RPH MINGGU KE-37(08-09-2014 HINGGA
12-09-2014)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
08/09/2014 (Isnin)
|
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ BAB 5 :KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
KANDUNGAN PEMASYURAN KEMERDEKAAN
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Menyenaraikan kandungan Pemansyuran
Kemerdekaan.
Aras 2:
1.
Membincangkan
tanggungjawab rakyat Malaysia dalam mempertahankan kedaulatan Negara dan
mengisi kemerdekaan.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Amalan toleransi,
bahasa rasmi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Pakatan murni menjamin perpaduan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
2.
Guru
menjelaskan peristiwa Kandungan Pemasyuran Kemerdekaan
kepada para pelajar.
3.
Guru juga menerangkan perjalanan peristiwa
pemasyuran kemerdekaan kepada pelajar
berpandukan buku teks.
4.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
09.09.2014/Selasa
|
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1B)
Masa: 4.00-4.55 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ Unit 18: Alam
Warisan Kita
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Pola Ayat Dasar
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang apa yang mereka faham mengenai Pola Ayat
Dasar.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual jenis-jenis Pola Ayat Dasar kepada pelajar di
papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
10.09.2014/Rabu
11.09.2014/Khamis
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 12.05-1.05 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Prosa Tradisional: Tajul Muluk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur,
berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari tema, persoalan,latar, plot,
gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
2. Guru memberi latihan berkenaan dengan
drama yang telah dipelajari.
3. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif
terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat
membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80% daripada
objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
10/09/2014 (Rabu)
11/09/2014 (Khamis)
12/09/2014 (Jumaat)
|
Masa: 12.05-1.05 (3B)
Masa: 3.25-4.00 (3F)
Masa: 4.05-4.55 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
37/ BAB 5 :KEMERDEKAAN NEGARA 31 OGOS 1957
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
SAMBUNGAN: KANDUNGAN PEMASYURAN
KEMERDEKAAN
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Menyenaraikan kandungan Pemansyuran
Kemerdekaan.
Aras 2:
2.
Membincangkan
tanggungjawab rakyat Malaysia dalam mempertahankan kedaulatan Negara dan
mengisi kemerdekaan.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Amalan
toleransi, bahasa rasmi.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Pakatan murni menjamin perpaduan.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur,
|
|
Aktiviti
|
5.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan
topik pengajaran pada hari ini.
6.
Guru
menjelaskan peristiwa Kandungan Pemasyuran Kemerdekaan
kepada para pelajar.
7.
Guru juga menerangkan perjalanan peristiwa
pemasyuran kemerdekaan kepada pelajar
berpandukan buku teks.
8.
Pelajar melengkapkan nota masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Oleh itu, 85% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
11.09.2014/ Khamis
12.09.2014/Jumaat
|
Masa: 2.30-3.30 ptg
(1B)
Masa: 2.00- 3.00 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
37: Karangan: Rencana
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
1 G: 31/31
|
Tajuk
|
Semangat Patriotisme
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan Semangat Patriotisme.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan
Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan
Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi
penting dalam teks yang telah disediakan.
2.
Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam
penting.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan 1G
berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment