RPH MINGGU KE- 11
(10.03.2014-14.03.2014)
Mata
Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
10/03/2014
(Isnin)
11/03/2014
(Selasa)
12/03/2014
(Rabu)
|
Masa:
12.50-2.00 (3B)
Masa:
12.50-2.00 (3G)
Masa:
12.50-2.00 (3F)
|
Minggu/Tunjang
|
11/ BAB 3:
Ancaman Pariti Komunis Malaya dan Darurat
|
Bil Pelajar:
33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Penyusupan
Komunis dan Kegiatan Pengganas dan Darurat
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1: Pelajar dapat;
1. Mentakrif komunis dan komunisme.
2. Menyatakan cara penyusupan anasir komunis di Tanah
Melayu dan Sarawak.
Aras 2:
1. Membandingkan kegiatan pengganas komunis di Tanah
Melayu dengan Sarawak.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Ideologi komunis, anasir komunis, pengganas komunis.
|
|
Unsur/Tingkahlaku
Patriotisme
|
Waspada
dengan anasir yang bertentangan dengan cara hidup kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks,
papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1. Guru mengaitkan
pengajaran lepas dengan topik pengajaran pada hari ini.
2. Guru menjelaskan
sejarah pertubuhan komunis dan konsep komunis kepada pelajar.
3. Pelajar menyalin
nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B,3F dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir
semua murid kelas tingkatan 3B, 3F dan 3G
memberi respon dan maklum balas yang positif berkenaan topik
pengajaran sama ada bertanyakan soalan mahupun meluahkan ketidakfahaman
mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya mewujudkan komunikasi dua hala
antara guru dan pelajar. 80 peratus daripada objektif yang ditetapkan untuk
kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
10.03.2014/Isnin
11.03.2014/Selasa
|
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1B)
Masa: 5.10-6.20 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
11/ Unit 5: Komputer Dalam Kehidupan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Tatabahasa: Latihan PBS, Pemahaman, Kata
Nama Am, Kata Nama Khas, Simpulan Bahasa, Kata Ganti Nama Diri, Kata Ganti
Nama Diri Tanya, Kata Ganti Nama Tunjuk dan Penjodoh Bilangan. (B1DL1E1,
B1DT1E1)
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang,
hormat-menghormati, kerjasama dan kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyuruh pelajar membuat latihan PBS dalam buku yang telah
disediakan.
2.
Guru kemudian membincangkan jawapan yang telah dibuat oleh pelajar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat mengisi dan memberikan contoh yang relevan berdasarkan
soalan yang telah ditanya. Oleh itu,
85% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Bahasa Melayu
|
Tingkatan: 1
|
Tarikh/Hari
|
12.03.2014/Rabu
13.03.2014/Khamis
|
Masa: 3.25-4.35 ptg
(1B)
Masa: 2.00-3.10 ptg
(1G)
|
Minggu/Tunjang
|
11/ KOMSAS
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 33/33
|
Tajuk
|
Latihan PBS: Cerpen Kasut Kelopak Jantung.
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang
berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, baik,
rajin, jujur, berani dan bertanggungjawab.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menyuruh pelajar membuat latihan PBS dalam buku yang telah
disediakan.
2.
Guru kemudian membincangkan jawapan yang telah dibuat oleh pelajar.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran di kelas tingkatan
1B dan 1G berjalan seperti yang dirancang. Murid-murid di kelas tingkatan 1B
dan 1G memberikan respon yang baik sepanjang P&P dijalankan. Pelajar di
kedua-dua kelas dapat menyatakan tema, persoalan, bentuk, gaya bahasa, nilai
dan pengjaran yang relevan. Oleh itu,
80% daripada objektif yang ditetapkan tercapai dan selebihnya memerlukan
pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata Pelajaran
|
Sejarah
|
Tingkatan: 3
|
Tarikh/Hari
|
10/03/2014 (Isnin)
12/03/2014 (Rabu)
14/03/2014 (Jumaat)
|
Masa: 4.35-5.10 (3F)
Masa: 5.45-6.10 (3B)
Masa: 2.00-2.35 (3G)
|
Minggu/Tunjang
|
11/ BAB 3: Ancaman Parti Komunis Malaya dan Darurat.
|
Bil Pelajar: 33 (3B), 34,(3F), 34(3G)
|
Tajuk
|
Pertubuhan Parti Komunis Malaya
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Aras 1:
Pelajar dapat;
Mengemukakan tujuan pertubuhan Parti Komunis
Malaya.
