RPH MINGGU KE- 6 (05.02.2014-07.02.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
05/02/2014
(Rabu)
06/02/2014
(Khamis)
07/02/2014
(Jumaat)
|
Masa:
12.50-2.00 (3F)
Masa:
5.45-6.20 (3B)
Masa:
2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ BAB 2: Malayan
Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Tanah Melayu
Selepas Kekalahan Jepun dan Keganasan 14 Hari
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1.
Mengumpul
maklumat tentang “Keganasan 14 hari”
2.
Menceritakan
tentang latar belakang Bintang Tiga
Aras 2:
1.
Meny
atakan tindakan ganas oleh Bintang Tiga
|
|
Konsep dan Istilah
|
Keganasan 14 hari. kekosongan politik, negeri
naungan, Tanah Jajahan Mahkota, Jus Soli, radikal,
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Di mana bumi dipijak, disitu langit dijunjung.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru kemudian menceritakan
hura-hara yang dilakukan oleh Bintang Tiga.
3. Guru seterusnya
menyuruh pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G, berjalan seperti
yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G memberi respon dan maklum balas yang positif
sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai
sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan
pelajar. 70 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan
3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
05.02.2014/Rabu
06.02.2014/ Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajat 1G: 31/33
|
Tajuk
|
Sambungan: Cerpen:
Kasut Kelopak Jantung
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku Antologi Kasut
Kelopak Jantung, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menceritakan secara ringkas
berkenaan cerpen ini.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, plot, gaya bahasa, nilai dan pengajaran.
3.
Guru memberi latihan berkenaan dengan cerpen yang telah dipelajari.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Walaubagaimanapun,
P&P kelas tingkatan 1G ditangguhkan pada minggu hadapan kerana sekolah
bercuti sempena sambutan Tahun Baru Cina. Oleh itu, 88% daripada objektif
yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
06.02.2014/ Khamis
07.02.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
6/ Karangan Berbantukan
Bahan Rangsangan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Punca-Punca
Pelajar Ponteng Sekolah
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang berkaitan
dengan punca-punca pelajar ponteng sekolah.
2.
Membuat rangka karangan berkaitan
punca-punca pelajar ponteng sekolah dalam bentuk jadual.
3.
Membuat karangan lengkap berkaitan
punca-punca pelajar ponteng sekolah.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan tentang cara yang betul untuk membuat rangka
karangan berbantukan bahan rangsangan.
2.
Guru menerangkan bahawa karangan berbantukan bahan rangsangan perlu mempunyai sekurang-kurangnya 4
perenggan.
3.
Guru kemudian menyuruh pelajar membuat rangka karangan dalam bentuk
jadual.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
No comments:
Post a Comment