Saturday 8 March 2014

RPH MINGGU KE-10

RPH MINGGU KE-10 (03.03.2014-07.03.2014)

Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
03/03/2014 (Isnin)
04/03/2014 (Selasa)
05/03/2014 (Rabu)
Masa: 12.50-2.00 (3B)
Masa: 12.50-2.00 (3G)
Masa: 12.50-2.00 (3F)
Minggu/Tunjang
10/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS) B1D1E3, B2D1E2,B4D1E3,B4D1E4
Hasil Pembelajaran

Aras 1: Pelajar dapat;                                                             
1.       Menyenaraikan tokoh yang terlibat dalam penentangan terhadap Mlayan Union.
Aras 2:
1.       Menjelaskan penubuhan UMNO
2.       Menganalisis Persekutuan Tanah Melayu 1948 dalam aspek faktor penubuhan, ciri dan kesan.
Konsep dan Istilah
Persekutuan, perlembagaan rakyat.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Kewajipan untuk memelihara dan mempertahankan hak
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru menyuruh pelajar menghafal band 1 dan band 2.
3.       Guru mengedarkan kertas soalan PBS.
4.       Pelajar menjawab soalan yang telah diberikan.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G  berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan  3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. PBS yang diuji ialah B1D1E3, B2D1E2 dan B4D1E3 manakala B4D1E4 tidak sempat diuji dan akan disambung pada sesi pengajaran yang akan datang.


































Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
03.03.2014/Isnin
04.03.2014/Selasa
Masa: 2.00-3.10 ptg (1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
10/ PROGRAM NILAM
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
Tajuk
 PROGRAM NILAM
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Membaca bahan bacaan yang mereka minati.
2.       Menambahkan ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Aktiviti
1.        Pelajar mengambil bahan bacaan yang mereka minati untuk dibaca.
2.       Guru kemudian menyuruh pelajar menulis tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit dan sinopsis buku yang telah dibaca dalam buku NILAM masing-masing.
Refleksi
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam buku NILAM masing-masing.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
05.03.2014/Rabu
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
10/ KOMSAS
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Tajuk
 Sambungan: Novel Istana Menanti
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
  1. Memerihalkan sinopsis Istana Menanti.
  2. Memberikan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel ini.
KBT
Memberi penerangan yang berkesan.
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, baik, rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
Persediaan Guru
Buku rujukan, Antologi Kasut Kelopak Jantung, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru menerangkan synopsis novel Istana Menanti kepada pelajar.
2.       Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, watak dan perwatakan, plot, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat dalam novel.
3.       Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Sejarah
Tingkatan: 3
Tarikh/Hari
03/03/2014 (Isnin)
05/03/2014 (Rabu)
07/03/2014 (Jumaat)
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
Minggu/Tunjang
10/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu.
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
Tajuk
Sambungan:  Penilaian Berasaskan Sekolah PBS- B4D1E3,B4D1E4
Hasil Pembelajaran

Aras 2:
1.       Menganalisis Persekutuan Tanah Melayu 1948 dalam aspek faktor penubuhan, ciri dan kesan.
Konsep dan Istilah
Berkabung, kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan, ketuanan Melayu, kerakyatan, perlembagaan.
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
Keluruhan Perlembagaan
Bahan Bantu Mengajar
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
Aktiviti
1.       Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2.       Guru mengedarkan kertas soalan kepada pelajar.
3.       Pelajar membuat PBS yang diberikan dengan melihat buku teks masing-masing.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G  memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Band yang diuji ialah B4D1E4. 



























Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
06.03.2014/ Khamis
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
Minggu/Tunjang
10/ Pendidikan Keselamatan Jalan Raya
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Tajuk
 Penggunaan Jalan Raya dan Masalahnya dan Berjalan Membelakangkan Lalu Lintas
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Membentangkan idea bagi menjelaskan masalah pengguna  jalan raya dengan menggunakan kata, istilah, frasa dan ayat yang tepat berdasarkan grafik.
  1. Mengemukakan soalan dan jawapan yang mudah tentang penggunaan jalan ray  untuk berkongsi idea, pengetahuan dan pengalaman.
  2. Menulis rumusan tentang masalah nahas jalan raya di Malaysia dan trauma akibat nahas.
4.       Mencipta skrip iklan dengan pengucapan dan slogan yang menarik perhatian pendengar.
5         Mengemukakan fakta sebagai bukti untuk meyakinkan orang lain agar menjadi pengguna jalan raya yang bijak.
6         Menyebut  faktor risiko yang boleh meletakkan pejalan kaki dalam bahaya dan menerangkan kesan daripada perlakuan berisiko mereka.
KBT
Pengurusan grafik
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Membentangkan idea.
2.       Memberikan respon.
3.       Mencatatkan maklumat.
5.       Menulis rumusan.
6.       Rumusan.
Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B berjalan lancar. Semua pelajar di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.


Mata Pelajaran
Bahasa Melayu
Tingkatan: 1
Tarikh/Hari
07.03.2014/ Jumaat
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
Minggu/Tunjang
10/ Penilaian Berasaskan Sekolah
Bil Pelajar 1 G: 32/33
Tajuk
 Penilaian Berasaskan Sekolah (PBS)- B1DL1E1, B1DB1E1, B1DT1E1
Hasil Pembelajaran

Pelajar dapat:
1.       Mendengar dan bertutur dengan berdasarkan petikan yang telah diberikan.
2.       Membaca petikan yang diberikan dengan jelas dan lancar.
3.       Menulis dan mengisi tempat kosong dengan kata nama, kata kerja, kata adjektif dan kata sendi nama yang sesuai.
KBT
Mereka cipta
Penerapan Nilai
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
Persediaan Guru
Buku teks, kapur tulis.
Aktiviti
1.       Guru mengedarkan kertas PBS kepada pelajar.
2.       Guru menguji setiap pelajar dengan membaca petikan yang terdapat pada kertas soalan.
3.       Pelajar menyiapkan Pbs yang diberikan kepada mereka.

Refleksi
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G berjalan lancar. Semua pelajar  memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.

No comments:

Post a Comment