RPH MINGGU
KE-10. (04.03.2013-08.03.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
04/03/2013 (Isnin)
|
Masa: 2.00-2.35
(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa:
5.45-6.20 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
10/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Negeri-Negeri
Melayu Utara Penampan Keselamatan British di Tanah Melayu.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan cara pihak British menyekat perluasan
kuasa Barat lain di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, bunga emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berdiplomasi
dengan membuat keputusan secara bijaksana.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai cara pihak British menyekat perluasan kuasa Barat lain di 4 buat
negeri di bahagian Utara.
2. Guru kemudian
membuat mengarah pelajar melakar dan melabel peta lokasi kemaraan kuasa Barat
di Asia Tenggara.
3. Pelajar menyalin
nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang positif
berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan
ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas
Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak
lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini
perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65%
sahaja manakala 87% daripada objektif
yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
04.03.2013/Isnin
05.03.2013/Selasa
|
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ Unit 8: Ibu Negara
Malaysia
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Kata Tanya, Kata Seru, Kata Perintah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah kepada
pelajar.
2.
Guru menerangkan contoh ayat Kata Tanya, Kata Seru dan Kata Perintah kepada
pelajar.
3.
Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Tanya, Kata
Seru dan Kata Perintah. Oleh itu, 90%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
05.03.2013/Selasa
06.03.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Drama: Surat Untuk Ina.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan
bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk melakonkan semula watak dalam
drama ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Rata-rata pelajar di kedua-dua kelas dapat
membaca drama dengan intonasi yang
betul. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
05/03/2013 (Selasa)
06/03/2013 (Rabu)
07/03/2013 (Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20
(2C)
Masa:
4.35-5.10 (2M)
Masa:
3.10-3.45 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
10/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan: Negeri-Negeri
Melayu Utara Penampan Keselamatan British di Tanah Melayu.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan cara pihak British menyekat perluasan
kuasa Barat lain di Kedah, Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, bunga emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berdiplomasi
dengan membuat keputusan secara bijaksana.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai cara pihak British menyekat perluasan kuasa Barat lain di 4 buat
negeri di bahagian Utara.
2. Guru kemudian
membuat mengarah pelajar melakar dan melabel peta lokasi kemaraan kuasa Barat
di Asia Tenggara.
3. Pelajar menyalin
nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2C memberi respon dan maklum balas yang positif
berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan
ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas
Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak
lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini
perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 70%
sahaja manakala 87% daripada objektif
yang ditetapkan untuk kelas 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Bagi kelas 2B, P&P akan
disambung pada minggu hadapan kerana guru menyertai program Perkhemahan Kadet
Bomba di Balai Bomba Serian. P&P akan disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
06/03/2013 (Rabu)
07/03/2013 (Khamis)
08/03/2013(Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00
(2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
10/ BAB 3: Negeri-Negeri Melayu
Utara dan Johor Benteng Keselamatan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Penasihat
British Mengancam Kedaulatan Negeri-Negeri Melayu Utara
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Memerihalkan hubungan Kedah, Perlis, Kelantan dan Terengganu
dengan Siam dan British.
2. Menyatakan peranan Penasihat British di Kedah,
Kelantan, Terengganu dan Perlis.
Aras 2:
1. Menghuraikan penerimaan penasihat British di Kedah,
Kelantan, Terengganu, Perlis dan Johor.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Negeri
naungan, penasihat British, perjanjian sulit, bunga emas.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berdiplomasi
dengan membuat keputusan secara bijaksana.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian membina
carta aliran proses penerimaan penasihat British.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B berjalan seperti yang dirancang.
Hampir semua murid kelas tingkatan 2B memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Namun begitu, P&P kelas
tingkatan 2C dan 2M akan disambung pada minggu hadapan kerana guru menyertai
Program Perkhemahan Bomba di Balai Bomba Serian.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
07.03.2013/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ Ringkasan dan
Pemahaman
|
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Hukuman Di Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan keburukan amalan merokok.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi
penting dalam teks yang telah disediakan.
2.
Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam
penting.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B tidak dapat dijalankan ekoran
guru menghadiri Program Kadet Bomba di Balai Bomba Serian. P&P akan
disambung pada minggu hadapan.
|
No comments:
Post a Comment