Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
10.09.2012/Isnin
|
1C: Masa: 12.50-2.00ptg
1G: Masa: 4.35-5.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Tatabahasa (Pola Ayat Dasar dan
Susunan Ayat Tunggal)
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 36/36
|
Tajuk
|
Unit 22: Tukang Emas
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Menilai dan
menyelesaikan masalah
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, hormat
menghormati, keadilan dan kerjasama.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks Bahasa Melayu
Tingkatan 1 dan Buku Rujukan Pembentukan Kata Dalam Bahasa Melayu.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerangkan maksud Pola Ayat Dasar
beserta jenis-jenisnya kepada pelajar Bagi Sususnan Ayat Tunggal, guru
menerangkan dengan terperinci teknik yang betul untuk menyongsangkan ayat
tunggal dan pelajar menyalin nota yang diberikan dalam buku masing-masing.
Pelajar kemudian diberi latihan pengukuhan mengenai Pola Ayat Dasar dan
Susunan Ayat Tunggal.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kedua-dua
kelas berjalan dengan lancar. Pelajar di kedua-dua kelas memberikan respon
yang baik sepanjang aktiviti P&P berlangsung. Hampir semua pelajar dapat
menjawab latihan yang diberikan oleh guru. Oleh itu, 80 peratus daripada
objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
10.09.2012/Isnin
|
Masa:
3.25-4.00ptg.
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Bab 9: Warisan Kesultanan
Melayu
|
Bil Pelajar:
32/37
|
Tajuk
|
Sambungan
Sistem Pemerintahan dan Pentadbiran Negeri Sembilan
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Membina struktur pentadbiran Kerajaan-Kerajaan
Melayu dan Negeri Sembilan
2. Memerihalkan sistem pentadbiran Negeri Sembilan.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Unit
politik, Luak, Buapak, Perut, Pembahagian pusaka, suku, waris.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepatuhan
kepada undang-undang dan pentadbiran.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, kapur,
bendera Negeri Sembilan dan buku
rujukan sejarah tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Guru menunjukkan bendera Negeri Sembilan kepada pelajar dan mengaitkan
bendera tersebut dengan isi pengajaran iaitu mengenai system pemerintahan dan
pentadbiran. Guru kemudian membuat jadual pembahagian mengenai adat
Temenggung dan adat Perpatih dan menyuruh pelajar menyalin jadual tersebut
dalam buku nota masing-masing. Guru menerangkan struktur pentadbiran Negeri Sembilan
berbentuk piramid dan menyuruh pelajar menyalin nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan
1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin nota yang diberikan
oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap topik yang
diajar. Oleh itu, 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini
tercapai dan bakinya 20 peratus memerlukan pemerhatian yang khusus daripada
guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
11.09.2012/Selasa
|
Masa:
3.25-4.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Bab 8: Kerajaan Negeri-Negeri
Melayu
|
Bil Pelajar:
30/35
|
Tajuk
|
Kerajaan Melayu
Tua (Kerajaan Negeri Pahang).
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan asal-usul nama kerajaan-kerajaan Melayu
iaitu Pahang.
2. Menceritakan pengasasan kerajaan Pahang.
3. Menyatakan lokasi kerajaan Pahang.
4. Menyenaraikan keistimewaan dan keunikan negeri
Pahang.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Naungan,
Ufti dan Bunga Emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebanggaan
terhadap warisan kita iaitu menghargai warisan budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
kertas fotostat nota, gambar bendera Pahang, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerang kepada pelajar mengenai asal-usul nama, pembentukan
kerajaan, keistimewaan dan keunikan negeri Pahang kepada pelajar. Kemudian,
guru memberi latihan pengukuhan berbentuk teka silang kata kepada pelajar.
Pelajar menyalin nota dalam buku nota masing-masing dan melengkapkan teka
silang kata yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan
1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K menggariskan isi-isi penting
dalam kertas nota yang diberikan oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat
terhadap topik yang diajar. Oleh itu, 70 peratus daripada objektif yang
ditetapkan pada hari ini tercapai dan bakinya 30 peratus memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1C dan 1G
|
Tarikh/Hari
|
11.09.2012/Selasa
12.09.2012/Rabu
|
Masa: 4.00-5.10ptg
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Keselamatan Jalan Raya
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Tajuk
|
Penggunaan Jalan Raya dan Masalahnya.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Pengurusan grafik
|
|
Penerapan Nilai
|
Sayang akan diri dan
keluarga.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Pendidikan Keselamatan
Jalan Raya dalam Mata Pelajaran Bahasa Malaysia.
|
|
Aktiviti
|
Membentangkan idea, memberikan respon, mencatat maklumat,
menulis rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas
tingkatan 1C dan 1G berjalan seperti
yang dirancang. Murid-murid di kedua-dua kelas memberikan respon yang baik
sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan
tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
12.09.2012/Rabu
|
Masa: 3.25-4.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Tema 6: Cabaran Masa Depan
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Sumbangan Kepada Keamanan Dunia,
Undang-Undang Kemanusiaan Antarabangsa
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Mengetahui tentang kepentingan keamanan sejagat.
2. Merancang pelbagai aktiviti untuk member sumbangan kepada
keamanan dunia.
3. Mengetahui peraturan-peraturan asas dalam Undang-Undang
Kemanusiaan Antarabangsa.
4. Menyatakan kepentingan Undang-Undang Kemanusiaan Antarabangsa.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar bersama-sama guru membaca petikan
teks yang terdapat dalam buku teks.
2. Guru kemudian menguji pelajar dengan
menyuruh pelajar mengaitkan petikan teks dengan topik pengajaran.
3. Guru menyuruh pelajar menyiapkan nota dan
latihan yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas 3M tidak dapat dijalankan ekoran perhimpunan khas untuk semua pelajar
Tingkatan 3. Oleh itu, P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
12.09.2012/Rabu
|
Masa:
5.10-6.20-.ptg
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Bab 9: Warisan Kesultanan
Melayu
|
Bil Pelajar:
36/37
|
Tajuk
|
Sistem Perundangan Kerajaan Melayu
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1: Menceritakan tentang latar
belakang Adat Temenggung dan Adat Perpatih.
2: Menyatakan prinsip-prinsip Adat
Temenggung dan Adat Perpatih.
3: Menyenaraikan prinsip-prinsip
yang terkandung dalam Hukum Kanun
Melaka , Undang-Undang Laut
Melaka, Undang-Undang 99 Perak, Undang-
Undang Pahang, Undang-Undang
Kedah dan Sistem perundangan di
Kelantan.
4:
Membandingkan undang-undang adat dengan undang-undang bertulis.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Undang-Undang
bertulis, Undang-Undang tidak bertulis, Undang-undang Adat.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai
sistem perundangan tradisi
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih pelajar secara rawak untuk membaca
petikan dalam buku teks.
2. Guru menerangkan
kembali kepada pelajar mengenai undang-undang adat dan undang-undang bertulis
kepada pelajar secara teperinci.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1L, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 1L, memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah. Oleh itu,
80 peratus daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
13.09.2012/Khamis (1G) ( Bil
Pelajar: 34/36)
14.09.2012/Jumaat (1C) ( Bil
Pelajar: 36/36 )
|
Masa: 3.25-4.35ptg
Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
37/ KOMSAS ANTOLOGI KASUT KELOPAK
JANTUNG
|
|
Tajuk
|
Hikayat
Merakarma
|
|
Genre
|
Prosa Tradisional
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Berunding secara santun untuk mendapatkan persetujuan dan kata
sepakat.
Fokus sampingan:
Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang
relevan.
|
|
Objektif
|
Pada akhir
pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih sayang, sabar, pemaaf, rajin, berani, mengambil
berat dan tidak berputus asa.
|
|
KBT
|
Merumus idea utama dan idea sampingan, menilai dan
membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung dan Buku Aktiviti Bahasa Malaysia Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru meminta pandangan pelajar tentang Hikayat
Merakarma.
2.
Guru
membimbing pelajar mencari sinopsis, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran yang terdapat dalam prosa tradisional ini.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar di kedua-dua kelas. Beberapa wakil
pelajar yang telah dipilih berjaya melakonkan kembali drama ini. Pelajar juga
memahami jalan cerita yang telah dipelajari disamping dibantu oleh guru untuk
mendapatkan watak dan perwatakan, gaya bahasa, plot, latar, nilai dan pengajaran
yang terdapat dalam drama ini. Objektif yang ditetapkan mencapai tahap 85%
dan bakinya memerlukan pemerhatian khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
13.09.2012/Khamis
|
Masa: 4.10-5.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Bab 8
|
Bil Pelajar: 29/33
|
Tajuk
|
Kerajaan Melayu Baru
(Kelantan, Terengganu, Selangor dan Negeri Sembilan)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Menceritakan asal usul negeri Kelantan,
Terengganu, Selnagor dan Negeri Sembilan.
2.
Menceritakan pengasasan kerajaan-kerajaan Melayu
yang baru.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Naungan, Demokrasi dan
Ufti
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai warisan
budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Semua pelajar diberi nota dan perlu
menggariskan isi-isi penting berkenaan topik pengajaran. Kemudian, pelajar
perlu melekatkan kertas nota tersebut dalam buku nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K mencari dan
menggariskan isi penting berpandukan buku teks. Objektif yang ditetapkan
tercapai seperti yang ditetapkan. Oleh itu, pengajaran akan disambung pada
minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
14.09.2012/Jumaat
|
Masa: 2.50-3.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Bab 9
|
Bil Pelajar: 36/37
|
Tajuk
|
Kegiatan Ekonomi di
Negeri-Negeri Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras
1: Pelajar dapat;
1.
Mendefinisikan konsep sara diri.
2.
Mengumpul maklumat tentang kegiatan
perlombongan, kraftangan dan perdagangan.
3.
Member contoh mata wang yang digunakan
4.
Menyatakan sistem cukai yang diperkenalkan.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Sara diri, bebas cukai,
sistem serah, sistem kerah, cukai labuh batu.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berbangga dengan bumi
kita yang bertuah.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis
dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
Pelajar telah menyalin nota untuk
subtopik ini. Guru hanya menerang kembali kronologi untuk subtopik dengan
penjelasan sesetengah istilah atau konsep supaya pelajar-pelajar lebih
memahami.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas
Tingkatan 1L berjalan dengan lancar. Pelajar Tingkatan 1L mendengar
penerangan guru berkenaan topik yang diajar. Pelajar juga kerap bertanya mengenai
susuatu istilah yang mereka kurang fahami. Pelajar juga memberi respon yang
positif apabila disoal oleh guru. Oleh itu, objektif yang ditetapkan hari ini
mencapai sasaran sebanyak 80 peratus. P&P akan disambung pada minggu
hadapan.
|
Tarikh/Hari
|
15.09.2012/ Sabtu
SEMINAR KEIBUPAAAN PIBG ANJURAN PIBG
SMK SERIAN
|
Masa: 7.45-12.30 tghri
|
No comments:
Post a Comment