RPH MINGGU
KE-9. (25.02.2013-02.03.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
25/02/2013 (Isnin)
|
Masa: 2.00-2.35
(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa:
5.45-6.20 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
9/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Residen
Menggugat Kuasa Sultan dan Pembesar
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud Sistem Residen
2. Menyenaraikan nama-nama tokoh yang menjadi residen
British.
Aras 2:
1. Mengupas peranan dan bidang kuasa residen dalam
Sistem Residen.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Dasar Campur
Tangan, Sistem Residen
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai Sistem Residen yang menggugat kuasa Sultan dan Pembesar.
2. Guru kemudian
membuat jadual nama tokoh-tokoh British yang menjadi residen di keempat-empat
buah negeri.
3. Pelajar menyalin
nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas
Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak
lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini
perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65%
sahaja manakala 87% daripada objektif
yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
25.02.2013/Isnin
26.02.2013/Selasa
|
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ Unit 7: Wira Bangsa
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Kata Hubung
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Hubung kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan contoh ayat Kata Hubung kepada pelajar.
3.
Guru kemudian memberi latihan berkaitan topik pengajaran kepada
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota, jadual dan latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Hubung. Oleh itu, 90% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
26.02.2013/Selasa
27.02.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 34/34
|
Tajuk
|
Cerpen: Kasut Kelopak Jantung
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan
bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menceritakan secara ringkas
berkenaan cerpen ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan cerpen yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Rata-rata pelajar di kedua-dua kelas dapat
membaca cerpen dengan betul. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
26/02/2013 (Selasa)
27/02/2013 (Rabu)
01/02/2013 (Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20
(2C)
Masa:
4.35-5.10 (2M)
Masa:
3.10-3.45 (2B).
|
Minggu/Tunjang
|
9/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Pengukuhan
Kuasa British Melalui Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Mengemukakan tujuan pembentukan Negeri-Negeri Melayu
Bersekutu.
2. Menyenaraikan faktor-faktor lain penubuhan Negeri-Negeri
Melayu Bersekutu.
Aras 2:
1. Menjelaskan syarat-syarat Perjanjian Persekutuan 12
Jun 1895.
2. Menerangkan struktur Pentadbiran Persekutuan 1896.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Dasar Campur
Tangan, Perebutan Takhta, Kongsi Gelap, Persekutuan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada terhadap unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu.
2. Guru kemudian
membuat jadual mengenai faktor lain penubuhan NNMB.
3. Pelajar menyalin
nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
70% sahaja manakala 87% daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. P&P akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
27/02/2013 (Rabu)
28/02/2013 (Khamis)
01/03/2013(Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00
(2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
9/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Sambungan: Pengukuhan
Kuasa British Melalui Pembentukan Negeri-Negeri Melayu Bersekutu
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Mengemukakan tujuan pembentukan Negeri-Negeri Melayu
Bersekutu.
2. Menyenaraikan faktor-faktor lain penubuhan Negeri-Negeri
Melayu Bersekutu.
Aras 2:
1. Menjelaskan syarat-syarat Perjanjian Persekutuan 12
Jun 1895.
2. Menerangkan struktur Pentadbiran Persekutuan 1896.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Dasar Campur
Tangan, Perebutan Takhta, Kongsi Gelap, Persekutuan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada dengan unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai Perjanjian Persekutuan 12 Jun 1895.
2. Guru kemudian
membuat jadual mengenai Struktur Pentadbiran Persekutuan 1896 (NNMB).
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C dan 2M memberi respon
dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B, 2C dan 2M mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
28.02.2013/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ Ringkasan dan
Pemahaman
|
Bil Pelajar 1 B: 34/34
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Amalan Merokok
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan keburukan amalan merokok.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi
penting dalam teks yang telah disediakan.
2.
Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam
penting.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
01/03/2013 (Sabtu)
|
Masa:2.00-3.10
(2C)
Masa: 3.10-3.45
(2B)
|
Minggu/Tunjang
|
9/ BAB 2: Kekayaan Hasil Bumi
Mendorong Campur Tangan British
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C)
|
Tajuk
|
Pembentukan
Persekutuan Mencabar Kewibawaan Sultan
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud Durbar.
2. Menyatakan kesan pembentukan Negeri-Negeri Melayu
Bersekutu.
Aras 2:
1. Menjelaskan ketidakpuasan hati golongan Sultan
terhadap Pembentukan Persekutuan
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Dasar Campur
Tangan, Perebutan Takhta, Persekutuan, Durbar
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan berwaspada dengan unsur-unsur luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengenai Kuasa Sultan tercabar dengan pembentukan Persekutuan.
2. Guru kemudian menerangkan
mengenai kronologi Durbar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C dan 2M memberi respon
dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B, 2C dan 2M mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment