RPH MINGGU
KE-39. (23.09.2013-27.09.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
23/09/2013 (Isnin)
26/09/2013 (Khamis)
27/09/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
39/ BAB 8: Kebangkitan Semangat
Kebangsaan untuk Mengangkat Martabat Bangsa.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
|
Tajuk
|
8.1 Maksud
Semangat Kebangsaan/ 8.2. Perkembangan Negara Luar Memberi Inspirasi
Perjuangan.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud semangat kebangsaan.
2. Menyenaraikan negara-negara luar yang melakukan
gerakan kebangsaan.
Aras 2:
1:
Menghuraikan perjuangan negara-negara luar yang melakukan gerakan
Kebangsaan.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Gerakan
pemulihan Islam, gerakan Pan-Islam, semangat kebangsaan, kesatuan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepekaan
terhadap perkembangan dunia luar.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
maksud semangat kebangsaan dan perkembangan Negara luar memberi inspirasi
perjuangan.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Semangat Kebangsaan seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian
yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
23.09.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ Unit 25: Parlimen Negara Kita
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Ayat Majmuk Gabungan dan Pancangan Relatif
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud Majmuk
Gabungan dan Pancangan Relatif
kepada pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar membina ayat Majmuk Gabungan dan Pancangan
Relatif dengan betul.
3. Guru kemudian memberi latihan ayat Majmuk
Gabungan dan Pancangan Relatif kepada
pelajar.
4. Pelajar membuat latihan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
24.09.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ Penilaian Berasaskan Sekolah.
(PBS) Band 5
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 E: 32/33
|
Tajuk
|
PBS BAND 5 (DT1E2)
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memberikan kertas PBS kepada semua
pelajar.
2. Guru kemudian menyuruh menyiapkan PBS
Band 5 DT1E12 dalam tempoh masa yang ditetapkan.
3. Pelajar kemudian melengkapkan PBS
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
PBS kelas 1B dan 1E berjalan seperti yang
dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi respon yang positif terhadap
PBS BAND 5. Pelajar juga dapat membuat latihan PBS BAND5 yang telah diberikan
kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua
kelas tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
23/09/2013 (Isnin)
25/09/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ BAB 8: Kebangkitan Semangat
Kebangsaan untuk Mengangkat Martabat Bangsa.
|
Bil Pelajar:
33 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
8.3. Gerakan
Islah Mencetuskan Kesedaran Kebangsaan
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan maksud kaum tua dan muda.
2. Menyenaraikan tokoh-tokoh penting gerakan islah yang
mencetuskan kesedaran kebangsaan.
Aras 2:
1: Menghuraikan latar
belakang tokoh-tokoh pelopor gerakan Islah di Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kaum Tua,
Kaum Muda, Gerakan pemulihan Islam, gerakan Pan-Islam, semangat kebangsaan,
kesatuan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Bersatu
dalam usaha untuk kepentingan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
menerangkan kepada pelajar mengenai maksud kaum tua dan muda dan latar
belakang tokoh-tokoh pelopor gerakan islah di Tanah Melayu.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Gerakan Islah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
24/09/2013 (Selasa)
26/09/2013 (Khamis)
27/09/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ BAB 8: Kebangkitan Semangat
Kebangsaan untuk Mengangkat Martabat Bangsa
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
|
Tajuk
|
8.4.
Intelektual Mematangkan Perjuangan.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan latar belakang tokoh-tokoh intelektual
berpendidikan Melayu dan Inggeris.
2. Menyenaraikan peranan-peranan tokoh-tokoh ini dalam
perjuangan.
Aras 2:
1: Menghuraikan latar
belakang tokoh-tokoh intelektual Melayu dan Inggeris.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kaum Tua,
Kaum Muda, Gerakan pemulihan Islam, gerakan Pan-Islam, semangat kebangsaan,
kesatuan dan intelektual.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepentingan
berorganisasi
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, buku
rujukan, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai latar belakang dan peranan golongan intelektual
berpendidikan Melayu dan Inggeris dalam perjuangan.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat
latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan di kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M
juga berjalan lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik
pengajaran. Oleh itu, 60% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
25/09/2013 (Rabu)
26/09/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
39/ PROGRAM NILAM
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 31/33
|
Tajuk
|
PROGRAM NILAM
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Membaca
bahan bacaan yang mereka minati
2. Menambahkan
ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama ,kemasyarakatan dan kerajinan.
|
|
Aktiviti
|
4. Pelajar mengambil bahan bacaan yang
mereka minati untuk dibaca.
5. Guru kemudian menyuruh pelajar menulis
tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit dan sinopsis buku yang telah dibaca
dalam buku NILAM masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan
dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam
buku NILAM masing-masing.
|
No comments:
Post a Comment