Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
27.08.2012/Isnin
|
1C: Masa: 12.50-2.00ptg
1G: Masa: 4.35-5.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Tatabahasa (Imbuhan Pinjaman)
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 34/37
|
Tajuk
|
Unit 16: Pengembaraan
Misteri
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan
menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat
menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa Melayu
Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Pembentukan Kata Dalam Bahasa Melayu.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan maksud Imbuhan Pinjaman
beserta jenis-jenisnya kepada pelajar Bagi imbuhan pinjaman awalan dan akhiran,
guru menerangkan dengan terperinci dan pelajar menyalin nota yang diberikan
dalam buku masing-masing. Pelajar kemudian diberi latihan pengukuhan mengenai
imbuhan pinjaman.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kedua-dua
kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan respon
yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar dapat
menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 80 peratus daripada
objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
27.08.2012/Isnin
|
Masa:
3.25-4.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Bab 8: Kerajaan Negeri-Negeri
Melayu
|
Bil Pelajar:
36/37
|
Tajuk
|
Kerajaan
Melayu Baru (Negeri Sembilan).
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan asal-usul nama Negeri Sembilan
2. Menceritakan pengasasan kerajaan Negeri Sembilan.
3. Menyatakan lokasi kerajaan Negeri Sembilan
4. Menyenaraikan keistimewaan dan keunikan Negeri
Sembilan.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Naungan,
Ufti dan Bunga Emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebanggaan
terhadap warisan kita iaitu menghargai warisan budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerang kepada pelajar mengenai
asal-usul nama, pembentukan kerajaan, keistimewaan dan keunikan negeri Pahang
kepada pelajar. Pelajar menyalin nota dalam buku nota masing-masing. Guru
kemudian memilih pelajar secara rawak dan menyoal kembali topik pengajaran.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan
1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin nota yang diberikan
oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap topik yang
diajar. Oleh itu, 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini
tercapai dan bakinya 20 peratus memerlukan pemerhatian yang khusus daripada
guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
28.08.2012/Selasa
|
Masa: 3.25-4.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Bab 7
|
Bil Pelajar: 30/33
|
Tajuk
|
Pengasasan Kerajaan
Johor (Pengaruh Syarikat Hindia Timur Belanda)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Memerihalkan latar belakang Syarikat Hindia
Timur Belanda.
2.
Menceritakan kronologi penguasaan Syarikat
Hindia Timur Belanda.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Perebutan takhta ,
merampas kuasa dan campur tangan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Taat dan setia pada
Negara.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota berkenaan topik
pengajaran. Pelajar perlu menggaris isi-isi penting tersebut dengan dibantu
oleh guru. Kemudian, pelajar perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku
nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K menggaris jawapan
berpandukan buku teks. Walaubagaimanapun, hanya separuh pengajaran sahaja
yang dapat diselesaikan. Oleh itu, pengajaran akan disambung pada minggu
hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1 C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
28.08.2012/Selasa (1C) Bil.
Pelajar:36/36
29.08.2012/Rabu (1G) Bil. Pelajar:
34/37
|
Masa: 4.00-5.10ptg
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
35/ PBS
|
|
Tajuk
|
Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah Bahasa
Melayu
|
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
29.08.2012/Rabu
|
Masa: 3.25-4.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Tema 5: Malaysia Negara
Berdaulat
|
Bil Pelajar: 32/37
|
Tajuk
|
Perkhidmatan Cemerlang Negara
Terbilang, Berkhidmat Untuk Negara dan Pentadbiran Cekap Negara Maju.
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Mengenalpasti pasti agensi-agensi/jabataan-jabatan di bawah
kementerian-kementerian di Malaysia.
2. Menyatakan peranan agensi-agensi/jabatan-jabatan di bawah
kementerian di Malaysia.
3. Menghargai peranan agensi-agensi/jabatan-jabatan di bawah
kementerian-kementerian di Malaysia.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar bersama-sama guru membaca petikan
teks yang terdapat dalam buku teks.
2. Kemudian,
guru menunjukkan beberapa logo yang berkaitan dengan topik pengajaran.
3. Guru kemudian menguji pelajar dengan
menyuruh pelajar mengaitkan logo dengan topik pengajaran.
4. Guru menyuruh pelajar menyiapkan nota dan
latihan yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar menunjukkan minat dan
memberikan maklum balas yang positif mengenai topik yang diajar. Pelajar
secara sukarela menjawab soalan apabila guru menguji mereka dengan beberapa
soalan berkaitan dengan topik pengajaran dan hanya segelintir pelajar yang
tidak dapat menjawab soalan yang diberikan. Oleh itu, 80% daripada objektif
yang ditetapkan pada hari ini tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
29.08.2012/Rabu
|
Masa:
5.10-6.20-.ptg
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Bab 8: Warisan Kesultanan
Melayu
|
Bil Pelajar:
36/37
|
Tajuk
|
Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1: Mendefinisikan konsep daulat dan
tulah.
2: Menyenaraikan ciri-ciri yang
mengukuhkan daulat.
3: Menamakan alat-alat kebesaran
negeri-negeri Melayu.
4: Mengumpul maklumat tentang peranan pembesar di peringkat jajahan
dan
daerah.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Daulat,
Jajahan, golongan magis, kuasa mutlak dan susun lapis pembesar.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepatuhan
kepada undang-undang dan pentadbiran.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih pelajar secara rawak untuk membaca
petikan dalam buku teks.
2. Guru menerangkan
kembali kepada pelajar mengenai daulat,tulah, ciri-ciri dan alat-alat
kebesaran negeri Melayu kepada pelajar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1L, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 1L, memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah. Oleh itu,
80 peratus daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G
|
Tarikh/Hari
|
30.08.2012
Khamis
|
Masa: 12.50-2.00ptg
Bil Pelajar: 35/37
|
Minggu/Tunjang
|
35/ PBS
|
|
Tajuk
|
Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah Bahasa
Melayu
|
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
30.08.2012/Khamis
|
Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Bab 8: Kerajaan Negeri-Negeri
Melayu
|
Bil Pelajar: 30/33
|
Tajuk
|
Kerajaan Melayu Yang
Tua (Kedah, Perak dan Pahang)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan asal-usul nama negeri Kedah, Perak dan
Pahang.
2. Menceritakan pengasasan kerajaan Kedah, Perak dan
Pahang.
3. Menyatakan lokasi kerajaan Kedah, Perak dan Pahang.
4.
Menyenaraikan
keistimewaan dan keunikan Kedah, Perak dan Pahang.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Naungan, ufti dan
demokrasi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Keunikan
kerajaan-kerajaan Melayu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota berbentuk isi
tempat kosong berkenaan topik pengajaran. Pelajar perlu mengisi tempat kosong
tersebut dengan jawapan yang terdapat dalam buku teks dibantu oleh guru.
Kemudian, pelajar perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku nota
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K tidak berlaku seperti yang dirancang. Hal ini kerana pada waktu
ini semua pelajar tingkatan 1 dan 2 dikehendaki menghadiri perhimpunan
sempena menyambut Hari Kemerdekaan peringkat sekolah. Oleh itu, pengajaran dan
pembelajaran akan disambung pada minggu hadapan.
|
Tarikh/Hari
|
31.08.2012 (Jumaat)
|
|
Minggu/Tunjang
|
35/ Cuti Sekolah Sempena Hari Merdeka
|
|
No comments:
Post a Comment