Friday 28 March 2014

RPH MINGGU KE-12

RPH MINGGU KE- 12 (17.03.2014-21.03.2014)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
17/03/2014 (Isnin)
18/03/2014 (Selasa)
19/03/2014 (Rabu)
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
Minggu/Tunjang
12/ BAB 3: Ancaman Pariti Komunis Malaya dan Darurat
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Langkah Membanteras Ancaman Komunis: Pengishtiharan Darurat 1948, Memperbesarkan Pasukan Keselamatan, Rangcangan Brigss
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Mentakrif istilah darurat.
2.       Menceritakan peristiwa yang membawa kepada pengishtiharan darurat 1948.
3.       Menyatakan langkah-langkah memperbesarkan pasukan keselamatan.
4.       Menceritakan Rancangan Brigss
Konsep dan Istilah
Darurat, perintah berkurung, tawaran pengampunan beramai-ramai.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kejituan perancangan mengekalkan kestabilan negara Malaysia.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menjelaskan langkah membanteras ancaman Komunis kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan 3G  berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

































Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
17.03.2014/Isnin
18.03.2014/Selasa
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
12/ Unit 5: Komputer Dalam Kehidupan
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 Tatabahasa: Peribahasa dan Bidalan
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memahami maksud peribahasa.
  2. Membezakan antara jenis-jenis peribahasa seperti simpulan bahasa, perumpamaan, bidalan dan pepatah
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menyoal pelajar tentang peribahasa yang mereka ingat da tahu.
2.       Guru kemudian mengaitkan jawapan pelajar dengan topik pengajaran.
3.       Guru melukis jadual perbezaan antara jenis-jenis peribahasa kepada pelajar di papan hitam.
4.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan soalan yang telah ditanya.  Oleh itu, 85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
19.03.2014/Rabu
20.03.2014/Khamis
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
12/ Program NILAM
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 PROGRAM NILAM
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Membaca bahan bacaan yang mereka minati.
2.       Menambahkan ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Aktiviti
1.       Pelajar mengambil bahan bacaan yang mereka minati untuk dibaca.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar menulis tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit dan sinopsis buku yang telah dibaca dalam buku NILAM masing-masing.
Refleksi
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam buku NILAM masing-masing.

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
17/03/2014 (Isnin)
19/03/2014 (Rabu)
21/03/2014 (Jumaat)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Minggu/Tunjang
12/ BAB 3: Ancaman Parti Komunis Malaya dan Darurat.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Langkah Membanteras Ancaman Komunis: Perang Saraf dan Peretemuan Baling.
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyenaraikan usaha-usaha memenangi hati dan fikiran rakyat.
2.       Menyatakan tentang pengampunan beramai-ramai.
3.       Menyatakan tentang rundingan Baling.
Aras 2:
1.       Menghubungkaitkan Rundingan Baling dengan dengan kejayaan menangani ancaman komunis.
Konsep dan Istilah
Kawasan hitam dan kawasan putih, perang saraf, propaganda, kempen ‘memenangi hati dan fikiran rakyat’, operasi ketenteraan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kejituan perancangan mengekalkan kestabilan negara Malaysia.
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru kemudian menerangkan langkah membanteras ancaman Komunis  kepada pelajar.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


































Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
20.03.2014/ Khamis
21.03.2014/ Jumaat
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
12/ Karangan Berformat
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
Tajuk
 Karangan Surat  Rasmi.
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Menulis pendahuluan, perenggan isi dan menulis penutup karangan surat tidak rasmi.
  2. Mengarang surat kiriman  rasmi mengikut format yang betul.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan format karangan surat kiriman rasmi.
2.       Guru menerangkan bagaimana menulis rangka karangan merangkumi pendahuluan, isi dan penutup karangan surat kiriman rasmi.
3.       Guru kemudian membuat rangka contoh mengikut format yang betul untuk mengarang karangan surat kiriman rasmi ini.
4.       Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah semasa cuti mengikut format yang telah dipelajari.
5.       Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di kedua-dua kelas.

No comments:

Post a Comment