RPH MINGGU KE-10
(03.03.2014-07.03.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
03/03/2014
(Isnin)
04/03/2014
(Selasa)
05/03/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ BAB 2: Malayan
Union dan Persekutuan Tanah Melayu
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah (PBS) B1D1E3, B2D1E2,B4D1E3,B4D1E4
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Menyenaraikan tokoh yang terlibat dalam penentangan
terhadap Mlayan Union.
Aras 2:
1. Menjelaskan penubuhan UMNO
2. Menganalisis Persekutuan Tanah Melayu 1948 dalam
aspek faktor penubuhan, ciri dan kesan.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Persekutuan, perlembagaan rakyat.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Kewajipan
untuk memelihara dan mempertahankan hak
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru menyuruh
pelajar menghafal band 1 dan band 2.
3. Guru mengedarkan kertas
soalan PBS.
4. Pelajar menjawab
soalan yang telah diberikan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan
3G memberi respon dan maklum balas
yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun
meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. PBS yang diuji ialah
B1D1E3, B2D1E2 dan B4D1E3 manakala B4D1E4 tidak sempat diuji dan akan
disambung pada sesi pengajaran yang akan datang.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
03.03.2014/Isnin
04.03.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ PROGRAM NILAM
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
PROGRAM NILAM
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar
dapat:
1. Membaca
bahan bacaan yang mereka minati.
2. Menambahkan
ilmu pengetahuan mereka dengan pelbagai bahan bacaan di perpustakaan.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Aktiviti
|
1. Pelajar mengambil bahan bacaan yang mereka minati untuk dibaca.
2.
Guru
kemudian menyuruh pelajar menulis tajuk buku, nama pengarang, nama penerbit
dan sinopsis buku yang telah dibaca dalam buku NILAM masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Program NILAM dikedua-dua kelas berjalan
dengan lancar. Semua pelajar mencatat hasil bacaan yang mereka baca ke dalam
buku NILAM masing-masing.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
05.03.2014/Rabu
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
Sambungan: Novel Istana Menanti
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku rujukan, Antologi
Kasut Kelopak Jantung, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan synopsis novel Istana Menanti kepada pelajar.
2.
Guru berbincang bersama-sama pelajar mencari tema, persoalan, watak
dan perwatakan, plot, bentuk, gaya bahasa, nilai dan pengajaran yang terdapat
dalam novel.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh itu, 80%
daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
03/03/2014 (Isnin)
05/03/2014 (Rabu)
07/03/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ BAB 2: Malayan Union dan Persekutuan Tanah Melayu.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Sambungan: Penilaian Berasaskan Sekolah PBS- B4D1E3,B4D1E4
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 2:
1.
Menganalisis Persekutuan
Tanah Melayu 1948 dalam aspek faktor penubuhan, ciri dan kesan.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Berkabung,
kempen, kesatuan, penentangan, jus soli, tunjuk perasaan, ketuanan Melayu,
kerakyatan, perlembagaan.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Keluruhan Perlembagaan
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru mengedarkan kertas soalan kepada pelajar.
3.
Pelajar membuat PBS yang diberikan dengan melihat
buku teks masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F
dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B,
3F dan 3G memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. Band yang diuji ialah
B4D1E4.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
06.03.2014/ Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ Pendidikan
Keselamatan Jalan Raya
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
|
Tajuk
|
Penggunaan Jalan
Raya dan Masalahnya dan Berjalan Membelakangkan Lalu Lintas
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Membentangkan idea bagi menjelaskan
masalah pengguna jalan raya dengan
menggunakan kata, istilah, frasa dan ayat yang tepat berdasarkan grafik.
4. Mencipta skrip iklan dengan pengucapan dan slogan yang menarik
perhatian pendengar.
5
Mengemukakan fakta sebagai bukti
untuk meyakinkan orang lain agar menjadi pengguna jalan raya yang bijak.
6
Menyebut faktor risiko yang boleh meletakkan pejalan
kaki dalam bahaya dan menerangkan kesan daripada perlakuan berisiko mereka.
|
|
KBT
|
Pengurusan grafik
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1. Membentangkan idea.
2. Memberikan respon.
3. Mencatatkan maklumat.
5.
Menulis rumusan.
6.
Rumusan.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B berjalan lancar. Semua pelajar di
kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Oleh
itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
07.03.2014/ Jumaat
|
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
10/ Penilaian
Berasaskan Sekolah
|
Bil Pelajar 1 G: 32/33
|
Tajuk
|
Penilaian
Berasaskan Sekolah (PBS)- B1DL1E1, B1DB1E1, B1DT1E1
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1. Mendengar dan bertutur dengan berdasarkan petikan yang telah
diberikan.
2. Membaca petikan yang diberikan dengan jelas dan lancar.
3. Menulis dan mengisi tempat kosong dengan kata nama, kata kerja, kata
adjektif dan kata sendi nama yang sesuai.
|
|
KBT
|
Mereka cipta
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengedarkan kertas PBS kepada pelajar.
2.
Guru menguji setiap pelajar dengan membaca petikan yang terdapat pada
kertas soalan.
3.
Pelajar menyiapkan Pbs yang diberikan kepada mereka.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1G berjalan lancar. Semua pelajar memberi respon yang baik sepanjang P&P
dijalankan. Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran
dan baki selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
No comments:
Post a Comment