Aras 2:
1.
Membincangkan
sebab-sebab ideology komunis tidak popular dalam kalangan orang Melayu.
|
|
Konsep dan Istilah
|
Ideologi komunis,
anasir komunis, pengganas komunis, mogok.
|
|
Unsur/Tingkahlaku Patriotisme
|
Waspada dengan anasir yang bertentangan
dengan cara hidup kita.
|
|
Bahan Bantu Mengajar
|
Buku Teks, papan tulis dan kapur.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru mengaitkan pengajaran lepas dengan topik
pengajaran pada hari ini.
2.
Guru kemudian menerangkan kepada pelajar mengenai
Pertubuhan Parti Komunis Malaya kepada pelajar.
3.
Pelajar menyalin nota dalam buku masing-masing.
|
|
Refleksi
|
Pengajaran dan pembelajaran kelas 3B, 3F
dan 3G berjalan seperti yang dirancang. Hampir semua murid kelas tingkatan 3B,
3F dan 3G memberi respon dan maklum
balas yang positif berkenaan topik pengajaran sama ada bertanyakan soalan
mahupun meluahkan ketidakfahaman mereka mengenai sesuatu istilah seterusnya
mewujudkan komunikasi dua hala antara guru dan pelajar. 80 peratus daripada
objektif yang ditetapkan untuk kelas 3B, 3F dan 3G mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru.
|
Mata
Pelajaran
|
Bahasa
Melayu
|
Tingkatan:
1
|
Tarikh/Hari
|
13.03.2014/ Khamis
14.03.2014/ Jumaat
|
Masa: 3.25-4.35 ptg (1B).
Masa: 2.35-3.45 ptg (1G)
|
Minggu/Tunjang
|
11/ Karangan Berbantukan
Bahan Rangsangan
|
Bil Pelajar 1 B: 32/32
Bil Pelajar 1 G: 32/34
|
Tajuk
|
Punca-Punca Jerebu
|
|
Hasil Pembelajaran
|
Pelajar dapat:
1.
Mencari isi-isi penting yang berkaitan
dengan punca-punca jerebu.
2.
Membuat rangka karangan berkaitan
punca-punca pelajar jerebu dalam bentuk jadual.
3.
Membuat karangan lengkap berkaitan
punca-punca jerebu.
|
|
KBT
|
Memberi penerangan yang berkesan.
|
|
Penerapan Nilai
|
Kasih-sayang, hormat-menghormati, kerjasama dan
kemasyarakatan.
|
|
Persediaan Guru
|
Buku teks, kapur tulis.
|
|
Aktiviti
|
1.
Guru menerangkan bahawa karangan berbantukan bahan rangsangan perlu mempunyai sekurang-kurangnya 4
perenggan.
2.
Guru kemudian menyuruh pelajar membuat rangka karangan dalam bentuk
jadual.
3.
Guru memberi latihan karangan ini kepada pelajar sebagai kerja rumah.
4.
Pelajar menyalin nota dan membuat latihan karangan dalam buku
masing-masing
|
|
Refleksi
|
Pengajaran
dan pembelajaran di kelas tingkatan 1B dan 1G berjalan lancar. Semua pelajar
di kedua-dua kelas memberi respon yang baik sepanjang P&P dijalankan.
Oleh itu, 80% daripada objektif yang ditetapkan mencapai sasaran dan baki
selebihnya memerlukan pemerhatian yang khusus daripada guru. Guru turut
memberi latihan menulis ringkasan karangan sebagai latihan di rumah di
kedua-dua kelas.
|
No comments:
Post a Comment