RPH MINGGU
KE-2. (07.01.2013-11.01.2013)
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
07.01.2013/Isnin
|
Masa: 12.50-2.00 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1E)
|
Minggu/Tunjang
|
2
|
Bil Pelajar 1 C: 36/36
Bil Pelajar 1 G: 35/36
|
Refleksi
|
Pengajaran dan
pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1E tidak dapat dijalankan kerana
kedua-dua kelas terlibat dengan Program Kesihatan Pergigian di Dewan Sri
Sadong.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
07/01/2013 (Isnin)
08/01/2013 (Selasa)
|
Masa: 2.00-3.10
(2B).
Masa:
2.35-3.10 (2C), 4.35-5.10(2M).
|
Minggu/Tunjang
|
2/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 36,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Tipu Helah
Francis Light Bagi Mendapatkan Pulau Pinang.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan
P.Pinang.
2. Memberi syarat Sultan Kedah sebelum Francis Light
menduduki P.Pinang.
Aras 2:
1. Menjelaskan maksud Dasar Monopoli.
2. Menghuraikan syarat-syarat Perjanjian Inggeris Kedah
1786.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, monopoli, kedaulatan, pusat pengumpulan, tipu helah.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai dan
memanfaatkan aset-aset negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru maksud
monopoli kepada pelajar.
2. Guru menerangkan syarat-syarat
Perjanjian Inggeris Kedah 1786 kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk member respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
65% sahaja manakala 90 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
09.01.2013/Rabu
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1B),3.25-4.35 (1E).
|
Minggu/Tunjang
|
2/ Hari Pertama Di
Sekolah Menengah
|
Bil Pelajar 1 B: 28/28
Bil Pelajar 1 E: 35/36
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata
Nama
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Nama kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Nama kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Nama untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1E berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1E memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Nama. Oleh itu, 80% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
09/01/2013 (Rabu)
10/01/2013 (Khamis)
|
Masa:
4.35-5.10(2B), 5.45-6.20(2M).
Masa:
2.00-3.10 (2C).
|
Minggu/Tunjang
|
1/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 36,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
S.H.T.I
Mungkir Janji
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan sebab Sultan Kedah meminta bantuan
S.H.T.I.
2. Memberi sebab Sultan Kedah menyerang P.Pinang.
Aras 2:
1. Menceritakan kronologi serangan Sultan Kedah dan
S.H.T.I untuk mendapatkan P.Pinang.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, monopoli, kedaulatan, pusat pengumpulan, mungkir
janji.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai dan
memanfaatkan aset-aset negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan
kronologi serangan Sultan Abdullah dan Francis Light berdsarkan jadual masa
yang dilukis oleh guru di papan hitam.
2. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan 2C, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B dan 2C memberi respon dan maklum balas yang
positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Walaubagaimanapun,
kelas Tingkatan 2M kurang memberi respon dan maklum balas mengenai topik dan
agak lambat untuk member respon jika ditanya soalan. Oleh itu, P&P kelas
ini perlu diubah dan objektif yang ditetapkan untuk kelas ini mencapai tahap
65% sahaja manakala 90 peratus
daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B dan 2C mencapai sasaran dan
baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
10.01.2013/Khamis
11.01.2013/ Jumaat
|
Masa: 12.50-2.00ptg (1B).
Masa: 2.00-3.10 ptg (1E).
|
Minggu/Tunjang
|
2/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 28/28
Bil Pelajar 1 E: 35/36
|
Tajuk
|
Pengenalan
Istilah-Istilah Khusus Dalam Komsas.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menyatakan maksud Tema, Persoalan,
Plot, Watak dan Perwatakan, Latar, Gaya Bahasa, Nilai dan Pengajaran.
2.
Memberikan contoh-contoh yang
sesuai berdasarkan istilah-istilah khusus dalam Komsas.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, bertolak ansur dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Rujukan Komsas Tingkatan 1, kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Tema, Persoalan, Watak dan Perwatakan, Plot,
Latar, Gaya Bahasa, Nilai dan Pengajaran kepada pelajar.
2.
Guru melukis gambar rajah yang berkaitan untuk diterangkan kepada
pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1E berjalan seperti yang
dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1E memberikan respon yang
baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi
dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan jenis-jenis Kata Nama. Oleh itu, 90% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
10/01/2013 (Khamis)
11/01/2013 (Jumaat)
|
Masa:
4.35-5.10 (2B)
Masa: 3.10-3.45(2C), 5.20-6.20(2M)
|
Minggu/Tunjang
|
2/ BAB 1: Kedudukan Strategik
Mendorong Penguasaan British.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 36,(2C), 35 (2M)
|
Tajuk
|
Pertapakan
S.H.T.I. Di Pulau Pinang dan Tipu Helah Francis Light Mendapatkan Pulau
Pinang. (Latihan)
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menceritakan kedudukan Pulau Pinang di dalam peta.
2. Menyatakan sebab-sebab pihak British mengambil Pulau
Pinang.
3. Memerihalkan penapakan British di Pulau Pinang
4. Menyatakan sebab Sultan Kedah meminta bantuan
S.H.T.I.
5. Memberi sebab Sultan Kedah menyerang P.Pinang.
6. Menyatakan tipu helah Francis Light bagi mendapatkan
P.Pinang.
7. Memberi syarat Sultan Kedah sebelum Francis Light
menduduki P.Pinang
8. .
Aras 2:
1. Menjelaskan maksud Dasar Monopoli.
2. Menghuraikan syarat-syarat Perjanjian Inggeris Kedah
1786.
3. Menceritakan kronologi serangan Sultan Kedah dan
S.H.T.I untuk mendapatkan P.Pinang.
4. Menceritakan usaha-usaha pemimpin Kedah mengambil
semula P. Pinang.
5. Membincangkan Perjanjian Inggeris-Kedah dan
kesannya.
6. Menghuraikan proses pembentukan Negeri-Negeri Selat.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Syarikat
Hindia Timur Inggeris, monopoli, kedaulatan, pusat pengumpulan, mungkir
janji, bunga emas, anak gahara.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Menghargai dan
memanfaatkan aset-aset negara kita.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memberi
latihan kepada para pelajar mengenai topik yang telah
diajar.
2. Pelajar menyalin
latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B, 2C dan 2M, berjalan seperti
yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 2B, 2C, 2M memberi respon
dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran. Oleh itu, 90
peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 2B, 2C dan 2M mencapai
sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment