RPH MINGGU
KE-3. (14.01.2013-18.01.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
14/01/2013 (Isnin)
15/01/2013 (Selasa)
|
Masa: 2.00-2.35
(2C), 4.35-5.10(2M).
Masa:
3.25-4.00 (2B),
|
Minggu/Tunjang
|
3/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
SHTI Mungkir
Janji
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan sebab S.H.T.I mungkir janji dalam
Perjanjian 1786.
Aras 2:
1. Menyenaraikan syarat-syarat Perjanjian Persahabatan
dan Keamanan Inggeris-Kedah 1 Mei 1791.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, mungkir janji, gabenor.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengapa S.H.T.I tidak memunaikan janji mereka.
2. Guru kemudian menerangkan
syarat-syarat Perjanjian Persahabatan dan Keamanan Inggeris Kedah 1786 kepada
pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
65% sahaja manakala 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan
baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
14.01.2013/Isnin
15.01.2013/Selasa
|
Masa: 3.25-4.35ptg (1E)
Masa: 4.00-5.10 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
3/ Unit 2: Berhemat
Semasa Belanja
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata
Ganti Nama Diri/Tunjuk
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Ganti Nama Diri/Tunjuk kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Ganti Nama kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Ganti Nama untuk diisi contoh
oleh pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Ganti Nama. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
15.01.2013/Selasa
16.01.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1E)
Masa: 5.10-6.20 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
3/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 35/35
Bil Pelajar 1 B: 35/35
|
Tajuk
|
Puisi Tradisional:
Pantun Dua Kerat (Nasihat)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud setiap rangkap pantun kepada pelajar.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, bentuk,
gaya bahasa, nila dan pengajaran yang terdapat dalam pantun.
3.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat
menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengjaran yang
relevan. Oleh itu, 80% daripada objektif
yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
16/01/2013 (Rabu)
17/01/2013 (Khamis)
18/01/2013(Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00
(2B)
Masa: 2.00-3.10 (2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C),
|
Minggu/Tunjang
|
3/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
SHTI
Mengambil Seberang Perai
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil
Seberang Perai.
2. Memerihalkan penapakan British di Seberang Perai.
Aras 2:
1. Menyenaraikan syarat-syarat Perjanjian Persahabatan
dan Perikatan 1800.
2. Menghuraikan syarat-syarat Perjanjian Burney 1826.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
mengapa S.H.T.I mengambil Seberang Perai.
2. Guru kemudian menerangkan
syarat-syarat Perjanjian Persahabatan dan Perikatan 1800 dan Perjanjian
Burney 1826 kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas
Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak
lambat untuk memberi respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini
perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65%
sahaja manakala 90 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
18.01.2013/Khamis
|
Masa: 12.50-2.00 ptg(1B).
Masa: 4.35-5.35 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
3/ Karangan (Strategi
dan Format)
|
Bil Pelajar 1 B: 35/35
Bil Pelajar 1 E: 35/35
|
Tajuk
|
Format Karangan
Berdasarkan Bahan Rangsangan dan Karangan Umum.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mentafsir bahan rangsangan dan
menulis rangka karangan.
2.
Menulis pendahuluan, perenggan isi
dan menulis penutup karangan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan bagaimana untuk menjawab karangan berdasarkan bahan
rangsangan dan karangan umum.
2.
Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi
pendahuluan, isi dan penutup karangan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1E dan 1B berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1E dan 1B memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
15/01/2013 (Selasa)
16/01/2013 (Rabu)
18/01/2013(Jumaat)
|
Masa: 5.45-6.20
(2C)
Masa: 4.35-5.10 (2M).
Masa:
3.25-4.00 (2B),
|
Minggu/Tunjang
|
3/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Kedudukan Strategik Mendorong Penguasaan
British.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
2. Menyatakan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan
P.Pinang.
3. Memberi syarat Sultan Kedah sebelum Francis Light
menduduki P.Pinang.
3. Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil
Seberang Perai.
4. Memerihalkan penapakan British di Seberang Perai.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, gabenor, pusat pengumpulan, membuat pakatan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menjalinkan hubungan dengan bijak berfikir dan bertindak.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar
sedikit sebanyak mengenai Negeri-Negeri Selat dan kajian peta mengenainya.
2. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C DAN 2M memberi respon
dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan
soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B,2C DAN 2M mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru
juga melaksanakan aktiviti PBS Band 1(B1D1E1) dan (BIDIE2).
|
No comments:
Post a Comment