RPH MINGGU
KE-5. (28.01.2013-02.02.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
28/01/2013 (Isnin)
29/01/2013 (Selasa)
|
Masa: 2.00-2.35
(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa:
3.25-4.00 (2B),
|
Minggu/Tunjang
|
5/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Ulangkaji:
Perpecahan Kepulauan Melayu (Perjanjian Inggeris-Belanda 1824)
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 2: Pelajar dapat;
1. Membincangkan Perjanjian Inggeris Belnada dan
kesannya.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Pusat
Perdagangan Bebas, Negeri-Negeri Selat, Jajahan Mahkota, Laluan Kapal Dagang.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai perpecahan Kepulauan Melayu dan kesannya.
2. Guru kemudian
menyuruh pelajar melukis peta seperti yang terdapat buku teks sejarah.
3. Pelajar menyalin
nota dan melukis peta dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
65% sahaja manakala 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan
baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga
melaksanakan aktiviti PBS Band 3 (B3D1E1).
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
28.01.2013/Isnin
29.01.2013/Selasa
|
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ Unit 4: Manisnya
Senyumanmu
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Golongan
Kata Kerja
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Kerja Transitif dan Tak Transitif kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Kerja Transitif dan Tak Transitif kepada
pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Kerja Transitif dan Tak
Transitif untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.
Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada
pelajar.
5.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Kerja
Transitif dan Kata Kerja Tak Transitif. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
29.01.2013/Selasa
30.01.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Novel: Sambungan
Novel Istana Menanti
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan
bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tema novel Istana Menanti kepada pelajar.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari persoalan, watak dan
perwatakan, plot yang terdapat dalam novel ini.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Walaubagaimanapun, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran tidak sempat dijalankan. Oleh itu, 70% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru. P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
30/01/2013 (Rabu)
31/01/2013 (Khamis)
01/02/2013(Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00
(2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
5/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Ulangkaji
Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan sebab-sebab British mengambil Pulau
Pinang, Singapura, Seberang Perai dan Melaka
2. Memerihalkan penapakan British di Pulau Pinang,
Seberang Perai, Singapura dan Melaka.
Aras 2:
1. Menghuraikan proses pembentukan Negeri-Negeri Selat.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan,
Negeri-Negeri Selat, Jajahan Mahkota.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
secara rumusan keseluruhan Bab 1.
2. Guru kemudian bertanya
kembali kepada pelajar beberapa soalan berkenaan Bab 1 terutamanya mengenai
kajian peta.
3. Pelajar mendengar
dan menambah beberapa nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Guru turut
melaksanakan aktiviti PBS Band 4 (B4 D1 E1) di kedua-dua kelas ini. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M guru tidak menjankan aktiviti PBS kerana tahap penguasaan
mereka tidak mencapai Band 4. 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan
untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
30.01.2013/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ Karangan Jenis Fakta
|
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Kebaikan Telefon
Bimbit.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menulis pendahuluan, perenggan isi
dan menulis penutup karangan jenis fakta.
2.
Mengarang karangan fakta ini dengan
betul.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menanyakan soalan mengenai kebaikan telefon bimbit untuk menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai topik karangan.
2.
Guru kemudian membincangkan bagaimana untuk mengembangkan karangan
berdasarkan isi-isi yang telah dibincangkan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Semua pelajar di kedua-dua kelas dapat mengarang karangan jenis
ini dengan baik. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai
sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
29/01/2013 (Selasa)
30/01/2013 (Rabu)
01/02/2013(Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20
(2C)
Masa: 4.35-5.10 (2M).
Masa:
3.25-4.00 (2B),
|
Minggu/Tunjang
|
5/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Dasar Campur Tangan British di Negeri-Negeri
Melayu.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan faktor-faktor yang menyebabkan campur
tangan British di Negeri-Negeri Melayu.
2. Menyatakan maksud Revolusi Perindustrian.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Revolusi
Perindustrian, Dasar Campur Tangan, Perebutan Takhta.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berwaspada terhadap unsure-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai Revolusi Perindustrian dan Faktor-faktor yang mendorong campur
tangan British.
2. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C DAN 2M memberi respon
dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B,2C DAN 2M mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
||
Tarikh/Hari
|
02.02.2013/Sabtu
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
||
Minggu/Tunjang
|
5/ Ulangkaji: Hari
Pertama di Sekolah Menengah.
|
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
||
Tajuk
|
Berkenalan Dengan
Rakan Baru, Kata Nama, Kata Kerja, Kata Adjektif dan Kata Sendi Nama.
|
|||
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|||
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|||
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|||
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|||
Aktiviti
|
1.
Guru membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan dan menyuruh
mereka membaca petikan perbualan seperti yang terdapat dalam buku teks.
2.
Guru kemudian memilih pelajar secara rawak untuk membaca petikan teks
yang diberi dengan menyebut bebrapa perkataan yang susah dengan betul.
3.
Guru menerangkan sedikit sebanyak mengenai 4 jenis kata kepada
pelajar dan menyuruh pelajar mengisi jawapan dalam kertas yang diberi.
|
|||
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Semua pelajar di kedua-dua kelas dapat mengarang karangan jenis
ini dengan baik. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai
sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
Guru turut melaksanakan aktiviti PBS Band 1 ( B1DL1E1, B1DB1E1, B1DT1E1).
|
|||
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
02/02/2013 (Sabtu)
|
Masa: 2.00-3.10 (2M).
|
Minggu/Tunjang
|
5/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
35 (2M)
|
Tajuk
|
Ulangkaji
Bab 1: Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan British.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan sebab-sebab British mengambil Pulau
Pinang, Singapura, Seberang Perai dan Melaka
2. Memerihalkan penapakan British di Pulau Pinang,
Seberang Perai, Singapura dan Melaka.
Aras 2:
3. Menghuraikan proses pembentukan Negeri-Negeri Selat.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan,
Negeri-Negeri Selat, Jajahan Mahkota.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
secara rumusan keseluruhan Bab 1.
2. Guru kemudian
bertanya kembali kepada pelajar beberapa soalan berkenaan Bab 1 terutamanya
mengenai kajian peta.
3. Pelajar mendengar
dan menambah beberapa nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2M berjalan seperti yang dirancang.
Walaubagaimanapun, hamper separuh kelas tidak hadir menyebabkan guru membuat
kuiz berkaitan dengan bab 1. 70% daripada objektif yang ditetapkan untuk
kelas 2M mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment