Sunday 12 January 2014

RPH MINGGU KE-2

RPH MINGGU KE-2. (06.01.2014-10.01.2014)

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
06.01.2014/Isnin
Masa: 12.50-2.00 ptg (1B)
Masa: 4.35-5.45 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
2
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 34/34
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G tidak dapat dijalankan kerana kedua-dua kelas terlibat dengan Program Orientasi dan Kesihatan Pergigian di Dewan Sri Sadong.










Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
06/01/2014 (Isnin)
07/01/2014 (Selasa)
08/01/2014 (Jumaat)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
Masa: 5.10-6.20 (3G)
Masa: 2.35-4.35 (3B).
Minggu/Tunjang
2/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah 
                  Melayu
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 35 (3G)
Tajuk
Pemerintahan Tentera Jepun – Kedatangan Jepun
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan P.Pinang.
2.       Menyenaraikan slogan-slogan yang digunakan oleh Jepun sebelum menyerang Tanah Melayu.
Aras 2:
1.       Menjelaskan sebab Jepun memperkenalkan slogan sebelum menyerang Tanah Melayu
2.       Menghuraikan tindakan Jepun terhadap sekatan ekonomi yang dikenakan oleh Amerika Syarikat.
Konsep dan Istilah
Lingkungan  Kesemakmuran  Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menyusun strategi
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan faktor-faktor perluasan kuasa Jepun kepada pelajar.
2.       Guru menjelaskan sebab mengapa Jepun memperkenalkan slogan sebelum menyerang Tanah Melayu.
3.       Guru menyuruh pelajar merujuk peta dalam buku teks masing-masing dalam memahami strategi Jepun sebelum menyerang Tanah Melayu.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan 3F, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan 3F  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 3G kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk member respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 75% sahaja manakala  90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B dan 3F mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
08.01.2014/Rabu
Masa: 12.50-2.00ptg (1G),
            5.10-6.20 (1B).
Minggu/Tunjang
2/ Hari Pertama Di Sekolah Menengah
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 34/34
Tajuk
 Tatabahasa: Kata Nama
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud Kata Nama, Kata Nama Khas, Kata Nama Am.
  2. Membezakan Kata Nama Khas dan Kata Nama Am.
  3. Memberikan contoh-contoh Kata Nama berdsarkan kategorinya.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Kata Nama kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis Kata Nama kepada pelajar.
3.       Guru membuat jadual pembahagian Kata Nama untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Nama.  Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
07/01/2014 (Selasa)
08/01/2014 (Rabu)
09/01/2014 (Khamis)
Masa: 3.25-4.00 (3B)
Masa: 4.35-5.10 (3G)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Minggu/Tunjang
2/ BAB 1: Pendudukan Jepun Di Tanah
                 Melayu
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 35 (3G)
Tajuk
Pemerintahan Tentera Jepun – Cara Kedatangan Jepun
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Menyatakan cara kemaraan tentera Jepun.
Aras 2:
1.       Menghuraikan kronologi kemaraan tentera Jepun datang ke Tanah Melayu dengan menggunakan peta Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
Konsep dan Istilah
Lingkungan  Kesemakmuran  Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kebijaksanaan menyusun strategi
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur dan peta.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan kronologi kedatangan tentera Jepun berdasarkan peta Semenanjung, Sarawak dan Sabah yang dilukis oleh guru di papan hitam.
2.       Guru menerangkan cara kemaraan tentera Jepun dengan menggunakan peta minda.
3.       Pelajar melukis peta dan menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
09.01.2014/Khamis
Masa: 12.50-2.00 ptg(1G)
          : 2.00-3.10 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
2/ Karangan (Strategi dan Format)
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 34/34
Tajuk
 Format Karangan Berdasarkan Bahan Rangsangan dan Karangan Umum.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Mentafsir bahan rangsangan dan menulis rangka karangan.
2.       Menulis pendahuluan, perenggan isi dan menulis penutup karangan.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan bagaimana untuk menjawab karangan berdasarkan bahan rangsangan dan karangan umum.
2.       Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi pendahuluan, isi dan penutup karangan.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G dan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1G dan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

No comments:

Post a Comment