Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
03.09.2012/ Isnin
|
1C: Masa: 12.50-2.00ptg
1G: Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
36/ Ujian PBS
|
Bil Pelajar 1 C: 35/36
Bil Pelajar 1 G: 34/36
|
Tajuk
|
Sambungan Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah
Bahasa Melayu (Band 1)
|
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
03.09.2012/Isnin
|
Masa:
3.25-4.00ptg.
|
Minggu/Tunjang
|
36/ Bab 9: Warisan Kesultanan
Melayu
|
Bil Pelajar:
35/37
|
Tajuk
|
Sistem
Pemerintahan dan Pentadbiran Negeri Sembilan
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Membina struktur pentadbiran Kerajaan-Kerajaan
Melayu dan Negeri Sembilan
2. Memerihalkan sistem pentadbiran Negeri Sembilan.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Unit
politik, Luak, Buapak, Perut, Pembahagian pusaka, suku, waris.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepatuhan
kepada undang-undang dan pentadbiran.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, kapur,
bendera Negeri Sembilan dan buku
rujukan sejarah tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
Guru menunjukkan bendera Negeri Sembilan kepada pelajar dan mengaitkan
bendera tersebut dengan isi pengajaran iaitu mengenai system pemerintahan dan
pentadbiran. Guru kemudian membuat jadual pembahagian mengenai adat
Temenggung dan adat Perpatih dan menyuruh pelajar menyalin jadual tersebut
dalam buku nota masing-masing. Guru menerangkan struktur pentadbiran Negeri
Sembilan berbentuk piramid dan menyuruh pelajar menyalin nota
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan
1L berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1L menyalin nota yang diberikan
oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat dan respon terhadap topik yang
diajar. Oleh itu, 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini
tercapai dan bakinya 10 peratus memerlukan pemerhatian yang khusus daripada
guru.
|
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
04.09.2012/Selasa
|
Masa:
3.25-4.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
36/ Bab 8: Kerajaan Negeri-Negeri
Melayu
|
Bil Pelajar:
30/35
|
Tajuk
|
Kerajaan
Melayu Tua (Kerajaan Negeri Kedah).
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan asal-usul nama kerajaan-kerajaan Melayu
iaitu Kedah.
2. Menceritakan pengasasan kerajaan Kedah.
3. Menyatakan lokasi kerajaan Kedah
4. Menyenaraikan keistimewaan dan keunikan negeri
Kedah.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Naungan,
Ufti dan Bunga Emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebanggaan
terhadap warisan kita iaitu menghargai warisan budaya negeri-negeri Melayu.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
kertas fotostat teka silang kata, gambar bendera Kedah, papan tulis dan
kapur.
|
|
Aktiviti
|
Guru menerang kepada pelajar mengenai asal-usul nama, pembentukan
kerajaan, keistimewaan dan keunikan negeri Kedah kepada pelajar. Kemudian,
guru memberi latihan pengukuhan berbentuk teka silang kata kepada pelajar.
Pelajar menyalin nota dalam buku nota masing-masing dan melengkapkan teka
silang kata yang diberi.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas Tingkatan
1K berjalan dengan lancar. Pelajar tingkatan 1K menyalin nota yang diberikan
oleh guru. Pelajar juga menunjukkan minat terhadap topik yang diajar. Hampir
separuh pelajar dapat menjawab teka silang kata yang diberi. Oleh itu, 70
peratus daripada objektif yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan bakinya
30 peratus memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
04.09.2012/ Selasa
05.09.2012/Rabu
|
1C: Masa: 4.00-5.10ptg
1G: Masa: 12.50-2.00ptg
|
Minggu/Tunjang
|
36/ Ujian PBS
|
Bil Pelajar 1 C: 35/36
Bil Pelajar 1 G: 34/36
|
Tajuk
|
Ujian Penilaian
Berasaskan Sekolah Bahasa Melayu (Band
2)
|
|
Mata Pelajaran
|
Pendidikan Sivik dan Kewarganegaraan
|
Tingkatan: 3M
|
Tarikh/Hari
|
05.09.2012/Rabu
|
Masa: 3.25-4.35ptg
|
Minggu/Tunjang
|
36/ Tema 6: Cabaran Masa Depan
|
Bil Pelajar: 30/37
|
Tajuk
|
Unit 9: Mengekalkan Keamanan Negara
dan Sejagat (Ancaman Dalaman dan Ancaman Luaran).
