RPH MINGGU
KE-40. (30.09.2013-04.10.2013)
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
30/09/2013 (Isnin)
03/10/2013 (Khamis)
04/10/2013 (Jumaat)
|
Masa: 12.50-2.00(2C),
Masa:
12.50-2.00(2M).
Masa: 5.10-6.20
(2B).
|
Minggu/Tunjang
|
40/ BAB 8: Kebangkitan Semangat
Kebangsaan untuk Mengangkat Martabat Bangsa.
|
Bil Pelajar:
33 (2B), 35,(2C), 33 (2M)
|
Tajuk
|
8.5:
Perjuangan Nasionalisme Melalui Mata Pena.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan tajuk, tujuan penulisan, puisi, novel,
majalah dan akhbar yang menyalurkan idea perjuangan.
2. Menyenaraikan nama penulis yang mempengaruhi
kebangkitan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua.
Aras 2:
1:
Membandingkan bentuk pergerakan nasionalis golongan sederhana
dengan golongan radikal.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Gerakan
pemulihan Islam, gerakan Pan-Islam, semangat kebangsaan, kesatuan, penulisan
kreatif, emansipasi wanita, kongres.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Berani demi
maruah bangsa dan Negara.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
buku rujukan, salinan nota, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
peranan akhbar dan majalah Melayu dalam membangkitkan semangat kebangsaan.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B berjalan
seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B memberi respon yang
positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji pengetahuan sedia ada
pelajar mengenai peranan akhbar dan majalah seterusnya mewujudkan komunikasi
dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang
telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90% daripada objektif yang
ditetapkan di kelas 2B tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian
yang khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 62% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. P&P tingkatan 2C
ditangguhkan pada hari seterusnya kerana guru CRK.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
30.09.2013/Isnin
|
Masa: 2.00-3.10ptg (1E)
Masa: 4.35-5.45 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ Unit 27: Cuti Akhir Tahun
|
Bil Pelajar 1 E: 32/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Ayat Komplemen dan Ayat Keterangan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks,buku rujukan,
kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud Ayat Komplemen dan Ayat Keterangan kepada pelajar.
2. Guru menyuruh pelajar membina Ayat Komplemen dan Ayat Keterangan dengan betul.
3. Guru kemudian memberi latihan Ayat Komplemen dan Ayat Keterangan kepada pelajar.
4. Pelajar membuat latihan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E tidak berjalan seperti yang dirancang. P&P dikedua-dua kelas akan
disambung pada minggu hadapan kerana guru mengambil cuti CRK.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
01.10.2013/Selasa
|
Masa: 12.50-2.00ptg
(1E)
Masa: 3.25-4.35 (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 E: 33/33
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
KOMSAS: Prosa Tradisional: Budi Seorang Bapa Angkat.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
2.
Memberikan sinopsis, tema, persoalan, plot, watak
dan perwatakan, latar, gaya bahasa, nilai dan pengajaran dalam prosa
tradisional ini.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Teks, Buku Rujukan
dan kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru memilih beberapa orang pelajar
secara rawak untuk menceritakan kembali kisah Prosa Tradisional:Budi
Seorang Bapa Angkat ini.
2. Guru berbincang bersama-sama pelajar
mencari sinopsis, tema, persoalan, plot, latar, watak dan perwatakan, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3. Guru memberi latihan berkenaan dengan
prosa tradisional yang telah dipelajari.
4. Pelajar menyalin nota dan membuat latihan
dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 1B dan
1E berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kedua-dua kelas memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru bertanyakan soalan
seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Pelajar
juga dapat membuat latihan yang telah diberikan kepada mereka. Oleh itu, 90%
daripada objektif yang ditetapkan di kedua-dua kelas tercapai dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
30/09/2013 (Isnin)
02/10/2013 (Rabu)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ BAB 8: Kebangkitan Semangat
Kebangsaan untuk Mengangkat Martabat Bangsa.
|
Bil Pelajar:
33 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
8.6.
Kesepakatan Menjamin Keutuhan Perjuangan.
i) Kemunculan Pertubuhan Melayu.
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Mengemukakan nama, tujuan, bentuk dan kesan
penubuhan badan dan kesan penubuhan badan dan kesatuan sebelum Perang Dunia
Kedua.
