RPH MINGGU KE- 7
(10.02.2014-14.02.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
10/02/2014
(Isnin)
11/02/2014
(Selasa)
12/02/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ BAB 2: Malayan
Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Malayan
Union- Ciri-Ciri Malayan Union
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan sebab penubuhan Malayan Union.
2. Mengemukakan cirri-ciri Perlembagaan Malayan Union.
3. Mentakrifkan konsep Jus Soli
Aras 2:
1. Menghuraikan syarat-syarat kerakyatan Malayan Union.
2. Menjelaskan maksud sultan kehilangan kuasa dalam
kerajaan Malayan Union.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung, kempen, kesatuan, penentangan, jus soli,
tunjuk perasaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kekalkan kedaulatan
Negara kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru menjelaskan
pertubuhan Malayan Union, tujuan penubuhan Malayan Union dan cirri-ciri
Malayan Union kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. 84 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk
kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
10.01.2014/Isnin
11.02.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ Unit 5: Komputer Dalam Kehidupan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Kata Adjektif
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan maksud Kata Adjektif. kepada pelajar.
2.
Guru menerangkan jenis-jenis Kata Adjektif. kepada pelajar.
3.
Guru membuat jadual pembahagian Kata Adjektif.untuk diisi contoh oleh
pelajar.
4.
Pelajar menyalin nota dan jadual dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B
dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan
1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
jenis-jenis Kata Adjektif. Oleh itu, 85% daripada objektif yang
ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
12.02.2014/Rabu
13.02.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Drama: Surat Untuk Ina
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara
rawak untuk melakonkan semula watak dalam drama ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan,
plot, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan drama yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengjaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
10/02/2014 (Isnin)
12/02/2014 (Rabu)
14/02/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Reaksi Penduduk Tempatan terhadap Malayan
Union – Faktor Penentangan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyatakan faktor
penentangan terhadap Malayan Union.
Aras 2:
1.
Menghuraikan faktor penentangan terhadap Malayan Union.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung,
kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Kekalkan kedaulatan Negara kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar reaksi
penduduk tempatan terhadap Malayan Union.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F
dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B,
3F dan 3G memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 85 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
13.02.2014/ Khamis
14.02.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
7/ Karangan Berformat
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Karangan Surat Tidak
Rasmi.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Menulis pendahuluan, perenggan isi
dan menulis penutup karangan surat tidak rasmi.
2.
Mengarang surat kiriman tidak rasmi
mengikut format yang betul.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan format karangan surat kiriman tidak rasmi.
2.
Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi
pendahuluan, isi dan penutup karangan surat kiriman tidak rasmi.
3.
Guru kemudian membuat rangka contoh mengikut format yang betul untuk
mengarang karangan surat kiriman tidak rasmi ini.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
No comments:
Post a Comment