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Pelajar dapat:
1. Menyedari tentang kepentingan keamanan Negara dan sejagat.
2. Menjalankan tanggungjawab menjaga keamanan Negara dan sejagat.
3. Menghargai keamanan Negara dan sejagat.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar bersama-sama guru membaca petikan
teks yang terdapat dalam buku teks.
2. Kemudian,
guru menunjukkan keratan akhbar yang berkaitan dengan topik pengajaran.
3. Guru kemudian menguji pelajar dengan menyuruh
pelajar mengaitkan keratan akhbar dengan topik pengajaran.
4. Guru menyuruh pelajar menyiapkan nota dan
latihan yang terdapat dalam buku teks.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
kelas 3M berjalan dengan lancar. Kebanyakan pelajar menunjukkan minat dan
memberikan maklum balas yang positif mengenai topik yang diajar. Pelajar
secara sukarela menjawab soalan apabila guru menguji mereka dengan beberapa
soalan berkaitan dengan topik pengajaran dan hanya segelintir pelajar yang
tidak dapat menjawab soalan yang diberikan. Oleh itu, 80% daripada objektif
yang ditetapkan pada hari ini tercapai dan bakinya memerlukan pemerhatian
yang khusus daripada guru dari semasa ke semasa.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
05.09.2012/Rabu
|
Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
36/ Ujian PBS
|
Bil Pelajar: 35/37
|
Tajuk
|
Ujian Penilaian Berasaskan
Sekolah (PBS) Sejarah (Bab 3 dan 4) Tingkatan 1.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1G dan 1C
|
Tarikh/Hari
|
06.09.2012/Khamis (1G) ( Bil
Pelajar: 35/36)
07.09.2012/Jumaat (1C) ( Bil
Pelajar: 36/36 )
|
Masa: 3.25-4.35ptg
Masa: 2.00-3.10ptg
|
Minggu/Tunjang
|
36/ KOMSAS ANTOLOGI KASUT KELOPAK
JANTUNG
|
|
Tajuk
|
Sajak: Diari Lama
|
|
Genre
|
Sajak
|
|
Hasil Pembelajaran:
|
Fokus utama:
Berunding secara santun untuk mendapatkan persetujuan dan kata
sepakat.
Fokus sampingan:
Menyatakan pendirian yang jelas dengan mengemukakan maklumat yang
relevan.
|
|
Objektif
|
Pada akhir
pengajaran & pembelajaran, pelajar dapat:
|
|
Sistem Bahasa
|
Kata
Pascakata
|
|
Penerapan Nilai
|
Nasionalisme, cinta akan negara , kasih sayang, bangga,
tidak berputus asa, gigih dan mengenang jasa.
|
|
KBT
|
Merumus idea utama dan idea sampingan, menilai dan
membuat kesimpulan
|
|
Persediaan Guru
|
Antologi
KOMSAS, Kasut Kelopak Jantung dan Buku Aktiviti Bahasa Malaysia Tingkatan 1.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih beberapa orang pelajar untuk
membaca sajak.
2.
Pelajar yang terpilih perlu membaca dengan penuh
gaya dihadapan kelas.
3.
Guru
membimbing pelajar mencari tema, persoalan dan ciri-ciri sajak, gaya bahasa,
nilai dan pengajaran yang terdapat dalam sajak ini.
|
|
Refleksi
|
Sesi pengajaran dan
pembelajaran berjalan dengan lancar di kedua-dua kelas. Beberapa wakil
pelajar yang telah dipilih berjaya menghayati dan membaca sajak ini. Pelajar
juga memahami maksud sajak yang tersirat disamping dibantu oleh guru untuk mendapatkan
tema, persoalan, gaya bahasa, bentuk, nilai dan pengajaran yang terdapat
dalam sajak ini. Objektif yang ditetapkan mencapai tahap 75% dan bakinya
memerlukan pemerhatian khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1K
|
Tarikh/Hari
|
06.09.2012/Khamis
|
Masa: 5.10-6.20ptg
|
Minggu/Tunjang
|
36/ Ujian PBS
|
Bil Pelajar: 30/35
|
Tajuk
|
Ujian Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) Sejarah (Bab 3 dan 4) Tingkatan 1.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 1L
|
Tarikh/Hari
|
07.09.2012/Jumaat
|
Masa: 3.10-3.45ptg
|
Minggu/Tunjang
|
36/PBS
|
Bil Pelajar: 37/37
|
Tajuk
|
Sambungan Ujian
Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) Sejarah (Bab 4) Tingkatan 1.
|
No comments:
Post a Comment