2. Menyenaraikan pemimpin kesatuan yang mempengaruhi
kebangkitan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua.
Aras 2:
1: Mengumpul maklumat tentang
pengaruh luar yang mempengaruhi
kebangkitan semangat
kebangsaan.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kaum Tua,
Kaum Muda, Gerakan pemulihan Islam, gerakan Pan-Islam, semangat kebangsaan,
kesatuan, gerakan radikal, golongan sederhana.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepelbagaian
strategi untuk matlamat yang satu. Bersatu teguh bercerai roboh.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks, papan
tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
menerangkan kepada pelajar mengenai Kemunculan Pertubuhan Melayu serta tujuan
setiap penubuhan tersebut.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai Kemunculan Penubuhan Melayu seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 2
|
Tarikh/Hari
|
01/10/2013 (Selasa)
03/10/2013 (Khamis)
04/10/2013 (Jumaat)
|
Masa:
5.45-6.20 (2M)
Masa:
5.10-5.45 (2B)
Masa:
2.00-2.35 (2C)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ BAB 8: Kebangkitan Semangat
Kebangsaan untuk Mengangkat Martabat Bangsa.
|
Bil Pelajar:
33 (2M)
: 35 (2C)
: 33 (2B)
|
Tajuk
|
8.6.
Sambungan: Kesepakatan Menjamin Keutuhan Perjuangan.
ii) Persaudaraan Sahabat Pena
iii) Kesatuan Melayu Muda
|
|
Hasil
Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Mengemukakan nama, tujuan, bentuk dan kesan
penubuhan badan dan kesan penubuhan badan dan kesatuan sebelum Perang Dunia
Kedua.
2. Menyenaraikan pemimpin kesatuan yang mempengaruhi
kebangkitan semangat kebangsaan sebelum Perang Dunia Kedua.
Aras 2:
1: Mengumpul maklumat tentang
pengaruh luar yang mempengaruhi
kebangkitan semangat kebangsaan.
|
|
Konsep dan
Istilah
|
Kaum Tua,
Kaum Muda, Gerakan pemulihan Islam, gerakan Pan-Islam, semangat kebangsaan,
kesatuan, gerakan radikal, golongan sederhana.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kepelbagaian
strategi untuk matlamat yang satu. Bersatu teguh bercerai roboh.
|
|
Bahan Bantu
Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai topik pengajaran.
2. Guru kemudian
menerangkan kepada pelajar mengenai Kemunculan Pertubuhan Melayu serta tujuan
setiap penubuhan tersebut.
3.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 2B dan
2C berjalan seperti yang dirancang. Semua murid di kelas Tingkatan 2B dan 2C memberi
respon yang positif terhadap topik pengajaran apabila guru menguji
pengetahuan sedia ada pelajar mengenai kesatuan-kesatuan yang terdapat di Malaysia seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. Pelajar juga dapat membuat latihan yang telah
diberikan kepada mereka. Oleh itu, 88% daripada objektif yang ditetapkan di
kelas 2B dan 2C tercapai dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang
khusus daripada guru. Manakala P&P kelas Tingkatan 2M juga berjalan
lancar. Namun, respon kurang daripada pelajar 2M terhadap topik pengajaran.
Oleh itu, 70% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
02/10/2013 (Rabu)
03/10/2013 (Khamis)
|
Masa: 12.50-2.00
ptg(1E).
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
40/ PROGRAM NILAM
|
Bil Pelajar 1 B: 32/33
Bil Pelajar 1 E: 31/33
|
Tajuk
|
PROGRAM NILAM
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Membaca
bahan bacaan yang mereka minati.
2. Menambahkan
ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama ,kemasyarakatan dan kerajinan.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengambil bahan bacaan yang
mereka minati untuk dibaca.
2. Guru kemudian menyuruh pelajar menulis
tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit dan sinopsis buku yang telah dibaca
dalam buku NILAM masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Program NILAM dikedua-dua kelas tidak
berjalan dengan lancar. Semua pelajar Tingkatan 1 cuti sekolah kerana kelas
masing-masing digunakan untuk Penilaian Menengah Rendah (PMR). Program NILAM
akan disambung pada minggu hadapan.
|
No comments:
Post a Comment