RPH MINGGU
KE-3. (13.01.2014-17.01.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
13/01/2014
(Isnin)
14/01/2014
(Selasa)
15/01/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
3/ BAB 1:
Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Pemerintahan
Tentera Jepun – Faktor Kejayaan Jepun mengalahkan Jepun
-
Dasar
Pemerintahan Jepun
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan faktor-faktor kejayaan Jepun
mengalahkan British.
2. Menyatakan corak pemerintahan Jepun di Tanah Melayu.
Aras 2:
1. Menjelaskan faktor-faktor kejayaan Jepun mengalahkan
British.
2. Menghuraikan Dasar Pemerintahan Jepun di Tanah
Melayu, Sarawak dan Sabah.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan
Kesemakmuran Bersama Asia Timur
Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus”
,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan
faktor-faktor kejayaan Jepun mengalahkan British kepada pelajar.
2. Guru menjelaskan
sebab mengapa Jepun dapat mengalahkan British dalam tempoh yang singkat
kepada pelajar.
3. Guru kemudian
menerangkan kepada pelajar mengenai dasar pemerintahan Jepun dari segi
politik, ekonomi dan sosial kepada pelajar.
4. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan 3F, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan 3F memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 3G P&P tidak dapat dijalankan kerana cuti sempena
Maulidur Rasul. P&P kelas 3G akan disambung pada waktu pengajaran
seterusnya. 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B dan
3F mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
13.01.2014/Isnin
14.01.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
3/ Unit 2: Berhemat Semasa Belanja
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 34/34
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata Ganti Nama Diri/Tunjuk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Ganti Nama Diri/Tunjuk kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Ganti Nama kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Ganti Nama untuk diisi contoh
oleh pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B
berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B memberikan
respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar kelas 1B dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Ganti Nama. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada
guru. Walaubagaimanapun, P&P kelas tingkatan 1G terpaksa ditangguhkan
kerana sekolah bercuti sempena Hari Maulidur Rasul. P&P kelas 1G akan
disambung pada minggu hadapan.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
15.01.2014/Rabu
16.01.2014/ Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1G).
|
Minggu/Tunjang
|
3/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 31/34
|
Tajuk
|
Pengenalan Istilah-Istilah Khusus Dalam
Komsas.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan maksud Tema, Persoalan,
Plot, Watak dan Perwatakan, Latar, Gaya Bahasa, Nilai dan Pengajaran.
2.
Memberikan contoh-contoh yang
sesuai berdasarkan istilah-istilah khusus dalam Komsas.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, bertolak ansur dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Rujukan Komsas
Tingkatan 1, kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Tema, Persoalan, Watak dan Perwatakan, Plot,
Latar, Gaya Bahasa, Nilai dan Pengajaran kepada pelajar.
2.
Guru melukis gambar rajah yang berkaitan untuk diterangkan kepada
pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memahami istilah-istilah sastera dalam
KOMSAS. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
13/01/2014 (Isnin)
15/01/2014 (Rabu)
17/01/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
3/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Pemerintahan Tentera Jepun – Reaksi
Penduduk Tempatan Terhadap Pemerintahan
Jepun.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan dan
membezakan jenis-jenis bangsa yang anti-Jepun dan pro-Jepun.
2. Menyenaraikan
nama gerakan anti-Jepun di Tanah
Melayu.
Aras 2:
1.
Menjelaskan reaksi
penduduk tempatan mengikut bangsa terhadap pemerintahan Jepun di Tanah
Melayu.
2.
Menghuraikan gerakan
anti-Jepun di Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan reaksi penduduk tempatan Melayu,
Cina, India terhadap pemerintahan Jepun di Tanah Melayu kepada pelajar.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
Gerakan Anti-Jepun yang ditubuhkan untuk menentang Jepun di Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F
dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B,
3F dan 3G memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
16.01.2014/ Khamis
17.01.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
3/ Ringkasan dan
Pemahaman
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Hukuman
Di Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan matlamat hukuman di sekolah.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi
penting dalam teks yang telah disalin oleh pelajar.
2.
Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam
petikan yang telah disalin.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment