Monday 15 April 2013

RPH MINGGU KE-14



RPH MINGGU KE-14. (01.04.2013-05.04.2013)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
01/04/2013 (Isnin)

Masa: 2.00-2.35(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa: 5.45-6.20 (2B).
Minggu/Tunjang
14/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
BAB 3: Penasihat British Mengancam Kedaulatan Ngeri-Negeri Melayu Utara.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan peranan penasihat British di Kedah, Kelantan, Terengganu dan Perlis.
2.       Menyenaraikan usaha-usaha pemimpin-pemimpin Melayu Utara menyekat perluasan kuasa di negeri masing-masing.
Konsep dan Istilah
Negeri naungan, penasihat British, perjanjian sulit, bunga emas.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Berdiplomasi dengan membuat keputusan secara bijaksana.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai cara pihak British meluaskan pengaruh mereka dalam pentadbiran negeri Melayu Utara dan begitulah sebaliknya.
2.       Guru kemudian mengaitkan topik pengajaran dengan kedudukan negeri-negeri Melayu Utara dalam peta Semenanjung Malaysia.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan 2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 50% dan memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
01.04.2013/Isnin
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
Minggu/Tunjang
14/ Unit 10: Lima Langkawi
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 33/33
Tajuk
Kata Penegas, Kata Nafi dan Kata Pemeri
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud kata penegas, kata nafi dan kata pemeri.
  2. Menyenaraikan contoh-contoh kata penegas, kata pemeri dan kata nafi.
  3. Membezakan kata penegas, kata nafi dan kata pemeri.
  4. Menggunakan kata penegas, kata nafi dan kata pemeri dengan betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud kata penegas, kata nafi dan kata pemeri  kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan contoh ayat kata penegas, kata nafi dan kata pemeri  kepada pelajar.
3.       Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
02.04.2013/Selasa
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
Minggu/Tunjang
14/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Tajuk
Prosa Tradisional: Tajul Muluk
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
    1. Menyatakan sinopsis prosa tradisional Tajul Muluk ini.
    2. Memberikan tema, persoalan,watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam prosa tradisional ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan,latar, plot,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2.       Guru memberi latihan berkenaan dengan Prosa Tradisional yang telah dipelajari.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
02/04/2013 (Selasa)
03/04/2013 (Rabu)
05/04/2013 (Jumaat)
Masa: 5.45-6.20 (2C)
Masa: 4.35-5.10 (2M)
Masa: 3.10-3.45 (2B).
Minggu/Tunjang
14/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Permodenan Johor Melambatkan Campur Tangan British.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Memerihalkan pemodenan Johor dan penerimaan Penasihat British.
2.       Memerihalkan tentang sistem Kangchu
3.       Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor.
Aras 3:
1.       Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
Konsep dan Istilah
Negeri naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kejituan visi dan misi menjamin keunggulan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian membina carta aliran proses pemodenan Johor.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan 2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 65% dan memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
03/04/2013 (Rabu)
04/04/2013 (Khamis)
05/04/2013(Jumaat)
Masa: 12.50-2.00 (2B)
Masa:  2.00-3.10 (2M).
Masa: 2.00-3.10 (2C),
Minggu/Tunjang
14/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
Bil Pelajar: 33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Sambungan: Permodenan Johor Melambatkan Campur Tangan British.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Memerihalkan pemodenan Johor dan penerimaan Penasihat British.
2.       Memerihalkan tentang sistem Kangchu
3.       Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor.
Aras 3:
1.       Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
Konsep dan Istilah
Negeri naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kejituan visi dan misi menjamin keunggulan Negara.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.       Guru kemudian membina carta aliran proses pemodenan Johor.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Manakala kelas Tingkatan 2M pula kurang memberikan respon terhadap topik pengajaran dan hanya separuh latihan sahaja dapat dijawab oleh pelajar di kelas ini. Oleh itu, 84% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas iaitu 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Objektif yang ditetapkan untuk kelas 2M hanya mencapai 68% dan memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
03/04/2013 (Rabu)
04/04/2013 (Khamis)
Masa: 12.50-2.00 ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
14/ Ringkasan dan Pemahaman
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Tajuk
Hukuman Di Sekolah
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Mencari isi-isi penting yang berkaitan dengan keburukan amalan merokok.
2.       Menulis ringkasan karangan berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi penting dalam teks yang telah disediakan.
2.       Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu perenggan sahaja.
3.       Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam penting.
4.       Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.




No comments:

Post a Comment