RPH MINGGU
KE-15. (08.04.2013-13.04.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
08/04/2013 (Isnin)
11/04/2013 (Khamis)
12/042013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
15/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sultan Abu
Bakar “Bapa Permodenan Johor”
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan latar belakang Sultan Abu Bakar.
2. Menyenaraikan usaha-usaha Sultan Abu Bakar dalam
usaha memodenkan pentadbiran Johor
Aras 2:
1:
Menghuraikan isi kandungan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, bunga emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berdiplomasi
dengan membuat keputusan secara bijaksana.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai usaha-usaha yang dilakukan oleh Sultan Abu Bakar dalam memodenkan
negeri Johor.
2. Guru kemudian
menerangkan kepada pelajar mengenai isi kandungan Undang-Undang Tubuh
Kerajaan Johor.
3. Guru memberi
latihan berkenaan topik pengajaran kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin
nota dan latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang
positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan
2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh
latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 50% dan memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru untuk P&P yang akan datang.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
08.04.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ Unit 11: Sukan Memanah
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 33/33
|
Tajuk
|
Kata Sendi Nama
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud kata sendi nama
kepada pelajar.
2. Guru menerangkan contoh ayat kata sendi
nama kepada pelajar.
3. Guru kemudian memberi latihan berkaitan
topik pengajaran kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
09.04.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Sajak: Lebah dan Madu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan, latar, plot,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2. Guru memberi latihan berkenaan dengan
sajak yang telah dipelajari.
3. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
8/04/2013 (Isnin)
10/04/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
3.25-4.00 (2C)
Masa:
4.00-5.10 (2B)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Pemimpin
Johor Yang Berwibawa
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan nama-nama pemimpin Johor yang
berwibawa.
2. Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor
dalam memodenkan negeri Johor.
Aras 3:
1. Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan
pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kejituan
visi dan misi menjamin keunggulan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
tugas dan peranan pemimpin-pemimpin Johor yang berwibawa.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang
positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan
2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh
latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 70% dan memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
9/04/2013 (Selasa)
11/04/2013 (Khamis)
12/04/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan:
Pemimpin Johor Yang Berwibawa
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
3. Menyenaraikan nama-nama pemimpin Johor yang
berwibawa.
4. Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor
dalam memodenkan negeri Johor.
Aras 3:
2. Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan
pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kejituan
visi dan misi menjamin keunggulan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
4.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran
kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
5.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
tugas dan peranan pemimpin-pemimpin Johor yang berwibawa.
6.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang
positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan
2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh
latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 70% dan memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut membuat Penilaian
Berasaskan Sekolah (PBS) untuk bab 3 di ketiga-tiga kelas ini iaitu BAND 1
(B1E1E6), (B1D1E7) dan (B2D1E5).
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
10/04/2013 (Rabu)
11/04/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
15/ Karangan Jenis Berita
|
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Karangan Berita: Larian
Merentas Desa.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Menulis
karangan berita menggunakan format yang betul.
2. Mengembangkan
isi-isi karangan berita yang telah diberikan.
3. Mengarang
karangan berita dengan lengkap.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan tentang cara yang betul
untuk menulis karangan berita dengan betul.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar
mengembangkan isi-isi penting yang telah diberi.
3. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
karangan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 82%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Tarikh/Hari
|
13/04/2013 (Sabtu)
|
7.30-11.30 PAGI
|
Minggu/Tunjang
|
15/ Mesyuarat PIBG 2013
SEKOLAH TELAH MENGADAKAN MESYUARAT
PIBG PERINGKAT SEKOLAH TAHUN 2013 YANG DIADAKAN DI DEWAN SRI SADONG.
|
No comments:
Post a Comment