Sunday 13 January 2013

RPH MINGGU KE-2


RPH MINGGU KE-2. (07.01.2013-11.01.2013)


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
07.01.2013/Isnin
Masa: 12.50-2.00 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1E)
Minggu/Tunjang
2
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1E tidak dapat dijalankan kerana kedua-dua kelas terlibat dengan Program Kesihatan Pergigian di Dewan Sri Sadong.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
07/01/2013 (Isnin)
08/01/2013 (Selasa)
Masa: 2.00-3.10 (2B).
Masa: 2.35-3.10 (2C), 4.35-5.10(2M).
Minggu/Tunjang
2/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 36,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Tipu Helah Francis Light Bagi Mendapatkan Pulau Pinang.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyatakan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan P.Pinang.
2.       Memberi syarat Sultan Kedah sebelum Francis Light menduduki P.Pinang.
Aras 2:
1.       Menjelaskan maksud Dasar Monopoli.
2.       Menghuraikan syarat-syarat Perjanjian Inggeris Kedah 1786.
Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, monopoli, kedaulatan, pusat pengumpulan, tipu helah.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai dan memanfaatkan aset-aset negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru maksud monopoli kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan syarat-syarat Perjanjian Inggeris Kedah 1786 kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk member respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65% sahaja manakala  90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
09.01.2013/Rabu
Masa: 12.50-2.00ptg (1B),3.25-4.35 (1E).
Minggu/Tunjang
2/ Hari Pertama Di Sekolah Menengah
Bil Pelajar 1 B: 28/28
Bil Pelajar 1 E: 35/36
Tajuk
 Tatabahasa: Kata Nama
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menyatakan maksud Kata Nama, Kata Nama Khas, Kata Nama Am.
  2. Membezakan Kata Nama Khas dan Kata Nama Am.
  3. Memberikan contoh-contoh Kata Nama berdsarkan kategorinya.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Kata Nama kepada pelajar.
2.       Guru menerangkan jenis-jenis Kata Nama kepada pelajar.
3.       Guru membuat jadual pembahagian Kata Nama untuk diisi contoh oleh pelajar.
4.       Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1E memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Nama.  Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
09/01/2013 (Rabu)

10/01/2013 (Khamis)
Masa: 4.35-5.10(2B), 5.45-6.20(2M).
Masa: 2.00-3.10 (2C).
Minggu/Tunjang
1/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 36,(2C), 35 (2M)
Tajuk
S.H.T.I Mungkir Janji
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Menyatakan sebab Sultan Kedah meminta bantuan S.H.T.I.
2.       Memberi sebab Sultan Kedah menyerang P.Pinang.
Aras 2:
1.       Menceritakan kronologi serangan Sultan Kedah dan S.H.T.I untuk mendapatkan P.Pinang.
Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, monopoli, kedaulatan, pusat pengumpulan, mungkir janji.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai dan memanfaatkan aset-aset negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti                               
1.       Guru menerangkan kronologi serangan Sultan Abdullah dan Francis Light berdsarkan jadual masa yang dilukis oleh guru di papan hitam.
2.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun, kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan agak lambat untuk member respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap 65% sahaja manakala  90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
10.01.2013/Khamis
11.01.2013/ Jumaat
Masa: 12.50-2.00ptg (1B).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1E).
Minggu/Tunjang
2/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 28/28
Bil Pelajar 1 E: 35/36
Tajuk
 Pengenalan Istilah-Istilah Khusus Dalam Komsas.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Menyatakan maksud Tema, Persoalan, Plot, Watak dan Perwatakan, Latar, Gaya Bahasa, Nilai dan Pengajaran.
2.       Memberikan contoh-contoh yang sesuai berdasarkan istilah-istilah khusus dalam Komsas.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, bertolak ansur dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku Rujukan Komsas Tingkatan 1, kapur.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan maksud Tema, Persoalan, Watak dan Perwatakan, Plot, Latar, Gaya Bahasa, Nilai dan Pengajaran kepada pelajar.
2.       Guru melukis gambar rajah yang berkaitan untuk diterangkan kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1E berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1E memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Nama.  Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan tercapai.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 2
Tarikh/Hari
10/01/2013 (Khamis)
11/01/2013 (Jumaat)
Masa: 4.35-5.10 (2B)
Masa: 3.10-3.45(2C), 5.20-6.20(2M)
Minggu/Tunjang
2/ BAB 1: Kedudukan Strategik Mendorong     Penguasaan British.
Bil Pelajar: 33 (2B), 36,(2C), 35 (2M)
Tajuk
Pertapakan S.H.T.I. Di Pulau Pinang dan Tipu Helah Francis Light Mendapatkan Pulau Pinang. (Latihan)
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;
1.       Menceritakan kedudukan Pulau Pinang di dalam peta.
2.       Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil Pulau Pinang.
3.       Memerihalkan penapakan British di Pulau Pinang
4.       Menyatakan sebab Sultan Kedah meminta bantuan S.H.T.I.
5.       Memberi sebab Sultan Kedah menyerang P.Pinang.
6.       Menyatakan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan P.Pinang.
7.       Memberi syarat Sultan Kedah sebelum Francis Light menduduki P.Pinang
8.       .

Aras 2:

1.       Menjelaskan maksud Dasar Monopoli.
2.       Menghuraikan syarat-syarat Perjanjian Inggeris Kedah 1786.
3.       Menceritakan kronologi serangan Sultan Kedah dan S.H.T.I untuk mendapatkan P.Pinang.
4.       Menceritakan usaha-usaha pemimpin Kedah mengambil semula P. Pinang.
5.       Membincangkan Perjanjian Inggeris-Kedah dan kesannya.
6.       Menghuraikan proses pembentukan Negeri-Negeri Selat.
Konsep dan Istilah
Syarikat Hindia Timur Inggeris, monopoli, kedaulatan, pusat pengumpulan, mungkir janji, bunga emas, anak gahara.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Menghargai dan memanfaatkan aset-aset negara kita.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
       1.       Guru memberi latihan kepada para pelajar mengenai topik yang telah
              diajar.
       2.       Pelajar menyalin latihan  dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M, berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C, 2M memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran. Oleh itu, 90 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B, 2C dan 2M mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

No comments:

Post a Comment