RPH MINGGU KE- 13 (31.03.2014-04.04.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
31/03/2014
(Isnin)
01/04/2014
(Selasa)
03/04/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
13/ BAB 3:
Ancaman Pariti Komunis Malaya dan Darurat
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Kesan
Darurat: Politik dan Ekonomi
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyatakan kesan Zaman Darurat ke atas ekonomi Negara.
2. Mengumpul maklumat tentang perkembangan politik
semasa darurat.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Operasi ketenteraan
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Pembinaan Negara
berasaskan pengalaman sejarah
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru menjelaskan
kesan darurat merangkumi tiga aspek penting dalam sejarah merangkumi politik,
ekonomi dan sosial kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran
sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai
sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan
pelajar. 83 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan
3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus
daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
31.03.2014/Isnin
01.04.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
13/ Unit 5: Komputer Dalam Kehidupan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Sambungan: Tatabahasa: Peribahasa dan Bidalan
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyoal pelajar tentang peribahasa yang mereka ingat da tahu.
2.
Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.
Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis peribahasa kepada pelajar
di papan hitam.
4.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
12.03.2014/Rabu
13.03.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
13/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Latihan PBS: Cerpen Tempang
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru memilih pelajar secara rawak untuk menceritakan kembali secara
ringkas mengenai cerpen Tempang.
2.
Guru kemudian menerangkan sinopsis,
tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, latar, gaya bahasa, nilai dan
pengajaran kepada pelajar.
3.
Guru menguji pelajar dengan
memberikan latihan berkenaan cerpen Tempang.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengajaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
31/03/2014 (Isnin)
02/04/2014 (Rabu)
04/04/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
13/ BAB 3: Ancaman Parti Komunis Malaya dan Darurat.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Kesan Darurat: Aspek Sosial
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
1.
Menyatakan kesan Zaman
Darurat kepada rakyat.
Aras 2:
1.
Membincangkan kesan Zaman
Darurat terhadap kehidupan rakyat jelata.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Operasi ketenteraan
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Pembinaan Negara berasaskan pengalaman
sejarah
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kesan darurat dalam aspek
sosial kepada pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F
dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B,
3F dan 3G memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 82 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
03.04.2014/ Khamis
04.04.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
13/ Karangan Berformat
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Sambungan: Karangan
Surat Rasmi.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan format karangan surat kiriman rasmi.
2.
Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi
pendahuluan, isi dan penutup karangan surat kiriman rasmi.
3.
Guru kemudian membuat rangka contoh mengikut format yang betul untuk
mengarang karangan surat kiriman rasmi ini.
4.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah
semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
No comments:
Post a Comment