Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
18.09.2012/Selasa
|
Masa: 3.25-4.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Bab 8
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Sambungan: Kerajaan Melayu Baru (Kelantan, Terengganu,
Selangor dan Negeri Sembilan)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan
asal usul negeri Kelantan, Terengganu, Selnagor dan Negeri Sembilan.
2. Menceritakan
pengasasan kerajaan-kerajaan Melayu yang baru.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Naungan, Demokrasi dan Ufti
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai warisan budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota dan perlu menggariskan isi-isi penting
berkenaan topik pengajaran. Kemudian, pelajar perlu melekatkan kertas nota
tersebut dalam buku nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran kelas Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan
1K mencari dan menggariskan isi penting berpandukan buku teks. Objektif yang
ditetapkan tercapai seperti yang ditetapkan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
18.09.2012/ Selasa
|
1C: Masa: 4.00-5.10ptg
1G: Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Ujian PBS
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Ujian Penilaian
Berasaskan Sekolah Bahasa Melayu (Band
3)
|
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
19.09.2012/Rabu
|
Masa: 3.25-4.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Peperiksaan Gerak Gempur
|
Bil Pelajar: 33/37
|
Tajuk
|
Peperiksaan Percubaan PMR 3 (Bahasa
Inggeris Kertas 2)
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
19.09.2012/Rabu
|
Masa:
5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
38/ PBS
|
Bil Pelajar:
36/37
|
Tajuk
|
Pembetulan
Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) Sejarah Bab 3 dan 4.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan bentuk Kerajaan Awal di Asia Tenggara
2. Menjelaskan kegiatan ekonomi Kerajaan Agraria dan
Kerajaan Maritim di Asia Tenggara.
3. Menerangkan Pentadbiran Kerajaan Awal di Asia
Tenggara.
4. Menyatakan asal usul nama Melaka.
5. Nilaikan kepimpinan Parameswara.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerajaan
Agraria, Kerajaan Maritim, Pelabuhan entrepot, perdagangan, lagenda,
strategic, asal usul, pengasasan, kesultanan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai
sumbangan tamadun awal kita dan berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan
berwawasan.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memulangkan
kembali kertas ujian masing-masing kepada pelajar.
2. Pelajar mengambil
kertas ujian masing-masing.
3. Guru menyuruh
pelajar membuat pembetulan berpandukan buku teks sejarah.
4. Pelajar, kemudian
dibantu oleh guru mencari dan membuat pembetulan dengan jawapan yang betul
seperti yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1L, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 1L, memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
20.09.2012/Khamis
21.09.2012/Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35ptg
Masa: 2.00-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Perlakuan Berisiko
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Mana Lebih Berisiko
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Mereka cipta
|
|
Penerapan Nilai
|
Bertolak ansur.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia, Poster Jalan
Raya yang sibuk, Kad Frasa dan Kad Skala Risiko).
|
|
Aktiviti
|
Mendengar dan memahami, mencipta iklan
dan membuat rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas
tingkatan 1G berjalan seperti yang
dirancang. Walaubagaimanapun, kelas tingkatan 1 C, P&P ditangguh pada
hari Sabtu kerana menjalankan program NILAM. Murid-murid di kelas tingkatan
1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
20.09.2012/Khamis
|
Masa:
5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
38/ PBS
|
Bil Pelajar:
28/33
|
Tajuk
|
Pembetulan
Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) Sejarah Bab 3 dan 4.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
6. Menyenaraikan bentuk Kerajaan Awal di Asia Tenggara
7. Menjelaskan kegiatan ekonomi Kerajaan Agraria dan
Kerajaan Maritim di Asia Tenggara.
8. Menerangkan Pentadbiran Kerajaan Awal di Asia
Tenggara.
9. Menyatakan asal usul nama Melaka.
10. Nilaikan kepimpinan Parameswara.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kerajaan
Agraria, Kerajaan Maritim, Pelabuhan entrepot, perdagangan, lagenda,
strategic, asal usul, pengasasan, kesultanan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai
sumbangan tamadun awal kita dan berbangga dengan pemimpin yang berwibawa dan
berwawasan.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
5. Guru memulangkan
kembali kertas ujian masing-masing kepada pelajar.
6. Pelajar mengambil
kertas ujian masing-masing.
7. Guru menyuruh
pelajar membuat pembetulan berpandukan buku teks sejarah.
8. Pelajar, kemudian
dibantu oleh guru mencari dan membuat pembetulan dengan jawapan yang betul
seperti yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1K, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 1K, memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 80 peratus
daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
21.09.2012/Jumaat
|
Masa: 3.10-3.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Bab 9
|
Bil Pelajar: 37/37
|
Tajuk
|
Sosiobudaya Masyarakat
Melayu Tradisional
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Menyatakan susun lapis masyarakat Melayu
tradisional.
2.
Menyenaraikan peranan setiap susun lapis
masyarakat.
3.
Menceritakan gaya hidup golongan bangsawan dan
rakyat jelata.
4.
Menyenaraikan kegiatan masa lapang.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Golongan pemerintah,
golongan diperintah, golongan Merdeheka, Golongan Hamba
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai dan
mengamalkan tradisi budaya bangsa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan struktur Masyarakat
Melayu Tradisional dalam bentuk jadual susun lapis kepada pelajar. Setiap
pelajar dibekalkan sekeping nota bab ini dan mereka perlu menggariskan
isi-isi penting dengan bimbingan guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1L tidak berjalan seperti yang dirancang. Pelajar Tingkatan 1L
lewat masuk ke kelas akibat pertukaran kelas dan masalah kerusi yang berlaku.
Masa yang tinggal digunakan oleh guru untuk mengajar beberapa topik sahaja. Namun,
fokus murid kurang terhadap P&P akibat keletihan. Oleh itu, objektif yang
ditetapkan hari ini mencapai sasaran sebanyak 50 peratus. P&P akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C
|
Tarikh/Hari
|
22.09.2012/Sabtu
|
Masa: 12.50-2.00
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Perlakuan Berisiko
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
|
Tajuk
|
Mana Lebih Berisiko
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Mereka cipta
|
|
Penerapan Nilai
|
Bertolak ansur.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia, Poster Jalan
Raya yang sibuk, Kad Frasa dan Kad Skala Risiko).
|
|
Aktiviti
|
Mendengar dan memahami, mencipta iklan
dan membuat rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas
tingkatan 1 C tidak dapat dilakukan akibat guru cuti sakit(M/C). P&P akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
22.09.2012/Sabtu
|
Masa: 3.10-3.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
38/ Bab 9
|
Bil Pelajar: 37/37
|
Tajuk
|
Sambungan: Sosiobudaya
Masyarakat Melayu Tradisional
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Menyatakan susun lapis masyarakat Melayu
tradisional.
2.
Menyenaraikan peranan setiap susun lapis
masyarakat.
3.
Menceritakan gaya hidup golongan bangsawan dan
rakyat jelata.
4.
Menyenaraikan kegiatan masa lapang.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Golongan pemerintah,
golongan diperintah, golongan Merdeheka, Golongan Hamba
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai dan
mengamalkan tradisi budaya bangsa.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan struktur Masyarakat
Melayu Tradisional dalam bentuk jadual susun lapis kepada pelajar. Setiap
pelajar dibekalkan sekeping nota bab ini dan mereka perlu menggariskan
isi-isi penting dengan bimbingan guru.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1L tidak berjalan seperti yang dirancang. Guru cuti sakit (M/C) pada
hari ini. P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
No comments:
Post a Comment