RPH MINGGU
KE-8. (18.02.2013-22.02.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
18/02/2013 (Isnin)
|
Masa: 2.00-2.35
(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa:
5.45-6.20 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
8/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Perang Klang
di Selangor
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan faktor yang menyebabkan British campur
tangan di Selangor.
2. Menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam Perang
Klang di Selangor.
Aras 2:
1. Menjelaskan keadaan di Selangor yang membawa kepada
campur tangan British.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Dasar Campur
Tangan, Perebutan Takhta dan Kongsi Gelap.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai kronologi peristiwa Perang Klang yang berlaku di Selangor sehingga
membawa campur tangan British.
2. Guru kemudian
membuat jadual tokoh-tokoh yang terlibat dalam Perang Klang.
3. Pelajar menyalin
nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas
Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak
lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini
perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65%
sahaja manakala 87% daripada objektif
yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
18.02.2013/Isnin
19.02.2013/Selasa
|
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ Unit 6: Remaja
Berwawasan
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Pembentukan Kata Adjektif
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan bentuk Kata Adjektif kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan contoh ayat bentuk Kata Adjektif kepada pelajar.
3.
Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Adjektif. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
19.02.2013/Selasa
20.02.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Sajak: Kian Kita Lupa
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan
bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk membaca sajak dengan intonasi
yang betul.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, gaya
bahasa, nilai dan pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan sajak yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Rata-rata pelajar di kedua-dua kelas dapat
membaca sajak dengan intonasi yang betul. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
19/02/2013 (Selasa)
20/02/2013 (Rabu)
22/02/2013 (Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20
(2C)
Masa:
4.35-5.10 (2M)
Masa:
3.10-3.45 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
8/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Perbalahan
di Sungai Ujong, Negeri Sembilan.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan faktor yang menyebabkan British campur
tangan di Negeri Sembilan.
2. Menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam
Perbalahan di Sungai Ujong, Negeri Sembilan.
Aras 2:
1. Menjelaskan keadaan di Negeri Sembilan yang membawa
kepada campur tangan British.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Dasar Campur
Tangan, Perebutan Takhta dan Kongsi Gelap, Majistret dan Pemungut Hasil.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai kronologi peristiwa Perbalahan Di Sungai Ujong yang berlaku di N.
Sembilan sehingga membawa campur tangan British.
2. Guru kemudian
membuat jadual tokoh-tokoh yang terlibat dalam Perbalahan di Sungai Ujong.
3. Pelajar menyalin
nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
70% sahaja manakala 87% daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
20/02/2013 (Rabu)
21/02/2013 (Khamis)
22/02/2013(Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00
(2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
8/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
British
Bimbang Pertapakan Kuasa Eropah Lain Di Pahang
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan faktor yang menyebabkan British campur
tangan di Pahang
2. Menyenaraikan tokoh-tokoh yang terlibat dalam
Perluasan Kuasa British di Pahang.
Aras 2:
1. Menjelaskan keadaan di Pahang yang membawa kepada
campur tangan British.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Dasar Campur
Tangan, Kongsi Gelap, Residen, Gabenor, Sistem Perwarisan Takhta di Perak.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada dengan unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai kronologi peristiwa Perluasan Kuasa British yang berlaku di Pahang.
2. Guru kemudian
membuat jadual tokoh-tokoh yang terlibat dalam Perluasan Kuasa British di
Pahang.
3. Pelajar menyalin
nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C dan 2M memberi respon
dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B, 2C dan 2M mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
21.02.2013/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
8/ Karangan Berformat
|
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Karangan Surat
Rasmi
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menulis pendahuluan, perenggan isi
dan menulis penutup karangan surat rasmi.
2.
Mengarang surat kiriman rasmi
mengikut format yang betul.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan format karangan surat kiriman rasmi.
2.
Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi
pendahuluan, isi dan penutup karangan surat kiriman rasmi.
3.
Guru kemudian membuat rangka contoh mengikut format yang betul untu
mengarang karangan surat kiriman rasmi ini.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin notadan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment