RPH MINGGU
KE-1. (02.01.2013-04.01.2013)
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1B dan 1E
|
Tarikh/Hari
|
02/01/2013 (Rabu)
03/01/2013 (Khamis)
04/01/2013 (Jumaat)
|
Masa: (12.50-2.00 ptg), (3.25-4.35ptg)
Masa: (12.50-2.00 ptg)
Masa: (12.50-2.00 ptg)
|
Minggu/Tunjang
|
1
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran kelas Tingkatan 1B dan 1E tidak dapat dijalankan sepanjang
minggu ini kerana semua tingkatan 1 terlibat dengan Program Orientasi Pelajar
Baharu di Dewan Sri Sadong.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
02/01/2013 (Rabu)
03/01/2013 (Khamis)
04/01/2013 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10(2B), 5.45-6.20 (2M).
Masa:
2.00-3.10(2C), 4.35-5.10(2B).
Masa:
3.10-3.45(2C), 4.00-5.20 (2M)
|
Minggu/Tunjang
|
1/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 36,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Pertapakan
Syarikat Hindia Timur Inggeris di Pulau Pinang.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan kedudukan Pulau Pinang di dalam peta.
2. Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil Pulau
Pinang.
3. Memerihalkan penapakan British di Pulau Pinang.
Aras 2:
1. Menceritakan usaha-usaha pemimpin Kedah mengambil
semula P. Pinang.
2. Membincangkan Perjanjian Inggeris-Kedah dan
kesannya.
3. Menghuraikan proses pembentukan Negeri-Negeri Selat.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, monopoli, kedaulatan, anak gahara, pusat pengumpulan,
bunga emas
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai dan
memanfaatkan asset-aset negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru melukis peta
Asia Tenggara di papan hitam.
2. Guru menerangkan
kepada pelajar mengenai kedudukan Pulau Pinang dan laluan perdagangan antara
Eropah dan China berdasarkan peta yang dilukis.
3. Guru membina peta
minda faktor-faktor perluasan British ke P. Pinang.
4. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang positif
berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M kurang memberi
respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk member respon
jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif
yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65% sahaja manakala 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan
untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment