RPH MINGGU
KE-12. (18.03.2013-22.03.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
18/03/2013 (Isnin)
|
Masa: 2.00-2.35(2C),
4.35-5.10(2M).
Masa:
5.45-6.20 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
12/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
BAB 3: Penasihat
British Mengancam Kedaulatan Ngeri-Negeri Melayu Utara.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan peranan penasihat British di Kedah,
Kelantan, Terengganu dan Perlis.
2. Menyenaraikan usaha-usaha pemimpin-pemimpin Melayu
Utara menyekat perluasan kuasa di negeri masing-masing.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, bunga emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berdiplomasi
dengan membuat keputusan secara bijaksana.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai cara pihak British meluaskan pengaruh mereka dalam pentadbiran
negeri Melayu Utara dan begitulah sebaliknya.
2. Guru kemudian mengaitkan
topik pengajaran dengan kedudukan negeri-negeri Melayu Utara dalam peta
Semenanjung Malaysia.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M tidak berjalan
seperti yang dirancang kerana guru menghadiri program sukan MSSM selama 4
hari. Oleh itu, P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
18.03.2013/Isnin
19.03.2013/Selasa
|
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
12/ Unit 10: Lima
Langkawi
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Kata Penegas, Kata Nafi dan Kata Pemeri
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud kata penegas, kata nafi dan kata pemeri kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan contoh ayat kata penegas, kata nafi dan kata pemeri kepada pelajar.
3.
Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran kelas 1B dan 1E tidak berjalan seperti yang dirancang kerana
guru menghadiri program sukan MSSM selama 4 hari. Oleh itu, P&P akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
19.03.2013/Selasa
20.03.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
12/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Prosa Tradisional: Tajul Muluk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan
bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan,latar,
plot, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran.
2.
Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran kelas 1B dan 1E tidak
berjalan seperti yang dirancang kerana guru menghadiri program sukan MSSM
selama 4 hari. Oleh itu, P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
19/03/2013 (Selasa)
20/03/2013 (Rabu)
22/03/2013 (Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20
(2C)
Masa:
4.35-5.10 (2M)
Masa:
3.10-3.45 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
12/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Permodenan
Johor Melambatkan Campur Tangan British.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan pemodenan Johor dan penerimaan
Penasihat British.
2. Memerihalkan tentang sistem Kangchu
3. Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor.
Aras 3:
1. Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan
pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kejituan visi
dan misi menjamin keunggulan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
membina carta aliran proses pemodenan Johor.
Pelajar menyalin nota dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, berjalan seperti yang
dirancang. Pelajar kelas 2B memberi respon yang baik terhadap topik
pengajaran. Walaubagaimanapun, kelas 2C dan 2M P&P tidak berjalan seperti
yang dirancang kerana guru menghadiri program sukan MSSM selama 4 hari. Oleh itu,
P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
20/03/2013 (Rabu)
21/03/2013 (Khamis)
22/03/2013(Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00
(2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
12/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan: Permodenan
Johor Melambatkan Campur Tangan British.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan pemodenan Johor dan penerimaan
Penasihat British.
2. Memerihalkan tentang sistem Kangchu
3. Menyatakan jasa dan peranan pembesar-pembesar Johor.
Aras 3:
1. Membuat kesimpulan kewibawaan pemerintah dan
pembesar Johor dalam usaha mengekalkan kedaulatan negeri Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, sistem kangchu, surat sungai.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kejituan visi
dan misi menjamin keunggulan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
membina carta aliran proses pemodenan Johor.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Pelajar kelas 2C memberi respon yang baik terhadap topik
pengajaran. Walaubagaimanapun, kelas 2B dan 2M P&P tidak berjalan seperti
yang dirancang kerana guru menghadiri program sukan MSSM selama 4 hari. Oleh itu,
P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
21.03.2013/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
12/ Ringkasan dan
Pemahaman
|
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Hukuman Di Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan keburukan amalan merokok.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi
penting dalam teks yang telah disediakan.
2.
Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam
penting.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran kelas 1B dan 1E tidak
berjalan seperti yang dirancang kerana guru menghadiri program sukan MSSM
selama 4 hari. Oleh itu, P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
No comments:
Post a Comment