golongan Hamba
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai dan
mengamalkan tradisi budaya bangsa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru
menerangkan struktur Masyarakat Melayu Tradisional dalam bentuk jadual susun
lapis kepada pelajar. Setiap pelajar dibekalkan sekeping nota bab ini dan
mereka perlu menggariskan isi-isi penting dengan bimbingan guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1L berjalan seperti yang dirancang. Objektif yang ditetapkan pada
hari ini mencapai tahap 80 peratus dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
26.09.2012/Selasa
|
Masa: 3.25-4.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ Bab 9
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Warisan Kesultanan Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
|
|
Konsep dan Istilah
|
Daulat, jajahan, golongan magis, kuasa mutlak, susun
lapis masyarakat.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepatuhan kepada undang-uandang dan pentadbiran.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota dan
perlu menggariskan isi-isi penting berkenaan topik pengajaran. Kemudian,
pelajar perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran kelas Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan
1K mencari dan menggariskan isi penting berpandukan buku teks. Objektif yang
ditetapkan tercapai seperti yang ditetapkan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
25.09.2012/Selasa
26.09.2012/Rabu
|
Masa: 4.00-5.10ptg
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ Pendidikan Keselamatan Jalan
Raya
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Unit 3; Pengaruh Rakan Sebaya
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Menaakul, rasional
|
|
Penerapan Nilai
|
rasional, berdisiplin
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia, Buku Aktiviti
|
|
Aktiviti
|
Menyatakan
pendirian, memberikan pendapat dan berhujah, menulis rumusan dan rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas
tingkatan 1C dan 1G berjalan seperti
yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1C dan 1G memberikan respon
yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai.
|
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
26.09.2012/Rabu
|
Masa: 3.25-4.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ Tema 6: Cabaran Masa Depan
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Sumbangan Kepada Keamanan Dunia,
Undang-Undang Kemanusiaan Antarabangsa
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1.
Mengetahui tentang
kepentingan keamanan sejagat.
2.
Merancang pelbagai
aktiviti untuk member sumbangan kepada keamanan dunia.
3.
Mengetahui
peraturan-peraturan asas dalam Undang-Undang Kemanusiaan Antarabangsa.
4.
Menyatakan kepentingan
Undang-Undang Kemanusiaan Antarabangsa.
|
|
Aktiviti
|
1.
Pelajar bersama-sama guru membaca petikan teks yang terdapat dalam
buku teks.
2.
Guru kemudian menguji pelajar dengan
menyuruh pelajar mengaitkan petikan teks dengan topik pengajaran.
3.
Guru menyuruh pelajar menyiapkan nota dan
latihan yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas 3M berjalan lancar. Kemudian pelajar diberi latihan pengukuhan.
Objektif yang ditetapkan mencapai 70 peratus dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
26.09.2012/Rabu
|
Masa:
5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ PBS
|
Bil Pelajar:
37/37
|
Tajuk
|
Ujian
Penilaian Berasaskan Sekolah Sejarah Bab 5.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
27.09.2012/Khamis
28.09.2012/Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35ptg
Masa: 2.00-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ KOMSAS: Antologi Kasut Kelopak
Jantung
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Drama: Arah Ke Mana
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Mereka cipta
|
|
Penerapan Nilai
|
Bertolak ansur, kasih sayang,
tanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, Buku Rujukan.
|
|
Aktiviti
|
Guru
memilih beberapa orang pelajar untuk membaca teks drama ini. Kemudian guru
menyuruh pelajar mencari tema, persoalan, gaya bahasa, nilai, plot dan
pengajaran dengan bimbingan guru. Kemudian pelajar diberi latihan pengukuhan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas
tingkatan 1C dan 1G berjalan seperti
yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1G dan 1C memberikan respon
yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
27.09.2012/Khamis
|
Masa:
5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ PBS
|
Bil Pelajar:
30/35
|
Tajuk
|
Ujian
Penilaian Berasaskan Sekolah Sejarah Bab 5.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
28.09.2012/Jumaat
|
Masa:
2.00-2.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
39/ PBS
|
Bil Pelajar:
35/37
|
Tajuk
|
Ujian
Penilaian Berasaskan Sekolah Sejarah Bab 5.
|
No comments:
Post a Comment