Tuesday 16 April 2013

RPH MINGGU KE-15



RPH MINGGU KE-15. (08.04.2013-13.04.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
08/04/2013 (Isnin)
11/04/2013 (Khamis)
12/042013 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa: 12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
15/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Sultan Abu Bakar “Bapa Permodenan Johor”
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menceritakan latar belakang Sultan Abu Bakar.
2.       Menyenaraikan usaha-usaha Sultan Abu Bakar dalam usaha memodenkan pentadbiran Johor
Aras 2:
         1:    Menghuraikan isi kandungan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor.
Konsep dan Istilah
Negeri naungan, penasihat British, perjanjian sulit, bunga emas.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Berdiplomasi dengan membuat keputusan secara bijaksana.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai usaha-usaha yang dilakukan oleh Sultan Abu Bakar dalam memodenkan negeri Johor.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai isi kandungan Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor.
3.       Guru memberi latihan berkenaan topik pengajaran kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dan latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan 2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 50% dan memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru untuk P&P yang akan datang.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
08.04.2013/Isnin
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
15/ Unit 11: Sukan Memanah
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 33/33
Tajuk
Kata Sendi Nama
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud kata sendi nama.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh kata sendi nama.
  3. Membezakan jenis-jenis kata sendi nama.
  4. Menggunakan kata sendi nama  dengan betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud kata sendi nama kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan contoh ayat kata sendi nama kepada pelajar.
3.       Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
09.04.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
Minggu/Tunjang
15/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Tajuk
Sajak: Lebah dan Madu
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
    1. Menyatakan maksud setiap rangkap dalam sajak ini.
    2. Memberikan tema, persoalan, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam sajak ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, latar, plot,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2.       Guru memberi latihan berkenaan dengan sajak yang telah dipelajari.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
8/04/2013 (Isnin)
10/04/2013 (Rabu)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 3.25-4.00 (2C)
Masa: 4.00-5.10 (2B)
Minggu/Tunjang
15/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Pemimpin Johor Yang Berwibawa
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyenaraikan nama-nama pemimpin Johor yang berwibawa.
2.       Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor dalam memodenkan negeri Johor.
Aras 3:
1.       Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
Konsep dan Istilah
Negeri naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kejituan visi dan misi menjamin keunggulan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai tugas dan peranan pemimpin-pemimpin Johor yang berwibawa.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan 2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 70% dan memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.



Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
9/04/2013 (Selasa)
11/04/2013 (Khamis)
12/04/2013 (Jumaat)

Masa: 5.45-6.20 (2M)
Masa: 5.10-5.45 (2B)
Masa: 2.00-2.35 (2C)
Minggu/Tunjang
15/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Sambungan: Pemimpin Johor Yang Berwibawa
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
3.       Menyenaraikan nama-nama pemimpin Johor yang berwibawa.
4.       Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor dalam memodenkan negeri Johor.
Aras 3:
2.       Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
Konsep dan Istilah
Negeri naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kejituan visi dan misi menjamin keunggulan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
4.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
5.       Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai tugas dan peranan pemimpin-pemimpin Johor yang berwibawa.
6.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan 2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 70% dan memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru juga turut membuat Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) untuk bab 3 di ketiga-tiga kelas ini iaitu BAND 1 (B1E1E6), (B1D1E7) dan (B2D1E5).


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
10/04/2013 (Rabu)
11/04/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
15/ Karangan Jenis Berita
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Tajuk
Karangan Berita: Larian Merentas Desa.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menulis karangan berita menggunakan format yang betul.
2.       Mengembangkan isi-isi karangan berita yang telah diberikan.
3.       Mengarang karangan berita dengan lengkap.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk menulis karangan berita dengan betul.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar mengembangkan isi-isi penting yang telah diberi.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 82% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Tarikh/Hari
13/04/2013 (Sabtu)
7.30-11.30 PAGI
Minggu/Tunjang
15/ Mesyuarat PIBG 2013
SEKOLAH TELAH MENGADAKAN MESYUARAT PIBG PERINGKAT SEKOLAH TAHUN 2013 YANG DIADAKAN DI DEWAN SRI SADONG.


No comments:

Post a Comment