Monday 13 October 2014

RPH MINGGU KE-39

RPH MINGGU KE-39(22-09-2014 HINGGA 26-09-2014)


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
22/09/2014 (Isnin)
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
Minggu/Tunjang
39/  BAB 6 :PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI SARAWAK DAN SABAH
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI SARAWAK
Hasil Pembelajaran

Aras 1:
1.       Memerihalkan tentang pentadbiran tentera British di Sarawak selepas
                   kekalahan Jepun.
2.       Mengumpul maklumat tentang sebab-sebab penyerahan Sarawak kepada Jepun.
3.       Mentakrif gerakan anti-penyerahan.
4.       Memerihalkan langkah berkerajaan sendiri di Sarawak.
Aras 2:
1.       Menerangkan kekayaan Sarawak menarik minat British.
2.       Menghuraikan sebab kegagalan golongan anti-penyerahan.
Konsep dan Istilah
Penyerahan, pentadbiran, gerakan anti-penyerahan
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kemakmuran Negara dinikmati bersama
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.      Guru menjelaskan  Perubahan  Pentadbiran ke Arah Berkerajaan Sendiri di Sarawak kepada para pelajar.
3.       Guru juga menerangkan Langkah ke Arah Berkerajaan Sendiri di Sarawak   kepada pelajar berpandukan buku teks.
4.       Pelajar melengkapkan nota masing-masing
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
23.09.2014/Selasa
Masa: 12.05-1.05 ptg (1B)
Masa: 4.00-4.55 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
39/ Unit 19: Belian Kayu Bernilai
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
Ayat Tunggal dan Susunan Ayat Tunggal
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memahami maksud Ayat Tunggal.
  2. Membezakan antara susunan ayat tunggal antara susunan biasa dengan susunan songsang.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai Ayat Tunggal dan Susunan Ayat Tunggal.
2.       Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.       Guru melukis jadual mengenai susunan Ayat Tunggal iaitu susunan biasa dengan susunan songsang kepada pelajar di papan hitam.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan soalan yang telah ditanya.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
24.09.2014/Rabu
25.09.2014/Khamis
Masa: 2.30-3.30 ptg (1B)
Masa: 12.05-1.05 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
39/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
Cerpen: Tukang Lama
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan sinopsis cerpen Tukang Lama ini.
  2. Memberikan tema, persoalan,watak dan perwatakan, latar, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam prosa tradisional ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti

1.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan,latar, plot,  gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2.       Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
3.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
24/09/2014 (Rabu)
25/09/2014 (Khamis)
26/09/2014 (Jumaat)
 20/08/2014 (Rabu)
21/08/2014 (Khamis)
22/08/2014 (Jumaat)
Minggu/Tunjang
39/   BAB 6 :PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI SARAWAK DAN SABAH
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI DI SABAH
Hasil Pembelajaran

Aras 1:
1.       Memerihalkan tentang pentadbiran Tentera Bristish di Sabah selepas kekalahan Jepun.
2.       Mengumpul maklumat tentang sebab penyerahan Sabah kepada kerajaan British.
3.       Mengumpul maklumat tentang parti politik seperti USNO, UNKO, Pasok Momogun.
Aras 2:
1.       Mengelaskan penubuhan parti-parti politik di Sabah.
2.       Membincangkan tentang kelewatan kesedaran kebangsaan di Sabah.
3.       Membandingkan tentang langkah yang diambil kea rah berkerajaan sendiri di Sabah dan Sarawak.
Konsep dan Istilah
Penyerahan, pentadbiran, gerakan anti-penyerahan
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kemakmuran Negara dinikmati bersama
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.      Guru menjelaskan  Perubahan Pentadbiran Ke Arah Berkerajaan Sendiri di Sabah kepada para pelajar.
3.       Guru juga menerangkan penubuhan parti politik di Sabah   kepada pelajar berpandukan buku teks.
4.       Pelajar melengkapkan nota masing-masing
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
25.09.2014/ Khamis
26.09.2014/Jumaat
Masa: 2.30-3.30 ptg (1B)
Masa: 2.00- 3.00 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
39: Karangan: Ucapan, Syarahan, Ceramah
Bil Pelajar 1 B: 32/32
                  1 G: 31/31
Tajuk
Menjaga Kebersihan di Sekolah
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Mencari isi-isi penting yang berkaitan dengan kebersihan di sekolah.
2.       Menulis ringkasan karangan berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan tentang format yang betul untuk mengarang karangan syarahan dengan betul.
2.       Guru menerangkan bahawa  karangan syarahan perlu mempunyai lima perenggan sahaja.
3.       Guru kemudian menyuruh pelajar menghurai dan mengembangkan isi-isi penting.
4.       Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah  mengikut format yang telah dipelajari.
5.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

No comments:

Post a Comment