RPH MINGGU KE-39(22-09-2014 HINGGA 26-09-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
22/09/2014 (Isnin)
|
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ BAB 6 :PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH BERKERAJAAN SENDIRI
DI SARAWAK DAN SABAH
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH
BERKERAJAAN SENDIRI DI SARAWAK
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Memerihalkan tentang
pentadbiran tentera British di Sarawak selepas
kekalahan Jepun.
2.
Mengumpul maklumat
tentang sebab-sebab penyerahan Sarawak kepada Jepun.
3.
Mentakrif gerakan
anti-penyerahan.
4.
Memerihalkan langkah
berkerajaan sendiri di Sarawak.
Aras 2:
1.
Menerangkan
kekayaan Sarawak menarik minat British.
2.
Menghuraikan
sebab kegagalan golongan anti-penyerahan.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Penyerahan,
pentadbiran, gerakan anti-penyerahan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kemakmuran Negara dinikmati bersama
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan Perubahan
Pentadbiran ke Arah Berkerajaan Sendiri di Sarawak kepada para
pelajar.
3.
Guru juga menerangkan Langkah ke Arah
Berkerajaan Sendiri di Sarawak kepada
pelajar berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
23.09.2014/Selasa
|
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1B)
Masa: 4.00-4.55 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ Unit 19: Belian
Kayu Bernilai
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Ayat Tunggal dan
Susunan Ayat Tunggal
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai Ayat
Tunggal dan Susunan Ayat Tunggal.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual mengenai susunan Ayat Tunggal iaitu susunan biasa
dengan susunan songsang kepada pelajar di papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
24.09.2014/Rabu
25.09.2014/Khamis
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Cerpen: Tukang Lama
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur,
berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan,latar, plot,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2. Guru memberi latihan berkenaan dengan
drama yang telah dipelajari.
3. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif
terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada
objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
24/09/2014 (Rabu)
25/09/2014 (Khamis)
26/09/2014 (Jumaat)
|
20/08/2014 (Rabu)
21/08/2014 (Khamis)
22/08/2014 (Jumaat)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ BAB 6 :PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH
BERKERAJAAN SENDIRI DI SARAWAK DAN SABAH
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
PERUBAHAN PENTADBIRAN KE ARAH
BERKERAJAAN SENDIRI DI SABAH
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
1.
Memerihalkan
tentang pentadbiran Tentera Bristish di Sabah selepas kekalahan Jepun.
2.
Mengumpul
maklumat tentang sebab penyerahan Sabah kepada kerajaan British.
3.
Mengumpul
maklumat tentang parti politik seperti USNO, UNKO, Pasok Momogun.
Aras 2:
1.
Mengelaskan
penubuhan parti-parti politik di Sabah.
2.
Membincangkan
tentang kelewatan kesedaran kebangsaan di Sabah.
3.
Membandingkan
tentang langkah yang diambil kea rah berkerajaan sendiri di Sabah dan
Sarawak.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Penyerahan,
pentadbiran, gerakan anti-penyerahan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kemakmuran Negara dinikmati bersama
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan Perubahan Pentadbiran Ke Arah Berkerajaan
Sendiri di Sabah kepada para pelajar.
3.
Guru juga menerangkan penubuhan parti
politik di Sabah kepada pelajar
berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
25.09.2014/ Khamis
26.09.2014/Jumaat
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 2.00- 3.00 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
39: Karangan: Ucapan, Syarahan,
Ceramah
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
1 G: 31/31
|
Tajuk
|
Menjaga Kebersihan di
Sekolah
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan kebersihan di sekolah.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan
Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan
Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang format yang betul untuk mengarang karangan
syarahan dengan betul.
2.
Guru menerangkan bahawa karangan syarahan perlu mempunyai lima
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menghurai dan mengembangkan isi-isi
penting.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G
berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon
yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment