RPH MINGGU
KE-2. (06.01.2014-10.01.2014)
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
06.01.2014/Isnin
|
Masa: 12.50-2.00 ptg (1B)
Masa: 4.35-5.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
2
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 34/34
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran
di kelas tingkatan 1B dan 1G tidak dapat dijalankan kerana kedua-dua kelas
terlibat dengan Program Orientasi dan Kesihatan Pergigian di Dewan Sri
Sadong.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
06/01/2014 (Isnin)
07/01/2014 (Selasa)
08/01/2014 (Jumaat)
|
Masa:
12.50-2.00 (3F)
Masa:
5.10-6.20 (3G)
Masa:
2.35-4.35 (3B).
|
Minggu/Tunjang
|
2/ BAB 1: Pendudukan Jepun di
Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 35 (3G)
|
Tajuk
|
Pemerintahan
Tentera Jepun – Kedatangan Jepun
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan
P.Pinang.
2. Menyenaraikan slogan-slogan yang digunakan oleh
Jepun sebelum menyerang Tanah Melayu.
Aras 2:
1. Menjelaskan sebab Jepun memperkenalkan slogan
sebelum menyerang Tanah Melayu
2. Menghuraikan tindakan Jepun terhadap sekatan ekonomi
yang dikenakan oleh Amerika Syarikat.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan
faktor-faktor perluasan kuasa Jepun kepada pelajar.
2. Guru menjelaskan
sebab mengapa Jepun memperkenalkan slogan sebelum menyerang Tanah Melayu.
3. Guru menyuruh
pelajar merujuk peta dalam buku teks masing-masing dalam memahami strategi
Jepun sebelum menyerang Tanah Melayu.
4. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan 3F, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan 3F memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 3G kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk member respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
75% sahaja manakala 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B dan 3F mencapai sasaran dan
baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
08.01.2014/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1G),
5.10-6.20 (1B).
|
Minggu/Tunjang
|
2/ Hari Pertama Di
Sekolah Menengah
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 34/34
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata
Nama
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Nama kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Nama kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Nama untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Nama. Oleh itu, 90% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
07/01/2014 (Selasa)
08/01/2014 (Rabu)
09/01/2014 (Khamis)
|
Masa:
3.25-4.00 (3B)
Masa:
4.35-5.10 (3G)
Masa: 4.35-5.10
(3F)
|
Minggu/Tunjang
|
2/ BAB 1: Pendudukan Jepun Di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 35 (3G)
|
Tajuk
|
Pemerintahan
Tentera Jepun – Cara Kedatangan Jepun
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan cara kemaraan tentera Jepun.
Aras 2:
1. Menghuraikan kronologi kemaraan tentera Jepun datang
ke Tanah Melayu dengan menggunakan peta Semenanjung, Sabah dan Sarawak.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur dan peta.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan kronologi
kedatangan tentera Jepun berdasarkan peta Semenanjung, Sarawak dan Sabah yang
dilukis oleh guru di papan hitam.
2. Guru menerangkan
cara kemaraan tentera Jepun dengan menggunakan peta minda.
3. Pelajar melukis
peta dan menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G, berjalan seperti
yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
09.01.2014/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1G)
: 2.00-3.10 ptg (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
2/ Karangan (Strategi
dan Format)
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 34/34
|
Tajuk
|
Format Karangan
Berdasarkan Bahan Rangsangan dan Karangan Umum.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mentafsir bahan rangsangan dan
menulis rangka karangan.
2.
Menulis pendahuluan, perenggan isi
dan menulis penutup karangan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan bagaimana untuk menjawab karangan berdasarkan bahan
rangsangan dan karangan umum.
2.
Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi
pendahuluan, isi dan penutup karangan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1G dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 90% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment