RPH MINGGU KE- 5
(27.01.2014-29.01.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
27/01/2014
(Isnin)
28/01/2014
(Selasa)
29/01/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ BAB 1:
Pendudukan Jepun di Tanah Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah PBS (BAND4D1E1) dan (BAND 5DIE1)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 3: Pelajar dapat;
1. Menganalisis reaksi penduduk semasa pemerintahan
Jepun di Negara kita.
2. Menilai kesan penduduk Jepun di Negara kita dalam
aspek politik, ekonomi dan sosial.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan
Kesemakmuran Bersama Asia Timur
Raya ,“Asia untuk Asia”, Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus”
,Pemerintahan Tentera, Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kebijaksanaan
menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menjelaskan
dan mengingatkan kembali reaksi penduduk semasa pemerintahan Jepun kepada
pelajar.
2. Guru juga turut
mengingatkan kembali pelajar mengenai kesan pendudukan Jepun sebelum
mengedarkan kertasa soalan PBS kepada pelajar.
3. Pelajar mencari
jawapan berpandukan buku teks dan buku nota masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan 3F, berjalan seperti yang
dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan 3F memberi respon dan maklum balas yang positif
berkenaan soalan band 4 dan 5 sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan
ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan
komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 70 peratus daripada objektif
yang ditetapkan untuk kelas 3B dan 3F mencapai sasaran dan baki selebihnya
memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Walaubagaimanapun, kelas 3G
soalan PBS ynag diuji hanyalah Band 4.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
27.01.2014/Isnin
28.01.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ Unit 4: Manisnya Senyumanmu
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Golongan Kata Kerja
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru menerangkan maksud
Kata Kerja Tak Transitif dan Kata Kerja Transitif kepada pelajar.
2. Guru menerangkan
jenis-jenis Kata Kerja Tak Transitif dan Kata Kerja
Transitif dalam bentuk jadual kepada pelajar.
3. Guru membuat jadual
pembahagian Kata Kerja Tak Transitif dan Kata Kerja
Transitif untuk
diisi contoh oleh pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
jenis-jenis Kata Kerja. Oleh itu, 85%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
29.01.2014/Rabu
30.01.2014/ Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
5/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajat 1G: 31/33
|
Tajuk
|
Cerpen: Kasut Kelopak
Jantung
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menceritakan secara ringkas
berkenaan cerpen ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan cerpen yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Walaubagaimanapun,
P&P kelas tingkatan 1G ditangguhkan pada minggu hadapan kerana sekolah
bercuti sempena sambutan Tahun Baru Cina. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
27/01/2014 (Isnin)
29/01/2014 (Rabu)
31/01/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
3/ BAB 1: Pendudukan Jepun di Tanah Melayu
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Latihan Bab 1: Pendudukan Jepun di Tanah
Melayu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyenaraikan dan
membezakan jenis-jenis bangsa yang anti-Jepun dan pro-Jepun.
2. Menyenaraikan
nama gerakan anti-Jepun di Tanah
Melayu.
Aras 2:
1.
Menjelaskan reaksi
penduduk tempatan mengikut bangsa terhadap pemerintahan Jepun di Tanah
Melayu.
2.
Menghuraikan gerakan anti-Jepun
di Tanah Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Lingkungan Kesemakmuran Bersama Asia Timur Raya ,“Asia untuk Asia”,
Strategi Dasar “penjepunan” ,Taktik “Bumi Hangus” ,Pemerintahan Tentera,
Taktik Gerila, Malai Baru, Syonan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kebijaksanaan menyusun strategi
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan kembali secara ringkas keseluruhan
Bab 1, Pendudukan Jepun di Tanah Melayu kepada pelajar.
2.
Guru mengarahkan pelajar membuat latihan Bab 1 dengan
merujuk buku teks masing-masing.
3.
Pelajar membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B dan
3F berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B dan
3F memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran
sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai
sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan
pelajar. 78 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B dan 3F
mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru. Walaubagaimanapun, P&P kelas 3G ditangguhkan pada minggu
hadapan kerana sekolah bercuti sempena sambutan Tahun Baru Cina.
|
Terima Kasih kerana telah menyediakan bolg rph untuk minggu 1 hingga minggu ke6 untuk semakan saya.
ReplyDeleteBlog tuan lengkap dan menarik.
Sila kekalkan usaha murni ini.
“People who love going to work are more productive and more creative” –Simon Sinek