RPH MINGGU
KE-14. (01.04.2013-05.04.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
01/04/2013 (Isnin)
|
Masa:
2.00-2.35(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa:
5.45-6.20 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
14/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
BAB 3:
Penasihat British Mengancam Kedaulatan Ngeri-Negeri Melayu Utara.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan peranan penasihat British di Kedah,
Kelantan, Terengganu dan Perlis.
2. Menyenaraikan usaha-usaha pemimpin-pemimpin Melayu
Utara menyekat perluasan kuasa di negeri masing-masing.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, bunga emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berdiplomasi
dengan membuat keputusan secara bijaksana.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai cara pihak British meluaskan pengaruh mereka dalam pentadbiran
negeri Melayu Utara dan begitulah sebaliknya.
2. Guru kemudian
mengaitkan topik pengajaran dengan kedudukan negeri-negeri Melayu Utara dalam
peta Semenanjung Malaysia.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang
positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan 2M pula
kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh latihan
sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 80% daripada
objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Objektif yang
ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 50% dan memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
01.04.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
14/ Unit 10: Lima Langkawi
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 33/33
|
Tajuk
|
Kata Penegas, Kata Nafi
dan Kata Pemeri
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud kata penegas,
kata nafi dan kata pemeri kepada
pelajar.
2. Guru menerangkan contoh ayat kata
penegas, kata nafi dan kata pemeri
kepada pelajar.
3. Guru kemudian memberi latihan berkaitan
topik pengajaran kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
02.04.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
14/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Prosa Tradisional:
Tajul Muluk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan,latar, plot,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2. Guru memberi latihan berkenaan dengan Prosa Tradisional yang telah dipelajari.
3. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
02/04/2013 (Selasa)
03/04/2013 (Rabu)
05/04/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2C)
Masa:
4.35-5.10 (2M)
Masa:
3.10-3.45 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
14/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Permodenan
Johor Melambatkan Campur Tangan British.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan pemodenan Johor dan penerimaan
Penasihat British.
2. Memerihalkan tentang sistem Kangchu
3. Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor.
Aras 3:
1. Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan
pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kejituan
visi dan misi menjamin keunggulan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
membina carta aliran proses pemodenan Johor.
Pelajar menyalin nota dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang
positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan
2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh
latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 65% dan memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
03/04/2013 (Rabu)
04/04/2013 (Khamis)
05/04/2013(Jumaat)
|
Masa:
12.50-2.00 (2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
14/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan: Permodenan
Johor Melambatkan Campur Tangan British.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan pemodenan Johor dan penerimaan
Penasihat British.
2. Memerihalkan tentang sistem Kangchu
3. Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor.
Aras 3:
1. Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan
pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kejituan
visi dan misi menjamin keunggulan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
membina carta aliran proses pemodenan Johor.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang
positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan
2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh
latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 84%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 68% dan memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
03/04/2013 (Rabu)
04/04/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
14/ Ringkasan dan Pemahaman
|
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Hukuman Di Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Mencari
isi-isi penting yang berkaitan dengan keburukan amalan merokok.
2. Menulis
ringkasan karangan berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan tentang cara yang betul
untuk mengenalpasti isi-isi penting dalam teks yang telah disediakan.
2. Guru menerangkan bahawa ringkasan
karangan hanya perlu mempunyai satu perenggan sahaja.
3. Guru kemudian menyuruh pelajar
menggariskan isi-isi penting dalam penting.
4. Guru memberi latihan karangan ini kepada
pelajar sebagai kerja rumah semasa cuti mengikut format yang telah
dipelajari.
5. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
karangan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment