RPH MINGGU KE- 5 (26.01.2015-30-01.2015)
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
26.01.2015/Isnin
|
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1C)
Masa:4.35-5.10 ptg (1L)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ Unit 3: Mutiara Hitam dari Sabah
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Bentuk Kata Kerja
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati,
kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Kerja
kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Kerja kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Kerja untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1C dan 1L berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1C
dan 1L memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
jenis-jenis Kata Kerja. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
26/01/2015 (Isnin)
28/01/2015 (Rabu)
|
Masa:
3.25-4.00 (3K)
Masa:
3.25-4.00 (3D)
Masa: 4.35-5.10 (3J)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar: 29 (3K), 30,(3D), 31 (3J)
|
Tajuk
|
Pemerintahan Tentera Jepun – Reaksi
Penduduk Tempatan Terhadap Pemerintahan
Jepun.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan dan
membezakan jenis-jenis bangsa yang anti-Jepun dan pro-Jepun.
2.
Menyenaraikan nama gerakan
anti-Jepun di Tanah Melayu.
Aras 2:
1.
Menjelaskan reaksi
penduduk tempatan mengikut bangsa terhadap pemerintahan Jepun di Tanah
Melayu.
2.
Menghuraikan gerakan
anti-Jepun di Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan reaksi penduduk tempatan Melayu,
Cina, India terhadap pemerintahan Jepun di Tanah Melayu kepada pelajar.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
Gerakan Anti-Jepun yang ditubuhkan untuk menentang Jepun di Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3C, 3K
dan 3J berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan
3C, 3K dan 3J memberi respon dan
maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3D, 3K dan 3J mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
27.01.2015/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00 ptg
(1C).
Masa: 5.10-6.10 ptg
(1L).
|
Minggu/Tunjang
|
5/ Sambungan KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 C: 32/32
Bil Pelajar 1 L: 37/37
|
Tajuk
|
Pengenalan Istilah-Istilah Khusus Dalam
Komsas.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan maksud Tema, Persoalan,
Plot, Watak dan Perwatakan, Latar, Gaya Bahasa, Nilai dan Pengajaran.
2.
Memberikan contoh-contoh yang
sesuai berdasarkan istilah-istilah khusus dalam Komsas.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, bertolak ansur dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Rujukan Komsas
Tingkatan 1, kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Tema, Persoalan, Watak dan Perwatakan, Plot,
Latar, Gaya Bahasa, Nilai dan Pengajaran kepada pelajar.
2.
Guru melukis gambar rajah yang berkaitan untuk diterangkan kepada
pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1C dan 1L berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1C
dan 1L memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memahami istilah-istilah sastera dalam
KOMSAS. Oleh itu, 88% daripada
objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian
yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
28/01/2015 (Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3K)
Masa:
3.25-4.00 (3D)
Masa: 4.35-5.45 (3J
|
Minggu/Tunjang
|
5/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar: 39 (3K), 30,(3D), 30(3J)
|
Tajuk
|
Kesan Pemerintahan Jepun Di Tanah Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan kesan
pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Aras 2:
1.
Menjelaskan kesan
pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
kesan pemerintahan Jepun setelah menduduki Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3D, 3K
dan 3J berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan
3D, 3K dan 3J memberi respon dan
maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3D, 3K dan 3J mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru
turut menguji pelajar dengan latihan PBS B2D1E1.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
22.01.2015/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1L)
:
3.25-4.35 ptg (1C)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ Ringkasan dan
Pemahaman
|
Bil Pelajar 1 L: 36/36
Bil Pelajar 1 C: 32/32
|
Tajuk
|
Sambungan: Hukuman
Di Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang
berkaitan dengan matlamat hukuman di sekolah.
2.
Menulis ringkasan karangan
berdasarkan isi-isi penting yang telah dicari.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk mengenalpasti isi-isi
penting dalam teks yang telah disalin oleh pelajar.
2.
Guru menerangkan bahawa ringkasan karangan hanya perlu mempunyai satu
perenggan sahaja.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar menggariskan isi-isi penting dalam
petikan yang telah disalin.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1C dan 1L berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
22/01/2015 (Khamis)
23/01/2015 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (3K)
Masa: 4.00-5.10 (3D)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
Bil Pelajar: 39 (3K), 30,(3D), 30(3J)
|
Tajuk
|
Sambungan: Kesan Pemerintahan Jepun Di
Tanah Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan kesan
pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Aras 2:
1.
Menjelaskan kesan
pemerintahan tentera Jepun dari segi politik, ekonomi dan sosial.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
kesan pemerintahan Jepun setelah menduduki Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3D, 3K
dan 3J berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan
3D, 3K dan 3J memberi respon dan
maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3D, 3K dan 3J mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru
turut menguji pelajar dengan latihan PBS B2D1E1.
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph hingga mingu ke 6 untuk semakan saya.
ReplyDeleteBlog tuan lengkap dan menarik.
Sila kekalkan usaha murni ini.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek